Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB SR 92 grader varm! Vad göra?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-30 09:05

Hallå!

Har haft min macbook i drygt två veckor nu och är väldigt nöjd. Dock är jag väldigt orolig för processorn. Den idlar på runt 60 grader, men så fort processorn får 100% belastning så går tempen upp i runt 88 - 92 grader. Fläktarna går på max men temperaturen sjunker inte förrän jag avslutar programmet som belastar CPU:n. Det som brukar trigga igång full belastning är parallels och film i helskärmsläge.

Jag har bytt ut ram-minnet från 1 gig till 4 gig och hade inget program att mäta innan bytet. Men jag minns att den betedde sig likadant och att den kändes lika varm undertill även innan.

Så vad säger ni? Kan det vara slarvigt påsatt kylpasta? Bör jag ringa Apple eller ska jag gå in i min Applestore här i stan? Och framförallt, om den måste skickas, ska jag backuppa HD:n och byta tillbaks till orginalminnet eller kommer det att komma tillbaka?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-30 15:35

Ja, det där med originalminne och originalhårddisk är lite intressant..
Det kanske är säkrast att sätta tillbaka det egentligen?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-01 11:40

Får man fråga vad ni andra ligger på för temp på idle/max load? Uppge gärna era speccar.

Jag har alltså en vit 2.2:a med 250-giggaren från apple och 4 gig Kingston som jag satt i själv.

Efter att ha installerat fan control idlar jag nu på ca 45 grader och det tar längre tid innan processorn blir riktigt varm, men efter ca 15 minuter med full HD i vlc och parallels igång samtidigt så ligger den runt 90 grader, Den peakade på 93 så jag vågade inte fortsätta.

Så jag frågar igen, någon som har koll på maccar, är detta normalt? Kan det vara mitt minne (vilket jag betvivlar). Om det är onormalt, kommer det kosta mig något att få det fixat (restocking fee)? Vad ska en macbook med samma spec ligga på?

Väldigt tacksam för svar!

/Andreas

Hej,
jag kan inte bedöma om det är farligt för maskinen eller inte men riktigt så höga temperaturer tror jag inte jag uppnått med min MacBook.
Däremot skulle jag vilja rekomendera ett program som fått ner min temperatur i datorn. Vilket i sin tur lett till att fläktljudet i princip försvunnit.
Det är Coolbook (www.coolbook.se) som fungerar genom att sänka spänningen i processorn och därmed värmeutvecklingen. Det kräver lite trimmande för att hitta den optimala inställningen, men det är det helt klart värt. Programmet kostar en 60-lapp ungefär.
Läs instruktionerna noga så du vet vad som händer och sker!

Numera ligger min maxtemp runt ca 60 grader vid stor belastning.

mvh Jens

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-03 10:12

Ring supporten och fråga eftersom det händer även med originaldelarna, du kan ju inte ha en 90-gradig laptop i knät som gör dig steril.

Eftersom mac troligen följer de standarder som finns så ska du kunna stoppa i 3e parts minnen utan problem.

Ring och var en intresserad och trevlig kund.

/Mats

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-28 08:33

126 grader är det för varmt?

Undrar också om temperaturer... eller kanske om mätprogrammen visar rätt. Kollade min macbook med istatprowidgeten och får fram att det är 126 grader i heatsink b. Det känns väldigt varmt. Kan detta vara sant eller får jag någon felvisning?

126° C låter … varmt, väldigt varmt.

Förhoppningsvis är det en felvisning, annars låter det rent skadligt för datorn (och för den som har den i knät).

Min toppar på runt 82°C om jag exporterar video eller liknande. Ja ghar en MacBook 2.2 GHz C2D med 120GB hdd och 2GB ram. Annars ligger den på 40°.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-28 12:28

jo lite andra gradens brännskador har jag fått men de börjar läka. Skaffade ett underlägg

1
Bevaka tråden