Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten & Ryktessajter

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såhär efter dagens lanseringar tänkte jag starta följande diskussion;

Vilka ryktessajter är något o ha?

Denna gång var ju ingen ryktessajt 100%-ig i sina förutsägningar av kommande produkter.
Ingen trodde ju på Superdrive - iaf inte senaste veckan.

macosrumors.com är inte ens uppdaterad med dagens nyheter - den siten verkar rätt uträknad dessa dagar.

powerpage.org var hyfsat rätt ute med rätt priser o konfigurationer sånär som några missar.

flertalet andra var här o där o flummade..

Vad man kan säga är väl att Apple lyckats ganska bra o mörka vad som komma skulle.

En annan trend jag tycker mig utläsa är att de rykten som uppkommer oftast verkar ligga ett steg före det som lanseras. Nu var ju snacket 100% säkert om inbyggt BlueTooth stöd, vilket saknas..det kommer enligt mig, då garanterat i nästa revision.

Hur som helst verkar det vara som ryktena ligger en generation framåt i tiden allt som oftast, inte de rykten som kommer dagarna före kanske men de som ligger 1-2mån före en lansering har visat sig vara 7-8 mån före (dvs 1-2+6)
Vad beror då detta på?
Insideinformationen som det uppenbarligen handlar om i en del fall är feltolkad - från o vara i utvecklingsskedet istället för produktion samt oftast rena önsketänkanden av de som sammanställer informationen o lägger ut den på ryktessajterna.

Så.. vilka ryktessajter tycker du är ok o spana på numera?

Hänger bara på thinksecret.com nuförtiden, samt appleinsiders forum. Roliga och intressanta diskussioner där.

Kul att alla ryktessajter menade på att någon Superdrive kommer då inte, alldeles för svårt att få plats med den alt. den finns inte att köpa utan släde. 1GHz var det väl ingen som pratade om heller?

Känns som om det var längesen Apple överraskade på det sätt de gjorde idag!

[ 06 November 2002, 22:29: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Thinksecret har väl inte skrivit speciellt mycket under den här ryktesomgången? Ok en del, men dom har inte skrivit något idag.. lite lamt..

Macrumors är helt ok tycker jag, Think Secret är också ganska bra. Det finns säkert en hel del andra som är bra. :rolleyes:

[ 06 November 2002, 22:38: Meddelandet ändrat av: Daniel Bergvall ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Thinksecret har väl inte skrivit speciellt mycket under den här ryktesomgången? Ok en del, men dom har inte skrivit något idag.. lite lamt..

Jo, men huvudsaken är väl ett en ryktessajt skriver om vad som ska hända, inte bara upprepar vad som hänt?

Förvisso, nu blev du allt alert va.. d va säkert det där röret med alvedon

MEN, det är väl på sin plats o avsluta ryktet med o berätta vad som slutligen släpptes och jämföra det med ryktena..

[ 06 November 2002, 22:44: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Ingen trodde ju på Superdrive - iaf inte senaste veckan.

Det är inte sant. Såhär skrev MacRumors strax innan:

and As The AppleTurns claims to be the only rumor site to predict Superdrives with the Powerbook, despite our claims of the same.

Och på den länkade sidan hade de skrivit:
Very Likely
Powerbook 800Mhz-1GHz with Superdrive
iBook G3 up to 800MHz

Men i övrigt så var det ju intressant att Think Secret som brukar ha rätt väldigt ofta faktiskt hade fel. De som uttryckligen sa att det inte skulle komma superdrive (det var baserat på att Apple inte skulle ändra höljet - vilket ju var rätt på sitt sätt, men de visste helt enkelt inte att det fanns en slot-loading superdrive).

Vad som är tydligt är att ju närmare en lansering det kommer desto mera rätt blir ryktena och dagarna innan brukar korrekta specar komma ut. Och specarna på iBooken var ju rätt, det var bara grafikkkretsarna som saknades har jag för mig. PowerBookens hastighet var det dock få som vågade påstå skulle bli 1 GHz.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-07 09:07

Jag försöker få andra kanaler att bekräfta/dementera om vad som komma skall. En del får ju ta del av kommande hårdvara innan och får även en hyffsad inblick i när de kommer.

I Powerbooksfallet var det just så, men det slog fel på tre veckor.

Ryktessiter kan vara ställen där man kan få saker och ting verifierat....

Nu har http://www.macrumors.com faktiskt gjort precis vad jag började med i denna tråd.
En summary av alla rykten och vilka sajter som gjorde vad och vilka som prickade in flest rätt.

en sak som jag inte riktigt förstår är alla människor som är besvikna på avsaknad av bluetooth...hur stort är behovet egentligen? jag beställde precis d-link - eller vad det heter - 500 kronor - och tänkte synca med Ericsson R520...men hur många har egentligen bluetooth på sina telefoner? det är ju nästa bara ericsson som har det i T39, R520 och T68...nokia har ju väldigt dåligt stöd för det...

annars är det ju roligt att apple faktiskt nästan överträffade förväntningarna! vet många som skall köpa nya burkar nu

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-07 09:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
en sak som jag inte riktigt förstår är alla människor som är besvikna på avsaknad av bluetooth...hur stort är behovet egentligen? jag beställde precis d-link - eller vad det heter - 500 kronor - och tänkte synca med Ericsson R520...men hur många har egentligen bluetooth på sina telefoner? det är ju nästa bara ericsson som har det i T39, R520 och T68...nokia har ju väldigt dåligt stöd för det...

Nja, för desktops kan jag nog hålla med dig men för bärbart är det ju stor skillnad på att ha det inbyggt jmf med adapter. Eftersom USB-porten sitter bakom lucka så måste du ju ta ut adaptern varje gång du packar ner datorn annars är det lätt att pajja av den. Ett BT PCcard hade vart bättre då man kan låta det sitta i.

Tycker trots detta att Apple gjort rätt marknadsbedömning. Tror inte de säljer många extra burkar pga BT även om det är coolt. De andra förbättringarna är viktigare.

jo, avsaknad av BT i kombination med avsaknad av IR gör det lite problematiskt för bärbara datorer - kan bara hålla med...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
MEN, det är väl på sin plats o avsluta ryktet med o berätta vad som slutligen släpptes och jämföra det med ryktena..

http://www.thinksecret.com/news/nov6portables2.html

1
Bevaka tråden