Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idag som PowerMacs släpps?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som tidigare diskuterats här på 99mac.com så ryktas det om att Apple skall släppa nya PowerMacar idag. Någon som hört något mer? Annars får vi väl spana på Apple och se vad som händer...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 12:38

Det är väl först om en vecka...

Det kanske är mer troligt att de släpps i samband med Jaguarsläppet?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 12:49

Tillgängligheten lär vara då 10.2 släpps enligt det jag hört...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 13:18

Jag har hört den 14/8 eftersom Apples skärmerbjudande går ut den 13:e… Låter mer logiskt än idag. Apple förväntas också uppdatera sina skärmar för den delen… Release MED Jaguar kan vara nått, men det kan hända att Apple vill att Jaguar ska lysa med alla sin stolthet själv och att inte en värstig G4:a ska ta över spotlighten. Se bara hur de gjorde med G4:orna tidigare i år? De nådde äntliggen 1Ghz (x2 even) men släppte dessa i all sin tysthet. iMac:en fick *inte* förlora något rampljus.

Leverans lär hur som helst bli "direkt" i USA, dvs till 10 utvalda lyckosamma kunder…

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 19:03
Citat:

quote:Release MED Jaguar kan vara nått

Självklart kommer ingen ny hårdvara innan Jaguar, det blir för dyrt att administrera alla gratis uppgraderingar. Dessutom så ryter Jaguaren högre om man kan visa en ny "supersnabb" mac till anrättningen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Självklart kommer ingen ny hårdvara innan Jaguar, det blir för dyrt att administrera alla gratis uppgraderingar. Dessutom så ryter Jaguaren högre om man kan visa en ny "supersnabb" mac till anrättningen.

Mnja inget är väl gratis... tror det var så att dom som köpt mac efter 17 juli får betala 19.95 dollar för detta. Marknadsvärdet av att först släppa (dvs. kunna beställa för leverans efter den 24 augusti) en ny G4:a i dagarna kan nog funka som att försäljningen av nya MacOSX istället ökar. Att "släppa" båda samtidigt skulle vara rent slöseri med den exponering som BÅDA kan dra nytta av. Det gäller att hålla intresset uppe, dvs. finnas i blickpunkten så länge som möjligt och dra nytta av den press som man får på köpet.

Olle

UPPSNAPPAT PÅ MACRUMORS DISKUSSIONSFORUM:

Apple Store (EDU) out for "product training"

I just phoned the Apple Store for Education about product information wanting to speak to a live person and received a recorded message that the staff is presently in a "Product Training" meeting Thursday, Aug. 8, from 9:30-10:30 a.m., CT. I could not speak with a live person and was only given the option to leave a message. I am curious if the reason for product training is because new PowerMacs are coming out. Wooo-hooo!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-11 11:05

Mycket möjligt att dom lanserar något innan även om det känns troligt att dom gör det i samband med lanseringen av Jaguar. Men leverans av nya burkar lär inte ske innan Jaguar.

Ni kan ju tänka er hur mycket extra trassel det skulle bli. Då måste de skicka ut gratis uppdateringar i efterhand till alla som just köp ny dator. För ingen skulle godta att man köper ny dator som inte skulle komma med Jaguar...

/Albert

  • Oregistrerad
  • 2002-08-11 13:33

Eller vad sägs om att det kommer nya burkar nu i veckan - med Jaguar förinstallerat!

De som vill vara superförst med Jaguar får passa på att byta burk helt enkelt, annars vänta på Jaguar till den 24:e...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Eller vad sägs om att det kommer nya burkar nu i veckan - med Jaguar förinstallerat! De som vill vara superförst med Jaguar får passa på att byta burk helt enkelt, annars vänta på Jaguar till den 24:e...

Låter faktisk som du sitter inne med information som vi andra inte har... ja du är ju faktiskt återförsäljare av macar, eller hur va ? En jag pratat med på svenska Apple gissade häromdagen att dom kommer på tisdag - men han var noga med att understryka att det bara var en gissning. Han gissade även 1,2GHz > 1,6GHz. Hur som hellst så är vi på SVT lovade att inte få 933MHz´arna utan de nya modellerna... fast i oktober.

- Olle

...och jag som nyss köpt en Quicksilver 800 Gforce-4MX

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-11 17:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
...och jag som nyss köpt en Quicksilver 800 Gforce-4MX

Det eviga dilemmat med datorköp... Inget att göra.

  • Medlem
  • 2002-08-11 19:22

Det är extra jobbigt när prestandan nästan dubblas från ena veckan till den andra... Det är lite trist, men kanske inte helt oväntat? Förutsatt att specarna stämmer.

Hoppas att "tisdags-ryktet" som florerar är sant. Inte för att jag ska köpa någon ny maskin men jag är ju så nyfiken.

Ännu ett tecken på att nya macar kommer MEN ser anorlunda ut - ny design. Rykte från MacRumors:

...One reseller reports that current black Apple Pro mice and keyboards are now discontinued.

This leaves white mice/keyboards currently available for sale, which currently ship with iMacs.

With new PowerMacs around the corner, this may confirm a design shift of the new PowerMacs towards lighter/whiter colors....

[ 12 Augusti 2002, 14:05: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Tror inte på nya PowerMacs förrän nästa MacWorld. Apple har redan mycket nya grejer som kommer när som helst.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-08-12 14:31

Om det blir 64-bitars macar så kommer dom inte att dyka upp utan pompa och ståt.

Möjligtvis försöker dom med ännu en omgång konstgjord andning med G4 processorn. Då kan dom dyka upp när som helst. (Och se ut som den hemska spionbilden på G4 macar som visades häromveckan). Hoppas inte, för någon sådan burk vill jag inte köpa.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Tror inte på nya PowerMacs förrän nästa MacWorld. Apple har redan mycket nya grejer som kommer när som helst.

Det sura äpplet tror jag att du kommer att få äta upp inom 36 timmar. Det är ju mängder av ställen som hävdar att dom är mer eller mindre slut i lagren ( Ingram Micro och flera andra ), både i Europa och USA. Ju fler timmar som går utan att något händer så är macmobben fullt medveta om att det är vad man väntar in och köper nog knappas något innan dess. Det måste ju finnas en gräns för hur länge Apple har nerver nog att vänta med ett nytt släpp. Det lilla som dom ligger inne med får dom allt vackert REA ut.

Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
...och jag som nyss köpt en Quicksilver 800 Gforce-4MX

Jag kan tänka mej att köpa den av dej för ett litet rimligt pris. Behöver en dator i sommarstugan.

Heh, en dator till sommarstugan? Hum!

Datorn är helt ny och köpt i staterna...den gick på 24.600:- (inkl. 15 tum Apple flatpanel screen).
Den är åxå upphottad med extra minne. Både hd-minne och ram = hd-60Gig, ram = 512meg. (tar högst 1.5 Gig.). Plus utbytt videokort..från Ati Radeon 7500 till Geforce 4MX.

Lite info. för dig, Anders

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
...och jag som nyss köpt en Quicksilver 800 Gforce-4MX

Gambit

Relax sister!

Det är en kalasdator du köpt! - Mycket bättre än din gamla som du ju varit så nöjd med så länge!! Och den nya blir naturligtvis inte sämre bara för att det finns några som är bättre!

Så relaxa, det är ju dessutom schysst väder som grädde på moset.

Anders

[ 12 Augusti 2002, 18:21: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

Im trying, Im trying
Men du vet ju hur det är....när man just har köpt en dator och upphetsat lägger sina tassar på tangentbordet lyckas man klicka in sig på någon mac-nyhets site med info om ev. uppdateringar och...en NY dator som "kanske" är på väg. Nästa dag är det ett faktum. Det är då man får lite ångest

Men, visst...jag kommer nog att vara nöjd med den nya datorn nu ett bra tag framöver.

Fast.............. :rolleyes:

Gambit

ja det är klart.....fast.....

Hur som helst, i min rigg är det inte datorn som är långsammast - det är snarare jag

Det är bara att gilla läget helt enkelt - och lova att du tröstar mig när jag köper dator ´dagen innan det kommer nytt´ nästa gång

Deal?

Anders

[ 12 Augusti 2002, 19:26: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

Angående att inga nya powermacar kommer innan släppet av Jaguar, läs följande!

Reader Notes iBook Just Received from Apple Store included 10.2 CDs - (from a reader email today)

"Hello, I just wanted to email you to let you know I encountered something rather interesting. My brother received his new iBook today from Apple, and upon opening it there it was a packet with a giant Furred X on it. Mac OS X 10.2, the upgrade CDs. The machine itself was running 10.1.4, apparently Apple is throwing in the upgrade CDs with new machines.
Jaguar consists of 2 upgrade CDs, one is apparently the system, the other
the new Applications.
It´s fast...super fast.
Cheers,
Christopher Joy"

I asked what build it was and he said "6C115".

Uppenbarligen är inte det något som bromsar!!!

Citatet från http://www.rumortracker.com/framesets/macrumors/index.html

Tror inte på nya burkar innan 24 Aug.
Apple vill inte avleda någon uppmärsamhet från Jaguar releasen skulle jag tro.
Det är viktigt att de lyckas med Jaguar.

MW Paris är ju snart då kan det komma saker, samtidigt som Jobs skryter med hur tok mycket 10.2 har sålt.

Saxat:

(08/12/02) : Breaking News on New PowerMacs was leaked to yourdailymac.com early this morning. And we are posting the stats that we recieved below. So if you have any feedback or comments be sure to email us.

Fast:
1.2 GHz G4
512 MB DDR RAM (finally!)
60 GB HD
SuperDrive
NVIDIA GeForce4MX 64 MB DDR
$1599

Faster:
1.4 GHz G4
512 MB DDR RAM
80 GB HD
SuperDrive
NVIDIA GeForce4MX 64 MB
$2199

Fastest:
Dual 1.6 GHz G4
1 GB DDR RAM
120 GB HD
SuperDrive
ATI Radeon 9700 128 MB
$2999

Build-to-order options:
Up to 4 GB DDR RAM
Ultra160 SCSI
nVidia GeForce4MX (standard), nVidia GeForce4 Ti ($150 more), ATI Radeon 9700 ($150 more), or Matrox Parhelia ($250 more)
Zip drive
AppleCare
All systems include:
Gigabit Ethernet
GigaWire (1394b)
USB 2.0
AGP 8x
PCI-X 133 MB/sec
56k modem
AirPort ready
Bluetooth built-in
New "snow" case (similar to spy photos)
DynaCool turbine cooling

(08/12/02) : Breaking News on New Monitors was leaked to yourdailymac.com early this morning. And we are posting the stats that we recieved below just like the powermacs.

17" was $999, now $599
New 19" $999
22" Cinema was $2499, now $1499
23" Cinema HD was $3499, now $2999

(08/12/02) : And Finally Breaking News on New Powerboks was leaked to yourdailymac.com early this morning. And we are posting the stats that we recieved below.

Fast:
800 MHz G4
256 MB DDR RAM
40 GB HD
Combo Drive
ATI Radeon 7500 64 MB
15.2" screen
$2399

Fastest:
1 GHz G4
512 MB DDR RAM
60 GB HD
SuperDrive
ATI Radeon 7500 64 MB
15.2" screen
$2999

Build-to-order options:
Up to 2 GB DDR RAM
SuperDrive ($200 more than Combo)
AppleCare
Standard features:
Gigabit Ethernet
GigaWire
USB 2.0
AirPort & Bluetooth built-in
new black Titanium case (silver BTO)

|Keep in mind that these stats may not be totally accurate and you shouldnt base your purchase on the stats we provide. Also the stats we provide are purely speculation.

--

Personligen tycker jag att de features som är listade och till det priset låter lite som önsketänkande, men, den som lever får se.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-12 23:25

Think Secret hävdar med bestämdhet...:
http://www.thinksecret.com/news/dualpowermacs.html

/Alex

MacMinute hävdar:

http://www.macminute.com/

Apple will unveil new Power Mac G4 systems tomorrow, MacMinute has learned. Sources inform us that three configurations will be offered: dual-867MHz (US$1,699), dual-1GHz ($2,499), and dual-1.25GHz ($3,299). The dual-1GHz and dual-1.25GHz models will feature ATI Radeon 9000 series graphics cards; additional system-specific details are not available. The dual-867MHz configuration is slated to ship by the end of the week, while the new dual-1GHz model will ship towards the end of the month. Availability of the high-end dual-1.25GHz model is being pegged at sometime in September. Current Power Mac G4 systems will be reduced in price as follows: 800MHz ($1,299), 933MHz ($1,499) and dual-1GHz ($2,199). Additionally, Apple will introduce a SuperDrive-equipped eMac for $1,499, sources say, and will reduce the price of CD-RW and Combo Drive iMacs by $100 to $1,299 and $1,499, respectively.

Think Secret har haft väldigt mycket rätt tidigare. Yourdailymac.com är kända för att ha helt fel. Såhär skriver t.ex. MacRumors:

Many have reported that YourDailyMac.com has listed specs for upcoming items.

From what is known, these specs are wrong.

YourDailyMac has historically posted inaccurate rumors. (Apple Digital Camera, iBooks/Powerbooks, New Mouse at WWDC)

Also note their disclaimer: Keep in mind that these stats may not be totally accurate and you shouldnt base your purchase on the stats we provide. Also the stats we provide are purely speculation

Bevaka tråden