Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättighetsproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en extern hårddisk i två partitioner, en för backup och en för dvd-skivor och sånt, som jag har utdelad med hjälp av en iMac G3 som står i ett hörn. Problemet är att jag nyligen tappat rättigheterna för en av partitionerna. Den andra går fortfarande jättebra, men den ena står som skrivskyddad. Grejen är att om jag går in på iMacen så är rättigheterna satta till att alla får läsa och skriva och så är det även om jag pluggar in den direkt i Macbooken. Finns det nåt terminalkommando eller nåt så att jag kan tvinga den att uppdatera rättigheterna? För nåt knas är det...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-28 19:14

Om du kollar i Info på det hårddisken, har du råkat klicka i "ignorera rättighter"?

Ursprungligen av Creops:

Om du kollar i Info på det hårddisken, har du råkat klicka i "ignorera rättighter"?

Om du menar "Bortse från ägarskap på den här enheten", så ja. Men det har jag kryssat i på den andra partitionen också och den är fortfarande både läs- och skrivbar.

Som ni ser så är rättigheterna på de båda partitionerna exakt lika, fast bara en av dem fungerar...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-29 08:22

Det är annars en klassiker som strular till det vid bla fildelning. Om jag var dej skulle jag kryssa ur den på båda diskarna och gå in i Terminalen och sätta rättigheterna där.
Det brukar lösa det mesta.

Gott. Tack för hjälpen.

Men eh, hur gör man det där i terminalen? Jag är fortfarande på klippa-klistra-nivån när det gäller den...

Det här känns lite pinsamt, men en omstart löste faktiskt problemet. Men tack för all hjälp ändå! Jag avmarkerar de där kryssrutorna ändå tror jag. Det är väl bäst.

1
Bevaka tråden