Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låst Photoshop

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag har hamnat i en jävla jobbig sittuation. Jag har fått CS3 creativ suite av en kompis till mig vilket jag installerade, men när jag skrev in en serial jag fick så låste sig photoshop och det förblir låst oavstätt om jag avinstallerar och installerar igen. Den säger bara "product license expired" och stänger ner. Jag kan välja att ladda ner en "e-license" men när jag gör det så säger den att alla licenses är slut.
Vad fan gör jag? Jag är beroende av photoshop, illustrator mm, men kan naturligtvis inte betala deras priser eftersom jag är en fattig student.
Väldigt tacksam för svar!

Jag har postad en massa trådar runt om på forum men får nästan inga svar eller så vet de inte vad jag ska göra.
Hoppas på nån hjälpsam själ där ute.

Tack!

Mathias

Uteblivna svar beror nog på att diskussioner om piratkopiering ogillas (av förklarliga själ), eller som här: inte är tillåtna.

Student-versionen av CS-paketet är inte så fasligt dyrt om man faktiskt behöver det. Annars finns det många billigare och kompetenta alternativ.

Det är naturligt att det ogillas av visa upphovsrättsägare, däribland mig själv. Som äger upphovsrättskyddad matrial, men den åsikten delas inte av adobe, då jag sett flera intervjuer med dem där de uttryckligen sagt att de inte har problem med att privatpersoner kopierar så länge företag, skolor mm betalar. De tjänar ju naturligtvis pengar på att vara nummer ett på marknaden och det kan de bara vara genom att många använder deras produkter och det kan endast göras med piratkopiering.

Vad Adobe tycker är ganska ovidkommande. Det är var 99.se tycker. Här diskuteras inte hur man ska piratkopiera, det finns bättre forum för det (t.ex. piratbukten). Ämnet har stötts och blötts här tillräckligt mycket redan som du säkert märker om du söker.

Det finns flera billiga och väldigt kompetenta bild-, och vektor-redigeringsprogram, jag har t.ex. själv snart kastat ut Illustrator till förmån för Lineform.

Få se nu... Du piratar programvara från en kompis och försöker använda en ogiltig licensnyckel. När det sedan inte fungerar så hävdar du din rätt genom att hänvisa till att Adobe inte ser det som ett stort problem att privatpersoner piratkopierar?

Smart!

Räkna inte med så mycket hjälp i detta forum.

Förutsatt att du har fått en helt giltig licens av din kompis så skulle jag säga att du ska höra av dig till Adobe och be dem hjälpa dig. Om det däremot vilket du antyder senare inte rör sig om en giltig licens så får du helt enkelt köpa en. Adobe har väl tilltagna studentrabatter som borde vara överkomliga om du verkligen är i behov av Photoshop.

Är du inte i behov av Photoshop specifikt så finns liknande program som är billigare eller rent av gratis som jag rekommenderar att du undersöker istället.

Citat:

Adobe Photoshop Extended CS3 Utbildningslicens (Mac/Win/Engelsk och Svensk version) Ordinarie pris ca: 12 400 kr (engelsk) 15 700 kr (svensk)
Studentpris ca: 2 800 kr

http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=354&categoryid=46

Rätt bra rabatt tycker jag. Under 20% av fulla priset på svensk version.

1
Bevaka tråden