Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G3s framtid?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-17 19:36

Hur kommer det gå för den gamle trotjänaren? Läste att Apple sålde 58000 st förra kvartalet, så den lär väl knappast läggas ner i första taget. Då den inte har blivit uppgraderad på ett tag så bör det väl bli ngt nytt snart. Vad tror ni? G3 800 MHz? Mer minne installerat från början ? Bättre grafikkort?

Spekulera vidare i denna tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 19:40

58 000 är inte så många om man ser till hur mycket den modellen sålde innan (totalt 4 miljoner stycken). Den kommer att tas bort ur sortimentet.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-17 19:53

Jovisst kommer den att försvinna så småningom, men den säljs ju i relativt stora mängder fortfarande. Det mesta av utvecklingskostnaderna är förmodligen betalda under guldruschen. Jag tror att den har trotsallt en hyfsad vinstmarginal och finns kvar ett tag till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-17 19:54

Tror iofs att den behövs.Måmga märkesPC finns i ungefär en sådan konfig och för under 10000:-.Men,58000st är ju inte mycket att hänga i julgranen kanske.

Jag tror att den kommer i en 700mHz modell snart. Men det är mina spekulationer. Det är ju en bra dator för skolor som behöver hyfsad snabb dator till ett rimligt pris. Skolor har ont om pengar och billiga alternativ är det som gäller.

På min skola for vi sitta på gamla PC maskiner med 100mHz när vi ska simulera en händelse med olika partiklar och deras olika kraftfält. Det laggar ganska mycket och det ser inte ut som att vi får några nya innan skolan slutar.

Jag tror på en billig mac utan cd-brännare och aningen söligare än den billigaste iBooken, det gör att många kommer att ha råd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-17 22:55

Det är rätt osannolikt att imac G3 kommer i en "hottad" version. Överhuvudtaget tror jag att G3-processorerna kommer att försvinna helt snart. Och att det skulle komma en imac med den gamla formen med en G4 tycks inte troligt. Konceptet !iMac" har ändrat form och innehåll och att hålla sig kvar vid det gamla skapar bara förvirring. Själv finner jag det tråkigt då den "gamla" imacen är något av det snyggaste som gjorts i datorväg och blev dessutom något av ett signum för Apple när det begav sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-17 23:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
58 000 är inte så många om man ser till hur mycket den modellen sålde innan (totalt 4 miljoner stycken). Den kommer att tas bort ur sortimentet.

Under samma tid sålde dom 298 000 tft iMacar.. så 58000 är ju inte såå lite..

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-18 17:17
Citat:

quote:During the quarter Apple sold 298,000 consumer desktops, including 134,000 flat-panel iMacs, 106,000 eMacs, with the remainder being the older G3 iMacs.

200000 per år alltså. Ja, lönar den sig ska de väl inte lägga ner, men det kostar att uppdatera den.

Hur mycket sålde Kuben per kvartal? Den fick ju foten trots att den var en bra grej.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
200000 per år alltså. Ja, lönar den sig ska de väl inte lägga ner, men det kostar att uppdatera den.

Hur mycket sålde Kuben per kvartal? Den fick ju foten trots att den var en bra grej.

Den kostade på tok för mycket för att, i princip, vara en iMac med lös skärm.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-18 21:14

Vill minnas att den gick ner redigt på slutet men det räckte egenligen kanske inte för att göra den till en storsäljare. Synd för den var jäv**** läcker, mycket bättre än den gamla iMacen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-18 21:46

Tyvärr kommer G3 processor försvinna snabbt. Varför ?
Jo, därför att Apple satsar på OSX 100 % och då räcker det inte till G3 processor, även om den kommer upp till 1 GHz.
Det är logisk ! G4 har inbyggd Altivec som OSX använder av det.
Ingen gillar att OSX går lite trögt då och då.
Helst ska det vara 64 bit processor så att man upplever snabbhet i samma nivå som system 9.
Det går åt det hållet

  • Medlem
  • 2003-01-18 23:23
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael Larsson:
Jag tror att den kommer i en 700mHz modell snart. .

Skulle inte tro det

En sådan modell kom redan 2001
http://www.apple-history.com/imac_summer_2001.html

Skulle vara bättre ifall Apple gjorde en billig G4Desktop för skolor och företag.

Ska man gissa att eMac blir ersättaren till iMac CRT?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-19 00:20

Jag ser eMacen som den naturliga arvtagaren till gamla iMac G3. Jag har aldrig riktigt fattat varför inte den får heta iMac...(?)

Att iMac G3 kom i en 700 mHz-modell visste jag faktiskt inte och det är ju lite förvånande att den inte går att köpa ens från Apple. Den enda modell som säljs idag är ju den på 600 mHz.

Edit: Det heter ALDRIG och inte "ladrig"...*suck*

[ 19 Januari 2003, 00:21: Meddelandet ändrat av: PJW ]

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-20 15:56
Citat:

citera:Att iMac G3 kom i en 700 mHz-modell visste jag faktiskt inte och det är ju lite förvånande att den inte går att köpa ens från App

??????
Var har du fått det ifrån?

  • Medlem
  • 2003-01-20 16:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MacJake:

Citat:

citera:Att iMac G3 kom i en 700 mHz-modell visste jag faktiskt inte och det är ju lite förvånande att den inte går att köpa ens från App

??????
Var har du fått det ifrån?

Härifrån! Den modellen såldes bara några månader innan iMacG4 kom.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Skulle inte tro det

En sådan modell kom redan 2001
http://www.apple-history.com/imac_summer_2001.html

Skulle vara bättre ifall Apple gjorde en billig G4Desktop för skolor och företag.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-01-20 16:31

Sorry, det missade jag helt..... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 21:36

Hoppas att den försvinner. Apple har för många datormodeller och varianter just nu. Börjar likna tidigt 90-tal...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Tyvärr kommer G3 processor försvinna snabbt. Varför ?
Jo, därför att Apple satsar på OSX 100 % och då räcker det inte till G3 processor, även om den kommer upp till 1 GHz.
Det är logisk ! G4 har inbyggd Altivec som OSX använder av det.
Ingen gillar att OSX går lite trögt då och då.
Helst ska det vara 64 bit processor så att man upplever snabbhet i samma nivå som system 9.
Det går åt det hållet

Jag måste bara säga att i min fd ibook 700 flöt osx på riktigt riktigt bra. Iallafall då man inte gjorde några mer avancerade saker. Iofs hade jag quartz stöd med mitt radeon 16MB så det hjälpte nog rätt bra oxå.

Skulle dock inte vilja köra tex photoshop på en G3a...

/mikke

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Hoppas att den försvinner. Apple har för många datormodeller och varianter just nu. Börjar likna tidigt 90-tal...

Apples lineup 2003:

3 PowerMacs
3 Powerbooks
2 iMacs
Xserve
iBook
eMac
(iPod)

...inbördes CD-R och DVD-R konfigurationer ej inräknat.

Jag tycker sortimentet är helt OK. Det finns nåt för alla.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-01-22 22:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jag ser eMacen som den naturliga arvtagaren till gamla iMac G3. Jag har aldrig riktigt fattat varför inte den får heta iMac...(?)

För att det står för education, eMac:en var bara tillgänglig för skolor från början.

1
Bevaka tråden