Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth tangentbord till två datorer

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-27 19:17

Jag använder två datorer en PC (Dell) för spel och en MacBook för allt annat. Jag har kopplat både dessa till samma tangentbord/mus/skärm via en usb/vga kvm. Det har fungerat bra.

Men nu har jag köpt Apples nya trådlösa tangentbord. Det använder ju inte usb så jag kan inte koppla det till min KVM. Hur gör jag för att koppla detta tanagentbord till båda datorena utan att den hela tiden är uppkoppad på båda. Den måste ju vara kopplad till en i taget annar blir det ju problem med att den skickat massa konstiga kommandon till den andra datorn.

Några idéer?

(Jag har inte kunnat testa eftersom PCn inte har bluetooth, måste köpa till en bluetooth usb grej)

Jag sitter just nu och gör exakt det. Jag har Apples nya BT tangentbord och styr både min MB och min Dell med det.

Ska man vara noggrann så är det dock inte riktigt så att jag styr båda datorerna med tangentbordet, utan snarare så att jag styr min Dell med min MB. Jag har installerat programmet "Synergy" på båda burkarna och kan då föra ut musen från en skärmen in på andra, och det bestämmer då vilken dator jag kan använda tangentbordet till.

Funkar väldigt bra och smärtfritt! Tror det finns mer info om Synergy i andra trådar här om man söker. Kan dock säga att det är gratis, funkar bra och var lätt att installera. Vet inte riktigt om det är det du är ute efter dock? Men i alla fall ett förslag på en lösning.

[Edit]
Nu när jag läste igenom hela ditt inlägg (:P) såg jag dessutom att du inte har BT på din Dell. Med den lösning jag föreslår behöver du ju inte heller det. Just a thought...
[/Edit]

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-28 10:27

Synergy verkar intressant. Men jag vet inte om det fungerar för mig eftersom jag har en skärm som jag använder till båda datorerna via min kvm. Men jag ska testa så får jag se om det funkar. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-28 20:35

Jag fick inte Synergy att fungera. Det var en massa textfiler man skulle konfigurera och den blev bara en massa fel hela tiden. Jag vill ha ett grafiskt gränssnitt. Men eftersom du fått det att fungera kanske du kan ge mig lite tips.

Andra tips än Synergy är välkommna också.

What?
Jag använde grafiskt gränssnitt för att få det att funka, både på PC & Mac. Skumt!
Men då jag inte är så bra på att instruera får du denna länk istället. Tack vare den jag fick allt att funka!

Där finns bra (IMHO) instruktioner, och länkar till nedladdning. Så där ska du kunna få ned installer med GUI.

Om du fortfarande inte får det att funka (tror jag dock du gör) så säg till, så ska jag försöka ge råd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-29 13:32

Tack så mycket för den länken. Ser att det där finns en länk till ett gui för mac. Då ska det säkert gå bättre. Undrar dock hur det funkar när jag kör med bara en skärm. Men det är väl bara att testa. Återkommer med resultatet.

Borde funka med bara en skärm. När man för ut skärmen från "server datorn" (i mitt fall macen) så märker man ifall den lyckas koppla upp sig mot den andra datorn eller ej. Ifall den går över till att styra andra datorn så "fastnar" pointern i mitten av skärmen på macen.

Så i ditt fall borde det bara vara att föra över den till andra skärmen, när pointern "hoppar" till mitten av skärmen är det ju bara att switcha skärm via din KVM.

Har svårt att tänka mig att synergy vet om att du har en KVM inkopplad och att andra skärmen inte är igång. Den kör nog på ändå. Men berätta gärna sen hur det går för dig. Kan ju vara bra för framtida referens!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-02 15:27

Ja, det fungerar hur bra som helst. Tack. Nu kan jag använda mitt nya sköna tangentbort på pc:n också. Det fungerade precis som du trodde. Rekommenderas varmt till alla som vill styra mer än en dator från samma tangentbord. Något som vore coolt är om den också kunde dela skärmar, så skulle man inte behöva någon kvm alls.

Jag var dock tvungen att styra om cmd och alt knapparna på min PC för att cmd skulle bli windows-knappen och alt bli alt, men det var ju lätt.

Tack igen. Nu ska jag spela lite med mitt fina apple tangentbord på min PC!

Senast redigerat 2008-01-21 12:09

Var så lite! Kul att det fungerade så du ville.
Själv är jag även oerhört nöjd med detta program, funkar underbart, och är ju så skönt att ha ett tangentbord och en mus, men två datorer!

1
Bevaka tråden