Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jättebilliga MacBook-minnen på Macoteket?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Hur kommer det sig att MacBook-minnena på Macoteket är så fruktansvärt billiga?

På Dustin.se kostar t.ex. 2 st 2GB-minnen 7296:- i jämförelse med Macotekets 1112:-

Vad är det jag missar?

Tja du tittar väl inte här

http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Jag kikade här

Vad är standardpris på MacBook-minnen nowadays?

Senast redigerat 2007-11-27 14:25
  • Medlem
  • 2007-11-27 14:33

Finns väl inget på Macotekets hemsida som säger att det är just Appleminnen (MA940G/A)? Det är väl helt enkelt så att de har anammat Apples anvisningar i manualen att standardminnen fungerar med Macbooken, har testat just dom där minnena (som verkar vara just standardminnen) och sedan säljer dom just för att de fungerar.

Ovanstående är ett krångligt sätt att säga, tror du inte Macoteket säljer standardminnen?

Ursprungligen av Mag00:

Finns väl inget på Macotekets hemsida som säger att det är just Appleminnen (MA940G/A)? Det är väl helt enkelt så att de har anammat Apples anvisningar i manualen att standardminnen fungerar med Macbooken, har testat just dom där minnena (som verkar vara just standardminnen) och sedan säljer dom just för att de fungerar.

Ovanstående är ett krångligt sätt att säga, tror du inte Macoteket säljer standardminnen?

Har inte helt koll på vad som räknas som "Appleminnen", men på Macotekets hemsida kan man läsa: Macotekets minnen är 100% Apple-kompatibla och kan installeras av användaren utan att någon garanti påverkas.
Macoteket lämnar livstidsgaranti på alla minnen!

  • Medlem
  • 2007-11-27 14:45
Ursprungligen av beakid:

Har inte helt koll på vad som räknas som "Appleminnen", men på Macotekets hemsida kan man läsa: Macotekets minnen är 100% Apple-kompatibla och kan installeras av användaren utan att någon garanti påverkas.
Macoteket lämnar livstidsgaranti på alla minnen!

Precis, dom har testat kompabiliteten (konstigt ord) och vet att de funkar. Med t.ex. Kingstonminnen får du också livstids garanti och de påverkar inte heller garantin på din Mac. Och de funkar.

"Appleminnen" är väl helt enkelt standardminnen (Samsung bland annat) som Apple köpt och märkt upp och sedan tar hutlöst betalt för. Varför vete fan, kan inte riktigt pinpointa strategin i det.

Inte så dumt att titta här heller:

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2265&kat_id=2857&prod_id=35053&startprod=1&category=SO-DIMM_DDR2_Apacer&prodnamn=Apacer_SO-DIMM_DDR2_PC5300_667MHz_2GB

Jag har bara gott att säga om Apacerminnen från min tid som IT-gubbe på PC

Ursprungligen av fullkoll:

Inte så dumt att titta här heller:

http://www.tbh.se/index.asp?id=3&akat_id=2265&kat_id=2857&prod_id=35053&startprod=1&category=SO-DIMM_DDR2_Apacer&prodnamn=Apacer_SO-DIMM_DDR2_PC5300_667MHz_2GB

Jag har bara gott att säga om Apacerminnen från min tid som IT-gubbe på PC

Beställt samma minnen till min iMac core duo och fått som svar att de inte funkar till Mac. De vill hellre att jag beställer andra minnen

Borde jag det eller?

Jag har köpt mina minnen till min nya macbook på macoteket. Funkar kanon !

//Everlast

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-27 18:06

Crucial är kanon. Och förresten kan man nog glömma det där med Appleminnen, en mac idag är ju precis som vilken PC som helst på insidan. Det var väl lite skillnad förr, när det var en helt annan processorarkitektur. Minns bl.a. att ett kingstonminne jag köpte med precis rätt specifikation fick min PBG4 att gå in i kernel panic.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-27 18:14

Du kan ju tom få appleminnen i kingstons minnesväljare på dustinhome, vilka är bra mycket billigare än riktiga "appleminnen"

eh.. mactracker (min mac-guru) säger max 2gb ram (enl apple) eller 3gb (verklig)??

..nu när 4 gb kostar UNDER 1000 kronor blir jag ju en AAANING sugen på att håva hem ett par, men kommer datorn kunna adressera allt?

..jag har en macbook 2ghz mid 2007 (köpt i början av november)..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 20:31
Ursprungligen av hordur:

eh.. mactracker (min mac-guru) säger max 2gb ram (enl apple) eller 3gb (verklig)??

..nu när 4 gb kostar UNDER 1000 kronor blir jag ju en AAANING sugen på att håva hem ett par, men kommer datorn kunna adressera allt?

..jag har en macbook 2ghz mid 2007 (köpt i början av november)..

kör troligtvis på samma modell. dunkat in 2x2gb. visar 4 gb i 10.5, men körs som 3 gb... flyter å som aldrig förr!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-27 20:48
Ursprungligen av hordur:

eh.. mactracker (min mac-guru) säger max 2gb ram (enl apple) eller 3gb (verklig)??

..nu när 4 gb kostar UNDER 1000 kronor blir jag ju en AAANING sugen på att håva hem ett par, men kommer datorn kunna adressera allt?

..jag har en macbook 2ghz mid 2007 (köpt i början av november)..

Den senaste macbooken kan adressera 4GB.
http://www.apple.com/se/macbook/specs.html

men det är den senaste, jag har modellen innan den, dvs mid 2007...

så frågan kvarstår, funkar min bürk med 4gb ram?

Vad jag förstått kan alla med core 2 duo använda 3gb minne men om man stoppar i fyra blir det bara tre, så det enklaste är väl att man har en etta och en tvåa i datorn, den eventuella hastighetsökningen med två lika minnen ska vara försumbar. Ökningen till 3gb däremot skall däremot dra upp farten en del OM man jobbar med minnesintesiva program (photoshop mfl).

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-29 21:46
Ursprungligen av lellemars:

Vad jag förstått kan alla med core 2 duo använda 3gb minne men om man stoppar i fyra blir det bara tre, så det enklaste är väl att man har en etta och en tvåa i datorn, den eventuella hastighetsökningen med två lika minnen ska vara försumbar. Ökningen till 3gb däremot skall däremot dra upp farten en del OM man jobbar med minnesintesiva program (photoshop mfl).

Rätt, men ändå fel.

Det där gäller för "gamla" MacBook. De senaste adresserar 4 GB.

Det här priset är heller inte så illa.. och då är det inkl moms http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1138383

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-11-28 13:26
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Det här priset är heller inte så illa.. och då är det inkl moms http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1138383

Väldigt bra pris, kan någon bekräfta att dessa är helt rätt modell? Hoppas!
/M

EDIT: Jo det är alldeles rätt!

Senast redigerat 2007-11-28 13:47

Macbooken har samma minna som MBP och iMac, så denna tråd är också läsvärd:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/230229-rad-om-minnesuppgradering.html

Här finns lite prestandamätningar med olika minnesmängder:
http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/Macbook_Memory_Benchmarks

Det finns inga speciella Mac/Apple minnen! MB, MBP + iMac Intel använder standarden DDRII SO-Dimm PC5300 (=PC667 Mhz), samma minnen som i alla nya PC laptops. Detta innebär i praktiken att i stort sett alla minnen som följer denna standard funkar oavsett fabrikat. Givetvis finns det alltid några no-name minnen av 2:a sorteringskvalitet med mindre stadig funktionalitet, oavsett om de monteras i en PC eller Mac. Vill man ha ett fabrikat som går att lita på kan man satsa på Kingstons value serie. Det finns trots allt inte mer än en dryg handfull tillverkare av minneskretsar i världen. Så att köpa Svindyra minnen från Apple är bara bortkastade pengar. De kör med Hynix minnen som på öppna marknaden betingar samma pris som Kingston mfl. Prestandaskillnader mellan dessa existerar inte.;)

Är det någon "snitsare" som kan berätta vad det är för skillnad mellan
kingstons minnen med beteckningarna

KVR667D2S5/2G och KTA-MB667/2G

dom verkar ju lika eller?

Ursprungligen av lellemars:

Är det någon "snitsare" som kan berätta vad det är för skillnad mellan
kingstons minnen med beteckningarna

KVR667D2S5/2G och KTA-MB667/2G

dom verkar ju lika eller?

Skillnaden ligger i att det förstnämda KVR-minnet är Kingstons Valueram serie som är universalminnen och enligt teorin "ska" funka i alla datorer som använder denna minnesteknologi, medan det andra är ett "likadant" minne som är testat och kontrollerat speciellt för MB/MBP och "dedikerat" för dessa modeller. Trots att det idag råder stor enighet om minnesstandarder bland hårdvarutillvekarna av moderkort chipset etc så finns det fortfarande några fåtal "kinkiga" modeller kvar på marknaden. Apples datorer hör dock inte till den kinkiga skaran. Jag har använt de flesta fabrikat på minneskretsar till de modeller som har G3/G4/G5/Intel cpu och följer man bara den stipulerade minnes standarden för respektive modell behöver man inte oroa sig för vilket av de stora fabrikaten det är. Kingston är ett tryggt val eftersom de är en av de största tillverkarna samt har den utan konkurens största utbudet av dedikerade minnen. Hoppas detta skingrade dimridåerna.;)

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-12-03 12:45

Kort uppföljning. Jag beställde 4 gig från InWarehouse, trots att min burk bara skall fungera med 3gig (MBP 2,33 Core 2 Duo, late 2006). Men nu är uppgraderingen installerad och alla fyra gig funkar! Sicken bonus!
/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 15:12
Ursprungligen av Mattias L:

Kort uppföljning. Jag beställde 4 gig från InWarehouse, trots att min burk bara skall fungera med 3gig (MBP 2,33 Core 2 Duo, late 2006). Men nu är uppgraderingen installerad och alla fyra gig funkar! Sicken bonus!
/M

Den visar 4 gb i 10.5, men körs inte som 4 gb dock ... iaf enligt vad jag läst mig till.

Dom flesta minnen tillverkas av Samsung btw.. Sedan sätts det på ett klistermärken med företagets logga och sedan säljs vidare.

2 st Apacer SO-DIMM DDR2 PC5300 667MHz 2GB från TBH har jag satt in i min iMac Alu och dom går som tåget - alla 4!
Förstår inte vad dom menar med att dom inte skulle funka - det är ju rätt spec, Jag har för övrigt köpt 2x2Gb av samma sort till min MacBook Santa Rosa (även dom från TBH) och även dom rullar på som bara den!

Visserligen är bussen på senaste MacBook specat till 800Mhz, men 667-minnen fungerar bra. Finns väl dessutom inga 800 Mhz-minnen än?

Senast redigerat 2007-12-11 15:07

Fick hem ett 2 GB-minne och ett 1 GB-minne idag och satte glatt in dem i min Macbook. När jag sedan skulle starta den var skärmen bara svart. Efter lite felsökning kom jag fram till att det var 2 GB-stickan som krånglade. Visserligen säger Apple att Macbook bara stödjer 2 GB men vad jag har läst så ska det fungera med 3 GB. Även om det skulle vara så att min dator inte vill ta mer än 2 GB så borde väl datorn starta trots att det sitter 3 GB i, eller? Tänkte bara dubbelkolla innan jag skickar tillbaka minnet och gnäller över att det är trasigt.

Ursprungligen av klumpfot:

Fick hem ett 2 GB-minne och ett 1 GB-minne idag och satte glatt in dem i min Macbook. När jag sedan skulle starta den var skärmen bara svart. Efter lite felsökning kom jag fram till att det var 2 GB-stickan som krånglade. Visserligen säger Apple att Macbook bara stödjer 2 GB men vad jag har läst så ska det fungera med 3 GB. Även om det skulle vara så att min dator inte vill ta mer än 2 GB så borde väl datorn starta trots att det sitter 3 GB i, eller? Tänkte bara dubbelkolla innan jag skickar tillbaka minnet och gnäller över att det är trasigt.

"MacBook" finns som du säkert vet i 3 olika varianter angående minnesstöd.

* Core Duo - Max 2*1GB
* Core 2 Duo - Max 3.3GB (1GB + 2GB prismässigt vettigast)
* Core 2 Duo Santa Rosa - Max 4GB

Har du en Core Duo kan det hända den inte fungerar med 2GB klossar.

Ursprungligen av klumpfot:

Fick hem ett 2 GB-minne och ett 1 GB-minne idag och satte glatt in dem i min Macbook. När jag sedan skulle starta den var skärmen bara svart. Efter lite felsökning kom jag fram till att det var 2 GB-stickan som krånglade. Visserligen säger Apple att Macbook bara stödjer 2 GB men vad jag har läst så ska det fungera med 3 GB. Även om det skulle vara så att min dator inte vill ta mer än 2 GB så borde väl datorn starta trots att det sitter 3 GB i, eller? Tänkte bara dubbelkolla innan jag skickar tillbaka minnet och gnäller över att det är trasigt.

Fick du verkligen i bägge minnena?

Bevaka tråden