Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP fungerar inom nätverket men inte utifrån

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill komma åt min NAS när jag är på resande fot. Jag har ställt in använder port 3389. Det fungerar bra att komma åt FTP:n lokalt men inte externt. När jag externt försöker ansluta fungerar det tills det att jag har fyllt i användarnamn och lösenord. När då filer och mappar ska listas fungerar det inte längre.

Använder mig av Airport Extreme och har vidarebefordrat 3389 till det lokala ip:t som NAS:en har.

Några idéer?

Har du anslutit en disk/lagringsenhet till din extreme och delat ut den? I så fall slussas all ftp-trafik till den. Åtminstone var det så det funkade för mig, och jag hittade inget sätt att ha både den lagringen aktiv och ftp på en annan maskin i nätverket.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du anslutit en disk/lagringsenhet till din extreme och delat ut den? I så fall slussas all ftp-trafik till den. Åtminstone var det så det funkade för mig, och jag hittade inget sätt att ha både den lagringen aktiv och ftp på en annan maskin i nätverket.

Tack för svar. Det är ingen lagringsenhet ansluten till Airporten.

Enligt loggen på klientendatorn står det följande:

220---------- Welcome to Pure-FTPd ----------
220-You are user number 1 of 10 allowed.
220-Local time is now 09:45. Server port: 3389.
220 You will be disconnected after 2 minutes of inactivity.
USER henrik
331 User henrik OK. Password required
PASS (password not shown)
230 OK. Current restricted directory is /
FEAT
211-Extensions supported:
EPRT
IDLE
MDTM
SIZE
REST STREAM
MLST type*;size*;sizd*;modify*;UNIX.mode*;UNIX.uid*;UNIX.gid*;unique*;
MLSD
TVFS
ESTP
PASV
EPSV
SPSV
ESTA
UTF8
211 End.
PWD
257 "/" is your current location
TYPE A
200 TYPE is now ASCII
Unable to make a data connection. Please try again.
PORT
501 Syntax error in IP address : //
MLSD
425 No data connection : //
NOOP
200 Zzz...

Senast redigerat 2007-11-27 09:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 09:59

FTP är ett korkat protokoll, anledningen det inte funlar är att du använder passiv FTP, med aktiv så funkar det mest troligt men det är få servrar som brukar ha en korrekt aktiv FTP lösning

FTP har 2 kanaler, command & data, det som du har gjort är att vidarebefodra command kanalen till NAS disken (så du kan logga in) men inte data kanalen (så du kan få dir list och ladda ner).

Det finns säkert i inställningarna för NAS disken en inställning som säger vilket område av portar som den använder för passiv ftp, vidarebefodra även dessa till NAS disken och hoppas att den är lite klok och kollar upp sitt IP eller för den delen om det går att ställa.

Annars är det bara aktiv ftp som gäller, testa att i din klient ställa det och testa.

Ursprungligen av ntity:

Annars är det bara aktiv ftp som gäller, testa att i din klient ställa det och testa.

Jag har bara provat med aktiv ftp. Letade efter inställning för passiv ftp men hittade inget. Provade med passiv ftp nyss och fick följande felmeddelande istället:

220---------- Welcome to Pure-FTPd ----------
220-You are user number 1 of 10 allowed.
220-Local time is now 10:08. Server port: 3389.
220 You will be disconnected after 2 minutes of inactivity.
USER henrik
331 User henrik OK. Password required
PASS (password not shown)
230 OK. Current restricted directory is /
FEAT
211-Extensions supported:
EPRT
IDLE
MDTM
SIZE
REST STREAM
MLST type*;size*;sizd*;modify*;UNIX.mode*;UNIX.uid*;UNIX.gid*;unique*;
MLSD
TVFS
ESTP
PASV
EPSV
SPSV
ESTA
UTF8
211 End.
PWD
257 "/" is your current location
TYPE A
200 TYPE is now ASCII
Unable to make a data connection. Please try again.
PORT
501 Syntax error in IP address : //
MLSD
425 No data connection : //

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 13:51

Mm, problemet är "Unable to make a data connection. Please try again." passiv-ftp funkar som så att klienten ansluter in till servern för både command & data kanalen. (aktiv ftp då ansluter servern ut till klienten för data kanalen).

1
Bevaka tråden