Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmbibilotek med Macbook och airport-nätverk?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-27 01:51

Jag har en MacBook och en Airport Express och jag vill göra följande;

Koppla en större USB HD till Airporten då det börjar bli fullt av bilder, filmer och musik på datorn; köpa en Apple TV och koppla den till min stora TV för att kunna se allt materialet från USB HD:n på TV:n.

Min fråga är om jag måste byta ut min Airport Express till en ny Airport Extreme för att kunna åstadkomma den funktionen jag vill ha?

Jag har en Ipod Hifi också som jag tänkte använda för ljud till musik och film; kanske en dum fråga, men den måste väl gå att koppla ihop med Apple TV och få TV-ljudet i Ipod-Hifin:n?

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 02:30

4007,

Tanken är god, men USB-porten på din AirPort Express är endast till för skrivare, varför det därmed inte går att ansluta en hårddisk till den.

Till en AirPort Extreme däremot kan du ansluta en USB-hårddisk, vilken du sedan kan nå via ditt interna nätverk (och om du vill, även via Internet).

Notera dock att tester & erfarenheter "den hårda vägen" visar att inte alla hårddiskar/kabinett/ATA-USB-kontroller fungerar mot AirPort Extreme. Sök här på 99.se/mac så finner du diskussioner om just detta…

Vad gäller att koppla en AppleTV till en Ipod Hifi så bör det inte vara några problem. Ipod Hifi har en (enl. Google) en AUX-port för anslutning av annan ljudkälla än iPod-adaptern.

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-27 08:05

Tack för den informationen!

Noterade att det bara finns en USB kontakt på Airport Extreme så vill jag ansluta en Extern HD samtidigt som en skrivare så måste jag använda en hub antar jag?

Är det kanske någon som har en rekommendation på en HD som fungerar ihop bra med Airport Extreme?

Det stämmer att det enbart finns en USB kontakt på Airport Extreme men det går utmärkt att använda en USB hub för att ansluta flera hårddiskar eller hårdisk och skrivare. Annars så kan du ansluta hårddisken till Extremen och använda Expressen till trådlös sktivarserver.

Själv kör jag med en Airport Extreme och en LaCie D2 500GB, fungerar strålande.

Lycka till !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-27 08:50

Tack!

Det var ju ett bra tips att kunna använda Expressen till skrivaren; då behöver jag ju inte köpa en hub, även om den kanske inte kostar så mkt...

Då ska jag kolla upp LaCie D2!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-27 09:40

Passande TV?

Kanske kan passa på att fråga om råd gällande TV; jag kommer köpa en ny TV i samband med inköpet av Apple TV och Extern HD; ngt. speciellt jag ska tänka på när jag väljer med tanke på Apple TV?

Ngn. som har bra tips på ngn. skärm dom nyligen köpt?

Tack!

1
Bevaka tråden