Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Mac G4-modeller på MWNY?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macrumors.com säger sig veta det, enligt ett anonymt tips. De påstådda specifikationerna är:

1.0 GHz, 1.2 GHz, and dual-1.4 GHz G4´s
DDR 333 MHZ
ATA 133 support
4 64 bit PCI
1 AGP
Gigabit Ethernet, Firewire, USB
60, 80, and 120 GB drives
New Superdrive, and faster CDRW.
Built-in Bluetooth
$1599, $2299, and $3299.

Eftersom Apple kör en rätt så aggressiv kampanj på nuvarande PM G4 så är nya modeller säkert alldeles runt hörnet, MacWorld NY?

Vettiga specifikationer? För stort hopp? För litet?

Helt ok steg uppåt skulle jag säga!

Min största undran är om dom får [helt] ny design eller inte, det har ju inte hänt så himla mycket på den fronten när det gäller dom stationära på ett bra tag nu.

Det lär dom få om dom ska passa in i Apples digitala hubb strategi.

Apropå 64 bits PCI.. är det den ökända PCI-X ? Läste nämligen om PCI-X som erbjöds på Dell burkar o där stod det 64 bit PCI-X..

Samma sak el två helt olika?

[ 13 Maj 2002, 14:10: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Ja tor apple väntar med ny design tills G5an... kanske nån liten upplivning...

När skulle denna uppdatering komma? Verkar onekligen vara jäkligt heta specar...

/JO

  • Avstängd
  • 2002-05-13 18:53

Dually 1.4Ghz mojjsare med DäDäErr-minne, önsketänkande antar jag

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-13 19:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Vettiga specifikationer? För stort hopp? För litet?

För mycket! Har Apple ngnsin hoppat 400 MHz i ett skutt? Bluetooth i stationärt för bärbart? Låter lite ologiskt väl?

Resten kan väl stämma, men mer än 1.2 GHz tror jag inte det blir. Inte illa det iofs.

//mattan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-13 19:49

Apple brukar ju överraska på något sätt ändå...
Om uppgifterna stämmer så är det ju en riktigt trevlig överraskning!

Annars kanske de har något annat i bakfickan.

Min tråd om IBMs nya PPC roadmap kanske är intressant.

Kom o tänka på att dessa rackservrar kanske kommer att sakna AltiVec och därmed få tillgång till IBM´s G4or. Dessa är way beyond Motos..

För inte behövs väl AltiVec till en server där det mesta av jobbet ligger i fil/nätverks hantering..
Eller har jag fel här?

Det är rätt att AltiVec inte är särdeles nödvändigt på en server. På rak arm kommer jag bara på en potentiell servertillämpning som kan dra stor nytta av AltiVec -- strömma och komprimera video och audio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-13 21:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Apropå 64 bits PCI.. är det den ökända PCI-X ? Läste nämligen om PCI-X som erbjöds på Dell burkar o där stod det 64 bit PCI-X..

Samma sak el två helt olika?

64 bit PCI har vi redan, och har haft ett tag. Det är fullängdskort. Vanliga pc-moderkort har oftast endast 32 bit, vilket ger upphov till lägre kapacitet och bandbredd.

Då kanske du kan förklara vad PCI-X innebär? (eller någon annan som vet)

PCI-X (Peripheral Component Interconnect Extended) is a new computer bus technology (the "data pipes" between parts of a computer) that increases the speed that data can move within a computer from 66 MHz to 133 MHz.

Personligen tror jag G5 tillhör 2003, men bara för att få folk att dregla lite extra så har ni här Mac OS Rumors tankar inför sommaren...

Oh, and one last thing.....

If you´ve been drooling over next-generation processors like the G5, and wish Apple would toss the tired old translucent PowerMac design for something more modern that the current Quicksilver incarnation, this summer will have you very pleased indeed. We can´t promise multi-processor 2GHz G5s, but we can promise a performance leap of more than 100% in processing speed alone over the existing PowerMac....and major leaps in almost every category on the motherboard. Stay tuned for more exclusive details, only here on MOSR

Då har de rökt på ordentligt på MOSR igen.

Prestandaökning på mer än 100%? Skulle inte tro det. Har aldrig hänt och kommer aldrig att ske. Kanske att de ökar busshastigheten till 400 MHz men det gör ju inte nödvändigtvis datorn tre ggr snabbare...

Moores lag gäller fortfarande. Fast det är ju klart, AIM har ju tappat så mycket till AMD och Intel att en 100%-ig ökning kanske skulle få Apple att ta över ledningen igen. 604-processorna låg först både i prestanda och MHz 1997.

Fast det kommer inte att hända, det är jag säker på.

[ 14 Maj 2002, 15:47: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Ja visst låter det lite väl bra... i en tråd på Apple Insider så spekulerades det i att flera samtidiga förbättringar kanske kunde leda fram till det (processorhastighet, fyra processorer, busshastighet mm). Och det poängterades att det faktiskt hänt förut:

When the MacII came out Apple went from 8MHz (Mac128, Mac512, the Plus and the SE) to 16MHz. Double the power!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Macrumors.com säger sig veta det, enligt ett anonymt tips. De påstådda specifikationerna är:

1.0 GHz, 1.2 GHz, and dual-1.4 GHz G4´s
DDR 333 MHZ
ATA 133 support
4 64 bit PCI
1 AGP
Gigabit Ethernet, Firewire, USB
60, 80, and 120 GB drives
New Superdrive, and faster CDRW.
Built-in Bluetooth
$1599, $2299, and $3299.

Eftersom Apple kör en rätt så aggressiv kampanj på nuvarande PM G4 så är nya modeller säkert alldeles runt hörnet, MacWorld NY?

Vettiga specifikationer? För stort hopp? För litet?

För det första lär det vara DDR-SDRAM 266 MHz.

CD-RW 40x12x48x-enhet
Combo-drive - osäker på hastighet
DVD-brännare i värstingen som standard.

Nu efter Xserve lär ATA/100 sättas in. Upp till 120 GB lär Apple ha då både IBM och WD kan leverera dessa!

AGP 4x.

PCI-platserna lär nu vara 66bitar/66 MHz.

Jag kan tänka mig liknande priser som idag på 3 standardmodeller.

Blåtand blir inbyggt på moderkortet om tekniken slår igenom.

PPC 7470 lär användas.

Relativt konservativa förhoppningar:

1. G4/933 256/60/CDRW, GF4MX
2. G4/1000 256/80/DVD-R, GF4MX
3. G4/1.13MP 512/120/DVD-R, GF4MX

håller med mattan, apple har aldrig hoppat mer än 200mhz per uppgradering av deras chip. max 1.2, tror dock mer på 1.133 eller något i den stilen. tror mer på andra saker, typ ev ny låda och då ddr minne som xserve har om jag inte har fel för mig.

[ 19 Maj 2002, 17:22: Meddelandet ändrat av: parvenu ]

Det tror det är mer korrekt att resonera i procent snarare än antal MHz. Dvs, har Apple någonsin släppt nya maskiner som är mer än 20% snabbare än förra generationen? (Svar ja) Det behöver inte betyda att så kommer att hända den här gången, men speedhoppet skulle inte vara exceptionellt alls, sett ur ett historiskt perspektiv.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-19 18:46

Hepp...

Hoppas bara Apple inte glömmer att förse samtliga PowerMac:ar med L3-Cache!

Skulle själv inte tacka nej till en Single CPU 1Ghz G4:a, 2MB L3-cache, DDR-Ram, ATA-100....
(Då givetvis till samma eller lägre pris än dagens G4/800).
---
/Samuel

Citat:

quote:Bluetooth i stationärt för bärbart? Låter lite ologiskt väl?

Inte alls. Bluetooth är inte begränsat till bärbara enheter. (Och även om det vore, är det ju bra att kunna ansluta dessa bärbara enheter till en PowerMac.)
Bluetooth tror jag vi kommer att få se i allt från mobiltelefoner och PDAer till skrivare och tangentbord/möss.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Det är rätt att AltiVec inte är särdeles nödvändigt på en server. På rak arm kommer jag bara på en potentiell servertillämpning som kan dra stor nytta av AltiVec -- strömma och komprimera video och audio.

På min raka arm hittar jag BLAST och i min fantasi kan jag komma på många, många serverapplikationer som kan ha nytta av vektoraritmetik. I stort sett alla applikationer kan nog få en viss hastighetsförbättring om de drar nytta av AltiVec.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Dahlén:
Inte alls. Bluetooth är inte begränsat till bärbara enheter. (Och även om det vore, är det ju bra att kunna ansluta dessa bärbara enheter till en PowerMac.)
Bluetooth tror jag vi kommer att få se i allt från mobiltelefoner och PDAer till skrivare och tangentbord/möss.

Precis. Säg att du vill synca adressboken i din mobil med den på din dator, då är det en perfekt uppgift att använda Bluetooth till. Bluetooth kommer nog att finnas i alla datorer från Apple inom nåt år.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Dahlén:
[QUOTE]I stort sett alla applikationer kan nog få en viss hastighetsförbättring om de drar nytta av AltiVec.[/quote]Det finns en annan viktig anledning att välja G4 istället för G3 i en server. Det är att G4or har inbyggt stöd för att göra åstadkomma effektiv SMP.

Vektorprestanda utanför video/audio? Vi får nog enas om att vara oense hur viktigt det är på en server. Är blast en gnutta intressant utanför DNA-forskarsfären? Bortsett från det uppenbara i en server, som stabilitet och säkerhet vill jag ha prestanda på:

1) I/O.
2) Alla viktiga OpenSource-projekt:
Apache, Sendmail, PHP, Perl, MySQL, Java ...

Många av dom ovanstående projekten kan kompileras direkt under OS X, så att Apple (eller nyfikna användare) kan följa efter det som händer i utvecklingens framkant. Det är förstås jättebra. Däremot så finns det mycket liten sannolikhet att någon av multiplattformsprojekt som Apache att i sitt utvecklingshuvudspår lägga in specialkällkod endast för Altivec. Det är inte särdeles troligt att det skulle kunna göra så stor nytta i Apache (kanske i SSL) och det är inte så munternt när man tänker på SETI, där det skulle göra magnituder skillnad, och veta att dom som utvecklar källkoden till SETI vägrar släppa in specialkod för olika processorer.

[ 21 Maj 2002, 15:24: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-21 17:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Dahlén:
Inte alls. Bluetooth är inte begränsat till bärbara enheter. (Och även om det vore, är det ju bra att kunna ansluta dessa bärbara enheter till en PowerMac.)
Bluetooth tror jag vi kommer att få se i allt från mobiltelefoner och PDAer till skrivare och tangentbord/möss.

Visst kanske det blir så att Bluetooth kommer överallt. Jag vidhåller dock att jag tycker det är ologiskt att bygga in det i en stationär produkt innan det kommer till den bärbara serien. Trådlös kommunikation är ju helt klart generellt mer användbart på Powerbooks.

IR (som ju är ett sorts sämre Bluetooth) har funnits som standard länge på PB och aldrig på stationära (förutom iMac Rev A, men det insåg ju Apple var ganska meningslöst, så det tog bort det)

//mattan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Visst kanske det blir så att Bluetooth kommer överallt. Jag vidhåller dock att jag tycker det är ologiskt att bygga in det i en stationär produkt innan det kommer till den bärbara serien. Trådlös kommunikation är ju helt klart generellt mer användbart på Powerbooks.

Skälet till att det kan komma att hamna i dom stationära först kan mycket väl vara att det helt enkelt inte hanns med i dom bärbara. Dom stationära datorerna står inför en rejäl uppgradering i sommar, samtidigt som de båda bärbara serierna fick sig en välbehövling ansiktslyftning nu under våren. Det innebär att det allra troligast dröjer minst ett halvår innan vi får se nyare bärbara och då har dom garanterat Bluetooth.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
IR (som ju är ett sorts sämre Bluetooth) har funnits som standard länge på PB och aldrig på stationära (förutom iMac Rev A, men det insåg ju Apple var ganska meningslöst, så det tog bort det)

IR och Bluetooth är rätt olika saker och Apple har ju inte ens IR på sina iBookar (vilket man svurit över ibland) och att det inte slagit på stationära tror jag inte på nåt sätt går att jämföra med Bluetooth. Bluetooth har en helt annat utvecklingspotential. När handdatorerna har Bluetooth blir det nog ett populärt sätt att synca dom mot datorer.

Förresten så läste jag att Apple har stoppat försäljningen av Bluetooth-prylen från D-Link pga att D-Link inte kunde leverera, och att dom jobbar på att lösa problemet.

Såhär skriver MOSR om powermacens framtid:

The big word in the rumor arena lately is all about the desktop consumer and professional Macs, the iMac and PowerMac. With the recent eMac, Powerbook G4 2002, iBook 2002, and Xserve announcements, those are the big two Macs left to update.

The next iMacs are to be a muted update, according to the latest from the grapevine. G4 processors at up to 933MHz, 133MHz bus speeds, and GeForce 4MX graphics cards are the main improvements recently noted. There is disagreement, but quite a lot of discussion in general, about external L3 backside cache memory, which can significantly increase performance as seen in the current Powerbook and PowerMac models. If it shows up, it will most likely be 1MB of such cache, at up to 333MHz, and will probably not be the Double Data Rate variety found in the Power models. Some have suggested that more costly models with 17-inch widescreen displays may also be added, but that Apple is still trying to gauge the psychological effect of an iMac that costs well in excess of $2000 for a standard model. Otherwise, it is unlikely that the core elements of the iMac G4 will change much.

The PowerMac will sport a more dramatic improvement, finally bringing the Xserve´s DDR266 memory to the mainstream Mac at a reasonable price point and nearly doubling peak memory bandwidth on that model. A new GeForce4-family graphics card will be standard on all models except the entry-level, which will retain the MX card but with more and faster memory than the iMac´s MX accelerator. Processor speeds are not entirely guaranteed just yet thanks to the usual problems at Motorola, but regardless the estimates are impressive -- 1.33GHz at the least, 1.5GHz at the best. 1.4GHz seems a reasonable middle of the road guess at this point. These new G4s will also sport some other improvements, including 512KB of on-chip L2 cache and an improved on-chip memory architecture.

The new PowerMac may also sport a killer new enclosure, but the Cupertino fog is thick as far as that goes. Other internal improvements are to include more room for extra internal drives, a possible third external drive bay, new and improved Airport antennas, and six -- count them six -- full-length PCI slots, three of them 64-bit/66MHz and three 64-bit/33MHz. An 8X AGP graphics slot rounds out a full seven beautiful expansion possibilities just waiting for the professional to drool over.

Right now it looks like 800Mbps+ Firewire and USB2 are going to wait for the next revision, due in early 2003 that will also most likely see very new processors that Apple, at least, will call G5s. But then, they might do that anyway this summer with dual 1.4GHz G4s. Also, expect only the entry-level PowerMac to retain a single processor. It may be that Apple will go for a single 1GHz G4 in the entry level, Dual 1.13GHz and 1.4GHz models filling out the line.

Quad processors, while made increasingly viable by the latest generation of G4 chips and the improved memory architecture, are still a difficult value proposition for Apple. Still, with the wonders of OS X to promote, we wouldn´t be surprised if Apple took the plunge and pushed the high end of Mac performance that much further. Just don´t look at the price tag....ouch.

Och vill man gotta sig i G4 vs. G5 så finns en rejäl och underhållande (nåja - för dom med intresse i alla fall tråd på Apple Insider:

There is no G5

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-22 09:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Skälet till att det kan komma att hamna i dom stationära först kan mycket väl vara att det helt enkelt inte hanns med i dom bärbara.

IR och Bluetooth är rätt olika saker och Apple har ju inte ens IR på sina iBookar (vilket man svurit över ibland) och att det inte slagit på stationära tror jag inte på nåt sätt går att jämföra med Bluetooth. Bluetooth har en helt annat utvecklingspotential. När handdatorerna har Bluetooth blir det nog ett populärt sätt att synca dom mot datorer.

Ok, att det inte hanns med i PB kan jag väl köpa som möjlig anledning till den omvända ordningen.

Tycker ändå att din argumentation är lite väl positiv. IR och BT har ju exakt samma användningsområde. Enda skillnaden är att BT är snabbare, har länge räckvidd och inte kräver direkt linje mellan prylarna. Glömmer du inte oxå att nästan inga PDAs har BT inbyggt idag, däremot har väl alla haft IR länge, det har ju inte lett till några stationära (nästan) burkar med IR inbyggt.

Sen är jag medveten om att BT på sikt kan bli ngt stort, men i nuvarande läge finns det inget som motiverar att bygga in det på alla Powermacs tycker jag. Tror inte heller Apple gör det. Vi får la se...

//mattan

  • Oregistrerad
  • 2002-05-22 11:05

BT och IR har inte riktigt samma användningsområde... Jag känner t.ex. till en mus som jobbar med BT, 20m räckvidd!
http://www.x-mouse.com (kolla under projects)

[ 22 Maj 2002, 11:06: Meddelandet ändrat av: carma ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Tycker ändå att din argumentation är lite väl positiv. IR och BT har ju exakt samma användningsområde. Enda skillnaden är att BT är snabbare, har länge räckvidd och inte kräver direkt linje mellan prylarna. Glömmer du inte oxå att nästan inga PDAs har BT inbyggt idag, däremot har väl alla haft IR länge, det har ju inte lett till några stationära (nästan) burkar med IR inbyggt.

Sen är jag medveten om att BT på sikt kan bli ngt stort, men i nuvarande läge finns det inget som motiverar att bygga in det på alla Powermacs tycker jag. Tror inte heller Apple gör det. Vi får la se...

Jo, jag kan ju hålla med om att dom fyller samma syfte, så på det planet är det ju lika. Men den uppfattning jag fått är att Bluetooth har ett helt annat stöd är IR nånsin fick. Inte så att alla produkter idag stödjer Bluetooth, men väldigt många pratar om att det har en stor framtid och lovar att bygga in det. Och kanske är just dom fördelar Bluetooth har över IR är det som krävs för framgång.

Prata är väl en sak, men just en sån sak som att Apple nu tagit till sig det borde betyda att dom tror på det. Jag läste förresten en artikel där Apple fick beröm: "Apple has announced that it has incorporated Bluetooth technology in the latest version of its operating system but Microsoft has yet to do so,".

Men visst, jag skulle inte sätta mitt dator på att Apple bygger in Bluetooth i dom stationära i sommar, men jag skulle inte heller blir förvånad om dom gjorde det.

Bevaka tråden