Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om minnesuppgradering

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena,

Behöver lite råd/tips om uppgradering.

Jag har en Macbook Pro 2.33GHz, 15,4", men 2GB RAM.

Modellen i mitten:
Extern länk

Grejen är att om jag uppgraderar till 3GB RAM, 1GB + 2GB, har idag 2x1GB, så förlorar jag Dual channel memory supporten pga av den ojämna minnesparen.

Det tyngsta jag kör idag är väl Adobe CS3 paketet med photoshop och illustrator.
Sen kör jag Mac OS X leopard.

Vad skulle ni ha gjort?
1) Uppgraderat till 3GB och förlora "Dual channel memory supporten"
2) Stanna kvar med 2GB med "Dual channel memory supporten"

Finns ett 3e alternativ, vet inte om det är möjlig.
3) Uppgradera till 4GB (2x2GB), jag får endast 3GB, men får jag då behålla dual channel memory supporten?

Och är detta värd uppgraderingen? Lutar åt nej..

Lutar lite åt 3GB RAM, men vill gärna höra era åsikter.

/manne

Jag skulle utan tvekan köpt en 2GB-sticka till. En prestandaökning fr. dual channel har jag faktiskt aldrig märkt av rent praktiskt. Sitter själv en 2GB-MBP idag och kommer inom kort uppgradera med 2GB till; jag har dock nya Santa Rosa och således även möjlighet till 4GB. Tycker själv att 2GB är i minsta laget när jag sitter med flera minnestunga(!) program öppna. Tror 1GB kommer vara droppen som ger dig extra skjuts!

Om du kan köra 2x2GB och få dual channel-support på 3GB låter inte troligt; skulle det vara möjligt har du ju dock redan köpt på dig en sticka, således förlorar du ingenting på det.

EDIT: Till saken hör att jag hade 3GB på min gamla MBP. Jag kan inte påstå att jag tänkte på att jag förlorade dual channel-supporten när jag uppgraderade minnet men det var heller inget som jag tänkte på vid användandet av datorn. Tyckte den blev rappare efter uppgraderingen.

Tack för tipset..

Får nog sticka till inet här i gbg och köpa mig en 2GB där. Priset ligger strax under 500kr för en sån till MBP.

Köpte en macbook (vit) till tjejen här om dagen den nya som kom nyligen. beställde 4GB RAM till den. Man är ju lagom avis. Men men. Man får väl unna henne det här.. 8-)

Kolla in den här testen, borde ge dej svar på vad som verkar vettigast! (17", men 2.33ghz modellen finns med)

-> http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/Macbook_Pro_17_Memory_Benchmarks

Ursprungligen av air:

Kolla in den här testen, borde ge dej svar på vad som verkar vettigast! (17", men 2.33ghz modellen finns med)

-> http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/Macbook_Pro_17_Memory_Benchmarks

hitta denna:
http://eshop.macsales.com/shop/apple/memory/Macbook_Pro_15_Memory_Benchmarks

men dock var inte 2.33GHz med

air: tackar

då blir det 3GB för mig då.
1GB+2GB

om jag nu inte läst fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 21:36

Köpte faktiskt en 2 GB sticka extra i onsdags och matade in i min Macbook PRO 2.0 GHZ. Den sartade inte alls upp med båda minnerna (hade 1x1 gb där från början) och testade att byta plats på dem, zappa pramet och allt som hör till. Kör jag endast 1 gb fungerar det även med endast 2 gb. Men inte båda ihop. Någon som varit med om liknande? Apple org. minne och 2 gb stickan köptes från Macoteket. Mycke skumt.

Ursprungligen av 20hz:

Köpte faktiskt en 2 GB sticka extra i onsdags och matade in i min Macbook PRO 2.0 GHZ. Den sartade inte alls upp med båda minnerna (hade 1x1 gb där från början) och testade att byta plats på dem, zappa pramet och allt som hör till. Kör jag endast 1 gb fungerar det även med endast 2 gb. Men inte båda ihop. Någon som varit med om liknande? Apple org. minne och 2 gb stickan köptes från Macoteket. Mycke skumt.

Vilken 2GB RAM köpte du? länk

Skumt problem.. Vet inte varför dina 2 inte funkar ihop :/
Skiljer det mycket på dina minnen förutom mängden RAM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 23:15
Ursprungligen av Emanuel L:

Skumt problem.. Vet inte varför dina 2 inte funkar ihop :/
Skiljer det mycket på dina minnen förutom mängden RAM?

som sagt är ena org (nanya, märkligt nog står det inget med apple alls) och minnet från macoteket sitter i burken. kan dock kolla sen. annars är det samma ddr so-dimm pc5300/667 minnen.

Emanuel:
Jag har fått i rapporter från flertalet kunder med 2x2GB i den MacBook-modellen. De har alltså haft 3GB tillgängligt arbetsminne med Dual Channel vi inköp med Tiger, men efter uppgradering till Leopard fått 4GB arbetsminne! Jag har själv det med egna ögon.

Kan någon förklara detta? Ha det med att Leopard är 64-bit? Det är ju helt fantastisk hur som helst.

Mitt tips; 2x2GB!

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Emanuel:
Jag har fått i rapporter från flertalet kunder med 2x2GB i den MacBook-modellen. De har alltså haft 3GB tillgängligt arbetsminne med Dual Channel vi inköp med Tiger, men efter uppgradering till Leopard fått 4GB arbetsminne! Jag har själv det med egna ögon.

Kan någon förklara detta? Ha det med att Leopard är 64-bit? Det är ju helt fantastisk hur som helst.

Mitt tips; 2x2GB!

Det var som faan. Är du helt säker? Har du bildbevis eller ngt
Enligt specen kan den ju bara få 3GB.

Johan G:

Hitta detta: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=323513

Med andra ord så spelar det ingen roll om du ser att det står 4GB det är en begränsning på 3GB på moderkortet. och den sista 1GB kommer aldrig att användas.. :/

Sen hitta jag detta:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=390174

Läs inlägget med the red wolf.

När jag läser den så tycker han att 2GB räcker. :/

Vad folk tycker är lagom beror helt på vad dom använder maskinen till. Jag har 2gig ram i min macbook pro 2.2ghz och tycker det räcker till (för tillfället).

Med tanke på att du skall använda Photoshop finns det väl inga tvivel om att 2gig INTE räcker till. Testerna på macsales.com visar att det går ca 25% snabbare med 3gig än med 2gig. Skillnaden till 4gig är nästan icke existerande, så det är bara en smaksak om man sätter 3 eller 4a.

Med tanke på dagens minnespriser ser jag ingen som helst orsak att stanna på 2gig om du ska använda Photoshop.

När man väl får tummen ur och ska ut och köpa minnena så är det slut i butiken. Kollade först, dom var inne. Väl framme i butiken. så är den slut. Jaja. Imorgon blir det 2GB iaf.

/manne

390 spänn, sjukt billigt!
För visst är det 390 inkl. moms?

Ursprungligen av chinobar:

390 spänn, sjukt billigt!
För visst är det 390 inkl. moms?

jag köper den i butik för 465kr. beställer du får du lägga till frakt, men de är billigt i vilket fall.

Är det någon som vet vad det är för minnen de har på Inet? 390 kr är ju nästan löjligt billigt. Så billigt att jag har svårt att tro att det kan vara några bra minnen. Fast jag vill gärna tro det så att jag kan handla 2 x 2GB för drygt 800 kr med frakt.

Jag ringde Inet och frågade om minnet och fick till svar att de var av märket Adata, som efter lite kort googlande verkar OK. Jag tar nog och beställer...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag ringde Inet och frågade om minnet och fick till svar att de var av märket Adata, som efter lite kort googlande verkar OK. Jag tar nog och beställer...

Bra initiativ..

Nu såg jag att två minnen och ett HD-kabinett skickats från Inet i riktning mot Jönköping. Förhoppningsvis har jag dem redan imorgon då! Jag fegade lite och valde postförskott för 50 kr extra eftersom jag inte handlat av Inet tidigare. Funkar allt som det ska kommer jag inte tveka att handla där igen. Jag fick ett trevligt och hjälpsamt bemötande när jag ringde dem imorse och frågade om minnestillverkare och kvalitet.

Ursprungligen av Mattias Malm:

Nu såg jag att två minnen och ett HD-kabinett skickats från Inet i riktning mot Jönköping. Förhoppningsvis har jag dem redan imorgon då! Jag fegade lite och valde postförskott för 50 kr extra eftersom jag inte handlat av Inet tidigare. Funkar allt som det ska kommer jag inte tveka att handla där igen. Jag fick ett trevligt och hjälpsamt bemötande när jag ringde dem imorse och frågade om minnestillverkare och kvalitet.

Du behöver inte vara orolig. Dom är bra och dom är väldigt trevliga i butiken här i göteborg iaf. Det är precis inte ett pytteföretag

jag ska till butiken imorgon o hämta mina minnen. de var slut igår och dom skulle få in dom idag.

/manne

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-11-26 20:01

Beställde precis 2x2GB från Inet, sjukt billigt. Fick betala 825:- ink frakt. Hoppas det gör skillnad i min MBP 2.2!

Nu har jag tryckt in minnena från Inet.se i min MBP 2.33 GHz.
Än så länge funkar det fin fint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 17:49

Fick precis mina! Ska göra det när lillan sover ikväll!

Ursprungligen av pgjores:

Fick precis mina! Ska göra det när lillan sover ikväll!

Vad uppgraderar du till? 3 eller 4 GB?

Mina 2 x 2GB sitter i sedan två timmar och verkar fungera bra. Jag bytte dock hårddisk i söndags och det verkar ha gått mindre bra. Sedan dess låser sig applikationer i ca 20 sekunder emellanåt

Ursprungligen av Mattias Malm:

Mina 2 x 2GB sitter i sedan två timmar och verkar fungera bra. Jag bytte dock hårddisk i söndags och det verkar ha gått mindre bra. Sedan dess låser sig applikationer i ca 20 sekunder emellanåt

Illa, kanske en ominstallation ??

Jag har provat ominstallation efter en riktig formatering (skriv nollor överallt) samt start från annan extern disk, men problemen finns kvar vid läsning från disken (Samsung HM250JI) när den sitter internt i min MBP 2.2 GHz. Externt i USB-kabinett fungerar den bra att läsa från både när jag bootat från den och när jag bootat från originaldisken (som nu funnit sin väg tillbaka in i datorn).

Fast detta är ju en tråd om minnen till MBP, och mina nya Adata-minnen från Inet fungerar fortfarande utmärkt. Ett stort tack till dig Emanuel för länken till dessa prisvärda minnen. När jag satte i dem i datorn räknade jag faktiskt inte riktigt med att de skulle fungera eftersom de var så billiga!

Bevaka tråden