Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard: iCal + Exchange mötesförfrågan

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har hittat lite problem med nya iCal vs Exchange:

På jobbet kör vi med Exchange mailserver och rätt långt med mötesinbjudningar via exchange. Eftersom jag främst använder Mac och inte gillar Entourage så har jag kört med Mail.app och ett applescript som automatiskt öppnar inbjudningar i iCal.

I Tiger fungerade detta sätt perfekt, och när iCal öppnad meeting.ics filen fick jag välja att accept/deny mötet, och automatiskt skickades svar till den som skickat ut inbjudningen.

Problemet är att när jag gör på samma sätt med Leopard, så blir mötet insatt, men jag får ingen dialog för att bekräfta om mötet passar för mej!

Mera nackdelar med iCal är att det ej heller fungerar det värst bra att ha ikryssat att iCal tar möten automatiskt från Mail, så jag får köra med applescriptet som öppnar möten i iCal när dom dyker upp. Sen frågar iCal inte vilken kalender man vill sätta mötet i, utan den antar att man alltid vill ha alla möten i den kalender man ordnat högst uppe i kalenderlistan

Tips och tricks tas gärna emot, och om någon nu skulle vara intresserad av applescriptet för att slänga in möten så finns det här:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060821073102694

Senast redigerat 2007-11-12 12:16

Sorry, har inga bra tips utifrån din beskrivning

Hittar inte scriptet du använder, är det möjligt för dig att lägga upp det här? Om du postar vilka inställningar du har i Mail.app för att koppla dig mot Exchange kan det också hjälpa till att hjälpa dig?

Ursäkta, jag länkade förstås fel. Länken är dock uppdaterat nu i mitt första inlägg.

Vad scriptet gör rätt enkelt, det plockar ut mötesdelen ur headern för mejlet och sparar som en .ics fil i tempfoldern. Sen öppnar det ics filen i iCal, som automatiskt sätter in mötet på korrekt ställe. Dvs, det har inget med exchange inställningarna i mail.app att göra (så vitt jag förstår).

Det simulerar alltså beteendet att jag klickar på "meetings.ics" som dyker upp i mejlet. I Tiger fick jag då välja "accept/deny" om jag kunde komma på mötet, men i Leopard så sätts mötet in direkt i kalendern och jag kan inte skicka svar om jag kan närvara.

Min exchange är konfigurerad helt "standard" i Mail.app, dock utan LDAP support.

Fungerar det annorlunda för dej?

Ursprungligen av air:

Har hittat lite problem med nya iCal vs Exchange:

Det finns ytterligare ett problem, som jag gärna belyser i den här tråden, med tanke på dess rubrik. Det ser ut som att Sync Service mellan Entourage och iCal helt har slutat att fungera i Leopard. Jag använder mig, till skillnad från dig, av Entourage. Men jag låter Entourage synka över till till iCal som sedan synkar med .Mac och min mobiltelefon.

Detta är uppmärksammat i mötesgruppen på Google men någon lösning ser det inte ut att finnas.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Det ser ut som att Sync Service mellan Entourage och iCal helt har slutat att fungera i Leopard.

Stämmer inte för oss. Vi har uppdaterat till Leopard på två nya maskiner och på båda funkar synkningen perfekt mellan Entourage å ena sidan och Adressboken samt iCal å andra.

Kanske installationssättet av Leopard spökar? Vi använde som sagt "uppdatera" vilket funkade bra.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Kanske installationssättet av Leopard spökar? Vi använde som sagt "uppdatera" vilket funkade bra.

Jag körde "Arkivera och uppdatera" på min maskin. Försökte med att radera innehållet i Sync Service under ~/Library men det ville inte fungera ändå.

Irriterande.

/c

Problemet är löst!

Det handlade helt enkelt om att jag tydligen matat in en annan epost adress när jag skapade mitt konto än den som mötesförfrågningen kom till. Sedan hade jag importerat min gamla address bok + kalendar och således fått dubletter.

När jag raderade dubletten av min egen info och lade till den rätt mailadressen på mitt kontaktkort så fick jag upp menyn "accept / decline" precis som det ska vara

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-26 19:55

Vill belysa ytterligare ett problem: efter en standard uppdatering av Tiger 10.4.11 till Leopard 10.5 (och sedan 10.5.1) så ser jag ingen bokningsinbjudan från Outlook öht. Tidigare i Tiger hade jag problem med att se iCal-ikonen (men jag såg texten i allafall), men efter en sen uppdatering av Tiger började jag se ikonen. Dock fungerade aldrig auto-importen av inbjudningar. Detta om bakgrunden.

Nu ser jag inget alls i Mail.app. Endast ett brevhuvud dyker upp. Sedan är det tomt. Man brukar ju få en horisontell tunn linje som avgränsar huvudet mot resten av brevet. Men icke. Lite initial sökning på 99.se och googling har inte givit så himla mycket. Att slippa ominstallation vore toppen, men lite plist-editerande kan jag tänka mig. Och en raderad fil eller två.

Vad säger den samlade expertisen?

Ursprungligen av frazze:

....

Autoimport av inbjudningar har aldrig fungerat speciellt bra för mej (varken i Tiger eller Leopard).

Därav använder jag mej av scriptet som finns i länken i mitt första inlägg. Detta klarar alltså av att hitta inbjudningarna även om man inte ser en iCal ikon i mejlet. Scriptet gör alltså INGET med själva mejlet, bara sparar ner inbjudan som en fil och öppnar det med iCal.

Det är iallfall värt ett test, har förenklat livet rejält för mej

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-26 22:05

Ahaa, nu börjar det likna något! Jag har insett dock att det lider av en liten brist: om avsändarsidan kodar åäö felaktigt (till skillnad från ärenderaden som är korrekt kodad) så får man skräp i bokningen. Detta vill man ju fixa till.

Ska man ge sig på detta genom att leta efter offset för SUMMARY: och sedan byta ut alla felaktiga förekomster av åäö?

Hörde jag en teater-viskning från en AppleScript-expert?

1
Bevaka tråden