Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook på gång..? (rykte - ej WWDC2002)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och andra har ju tidigare spekulerat i att det borde komma en ny iBook snart och nu har jag hittat lite mera rykten om detta, såhär skriver Think Secret:

iBook update may be on the way
By Nick dePlume, Publisher and Editor in Chief

May 10, 2002 - Beginning last weekend, rumors were spreading about the release of new iBooks. When? "Soon," one Apple insider said at the time. "That´s definite."

Initially, we were hesitant to believe this particular rumor -- as with the rumors leading up to the PowerBook updates of last month, an iBook update would be inconsistent with previous information, and would leave few announcements for Macworld/New York in July. Additionally, iBook inventory in the channel hasn´t produced any solid conclusion. But like the PowerBook reports, its volume merits note.

Both independent resellers and national dealers are reporting that the iBook has reached end-of-life status. One retailer notes that the current models can no longer be ordered from distributors Ingram and TechData, or from Apple directly. Another dealer reports that it hasn´t received iBook orders in weeks, and has orders from March still outstanding. Yet another, from CompUSA, reports that iBook status has been changed there to a discontinued product, D01, meaning "warehouse will not replenish." And from the Apple side of the equation, hints of an update persist.

Och såhär står det på O´Grady´s PowerPage

New iBooks on the Horizon - This Week?
Tue, 07 May 2002, 00:11
Parks Bonifay

A reliable PowerPage source tells us that iBook revisions may be announced as soon as this week. Specifications are still unconfirmed, but we hear that the new iBook will ship with:

* 600 and 800 MHz G3
* 100 MHz system bus across the line
* ATI Radeon Mobility (16 MB)
* 20 and 30 GB HDDs
* 12.1-inch and 14.1-inch displays
* possible resolution increase in the 14-inch model

I have been hearing is that the 12-inch model may be discontinued altogether and that all iBook are going to ship with 14-inch screens. This seems implausible as the smaller form factor is a defining feature of the iBook and is more suited to younger students´ smaller hands.

There is even talk of a stripped down iBook (bare) and a high-end model (SE) like the early days of the iBook, exact configurations are still to be determined.

My only request would be the addition of monitor spanning instead of just mirroring and an increase in the total amount of RAM. What do you need in your next iBook?

Jag skulle dock hellre vänta lite längre på en helt ny iBook G4 med 32 MB grafikminne istället för en liten knuff framåt.

Och jag kan bara inte tänka mig att dom där tankarna på att skippa 12-tumsmodellen och bara köra på 14-tumsmodellen är sanna, så dumma kan dom bara inte vara, alla älskar ju iBooken just för att den är så himla liten och smidig!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Jag skulle dock hellre vänta lite längre på en helt ny iBook G4 med 32 MB grafikminne istället för en liten knuff framåt.

Kan nog dröja, jag tror på 16MB ATI-grafik först. 8MB till 32MB, har Apple någonsin tagit ett liknande steg förut, på en gång? Jag är medveten om Quartz Extreme och rekommendationen 32MB grafikminne, men ändå...

Känns osannolikt att Apple dumpar 12"-modellen också.

[ 11 Maj 2002, 00:17: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-11 07:40

Jag sittter faktiskt och funderar på att byta ut min PowerBook 550 till en iBook. Väntar givetvis tills de uppgraderas. Problemet med TiBook är att den känns så ömtålig. Dessutom är den lite för stor tycker jag. Därför vore en iBook bättre för mig.

Jag vill dock ha ett ordentligt grafikkort och en stor hårddisk. Ingetdera står att finna i dagens iBook. Jag tycker för övrigt att det i hemdatorerna iBook och iMac borde vara mer viktigt att sätta in grymma grafikkort än i proffsmodellerna. Det är ju förhoppningsvis vanligare att man spelar spel hemma än på jobbet...

Varför inte byta ut den optiska enheten till en slot-loading? Skulle vara så mycket trevligare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:

Jag vill dock ha ett ordentligt grafikkort och en stor hårddisk. Ingetdera står att finna i dagens iBook. Jag tycker för övrigt att det i hemdatorerna iBook och iMac borde vara mer viktigt att sätta in grymma grafikkort än i proffsmodellerna. Det är ju förhoppningsvis vanligare att man spelar spel hemma än på jobbet...

Grymma grafikkort används till annat än spel också.

T ex program som Photoshop & Co. Men tanken är god. Jag tycker dock ett GeForce 2 MX duger till det mesta. Frågan är om inte 16MB minne på en 2x agp-port (i kommande iBooken) gör det också?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Kan nog dröja, jag tror på 16MB ATI-grafik först. 8MB till 32MB, har Apple någonsin tagit ett liknande steg förut, på en gång? Jag är medveten om Quartz Extreme och rekommendationen 32MB grafikminne, men ändå...

Känns osannolikt att Apple dumpar 12"-modellen också.

Jo, ärligt talat så är det nog lite orimligt, det håller jag med om, det var just det här med QE som jag hade i åtanke. Men ett Radeon på 16 meg är ju oändligt (nåja, nästan mycket bättre än dagens 8 megs Rage-kretsar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:
Problemet med TiBook är att den känns så ömtålig.

Det kan jag hålla med om, iBooken känns betydligt mera tålig, den är bara att slänga in i ryggsäcken!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-11 13:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Frågan är om inte 16MB minne på en 2x agp-port (i kommande iBooken) gör det också?

Det skulle innebära ett rejält uppsving, men jag tycker inte det räcker hela vägen för spel. Jag spelar inte mycket, men när jag kör igång UT eller Quake måste jag ställa ner upplösningen till 640x480 för att få hyffsad framerate. Jag skule vilja kunna köra i skärmens optimala upplösning med 40 - 60 FPS. Därför tycker jag att ett Radeon 7500 med 32 MB skulla passa fint i iBook. Då byter jag definitivt min Ti till en iB.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:
Problemet med TiBook är att den känns så ömtålig.

Det kan jag hålla med om, iBooken känns betydligt mera tålig, den är bara att slänga in i ryggsäcken!

Ja, jag vet inte det riktigt. Ett problem med iBooken är den lätt blir himla repig och ser helt hemsk ut efter ett i en ryggsäck. För att den ska se fräsch ut ska den alltid åka datorväska....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Alexandra:
Ja, jag vet inte det riktigt. Ett problem med iBooken är den lätt blir himla repig och ser helt hemsk ut efter ett i en ryggsäck. För att den ska se fräsch ut ska den alltid åka datorväska....

Håller med om att lätt blir repigt, men det har jag sedan länge slutat bry mig om. Jag har nog ett jämnt mönster av oändligt många smårepor och det är inget jag stör mig på. Det är ju inga djupa repor det handlar.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-11 19:10

Det är rätt tid på året att släppa en ibook. För det är nu skolorna gör sin inköpsrunda. Om det kommer en ny ibook så kommer den innan den 1 juni... Annars får vi nog vänta tills i september...

Ja tänk att ryktessajterna faktiskt har rätt...

Nu har den nya iBooken kommit, för mer info och vidare diskussion, se denna tråd:

Uppdaterad iBook

1
Bevaka tråden