Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du köpt en CPU-uppgradering från Powerlogix?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 13:35

Sitter och drömmer om att trimma min "nya" quicksilver och tänkte att det nog är dags att uppgradera CPUn. Macoteket kränger ju Sonnets 1.8Ghz uppgraderingar för dryga 4000:- och dom levererar nog rätt bra prestanda, men varför betala så mycket när PowerLogix kränger sina 2.0Ghz G4'or - inklusive frakt till sverige - för cirka 3100:- ?!

https://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/PF47S2000Q/

Okej, Powerlogix har kanske inte vart världens bästa företag - men blev nyligen uppköpta av OWC vilket nog är en bra sak. Sen att uppgraderingen består av en överklockad 1.6'a känns inte som ett problem när man ändå får 3 års garanti. Om tre år ska jag banne mig ha en Intel-power-tower-mac ;).

Men, vad tror du? Har nån i forumet köpt något av powerlogix och fått det skickat över havet? Funkar prylarna bra? Måste man ut med massa moms, tull och straffavgifter?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-14 14:30

Jag köpte en 1,2 GHz PowerLogix-uppgradering till min Sawtooth för ett antal år sedan. Jag köpte i.o.f.s. den av en svensk leveratör.
Den har fungerat bra bortsett från att fläktstyrning la av och fläktarna alltid går för fullt. Beror förmodligen på att PowerLogix köper upp sekunda processorer där såndana saker som temperatursensorn inte fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 19:38

Kolla in Daystars processorer dom är bättre.

B.D

  • Oregistrerad
  • 2006-04-17 21:53
Ursprungligen av bodahl:

Kolla in Daystars processorer dom är bättre.

B.D

Nån svensk leverantör för dom? Har en polare som är på besök i USA fram till slutet av maj, tänkte få henne att frakta hem en CPU-uppgradering åt mig. Då borde man ju rimligtvis komma undan både frakt och moms >;)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-17 22:12

Snabb och smutsig jämförelse....

Daystar 1.8Ghz: 330 USD (2538:- SEK)
PowerLogix 1.8Ghz: 329 USD (2530:- SEK)
Sonnet 1.8Ghz: 399,95 USD (3076:-)
Macoteket, Sonnet 1.8Ghz (inkl. moms): 3988:- SEK

Daystar 2.0Ghz: 449 USD (3453:- SEK)
PowerLogix 2.0Ghz: 369 USD (2838:- SEK)

Ja, utan frakt så ser man ju snabbt att powerlogix prutar drygt 600:- på en 2Ghz CPU mot Daystar, och närmare 1500:- på en 1.8Ghz jämfört med Macoteket - okej det är ju inte helt rättivst, men ändå irriterande.

Vidare säger Daystar på sin hemsida att deras uppgradering förhindrar datorn att sättas i "Sleep mode" vilket ingen av de andra nämner. Jag vet att mitt gamla ATTO ATA-100-kort kunde ställa till med samma sak vilket var riktigt irriterande så något sånt vill jag inte veta av! Speciellt inte om de andra klarat av att lösa den tekniska biten.

Attans att det ska vara så mycket att tänka på... Apple kunde väl bara släppa lite egna uppgraderingar...

Jag lät de upgradera min gamla 500Mhz Pismo, till en 900Mhz G3'a.
Det gick smidigt med köpet och installation, men efter ~2 år så brann processorn.
Jag hade iofs. kört den i 950Mhz, och den levde ett rätt hårt liv i min Pismo.

Powerlogix som företag var väl helt okej att ha att göra med. Jag fick mer för mina pengar än jag räknat med.
Uppgraderingen gjordes på mitt befintliga procssorkort, så jag fick skicka över det till dom för bytet av själva CPU'n.

Läste i samma veva om ett par personer som var missnöjda med Powerlogix, så jag var beredd på att det kunde strula, men allt gick bra.
Betalade t.ex ingen tull, eftersom jag hade kvitto på att jag skickat en processor till dom för "reparation", vilket de även skrev på paketet.
Det var sjyst fixat av dom.

De gick även att nå på telefon, och den som svarade hade koll på läget.

Jag köpte G4-uppgraderingen för min Pismo, dock inte från powerlogix, men ändå över atlanten.

Det normala är att 25% moms dras vid leverans, eller till och med innan de kör ut paketet till dig.

Men ingen tull eller något annat.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-18 18:27

Vad jag hört och läst på olika forum så har många haft problem med Sonnet o Powerlogix .
Kolla databasen på xlr8yourmac.com för cpu upgrades.

B.D

Uppdaterade min G4 (Digital Audio 466 MGH) igår med Sonnet 1,4 GHZ 2MB L3 Cash, funkar som en dröm

Ursprungligen av xrayed:

Uppdaterade min G4 (Digital Audio 466 MGH) igår med Sonnet 1,4 GHZ 2MB L3 Cash, funkar som en dröm

Sover som den ska när det är lägg dax

  • Oregistrerad
  • 2006-04-21 07:55

Ahh.. nu blir jag så där jobbigt osäker. Men det smartaste kanske är att man siktar på en leverantör som inte kör med överklockade CPU'er. Vad är Max för en modern G4, 1.8Ghz? Eller tar dom sig inte ens över 1.6 Ghz?

Hur viktigt tror ni att L3-cachen är? Jag menar Sonnet t.ex. har bara L3 på sina uppgraderingar upp till 1.4Ghz.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-21 21:51

Jag valde att stoppa in Sonnet 2*1.8 Ghz uppgradering i min Quicksilver. Fick tag på ett öppnat ex. lite billigare av Macoteket. Den går alldeles superbt! 43,0 grader celsius i lådan.

Jag har kollat rätt mycket innan jag valde och Sonnet´s uppgraderingar verkar betydligt stabilare och mera problemfria är PL och Gigadesign.

Jösses vad mycket piggare en Quicksilver blev (hoppade iofs upp från 733 Mhz till 2*1,8 Ghz men ändå)....:eek:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-22 08:22

L3-cachen har stor betydelse för gamla Power Macar med långsam systembuss.
En 1.4 MHz processor med L3-cache är mer prisvärd än en 1.8 MHz-processor utan L3-cache, anser jag. Nu snackar vi single-proccessorer. En dual 1.8 är väl det snabbaste som går att få tag i, men kostar också mer än vad som är riktigt försvarbart att lägga ner på en gammal burk.

Jag föreslår att du tittar närmare på en OWC Mercury Extreme 1.2 MHz-processor för $229.
http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG42M1200/

Den är mest populär av deras modeller och är det fabrikatet som har minst klagomål enligt databasen hos xlr8yourmac.

De har även snabbare modeller med eller utan L3-cache. Men de alstrar även mer värme som kräver bättre kylning. Då kan man kanske inte tysta ner datorn med långsammare fläktar.

Tänk på att du slipper uppgradera firmware med en PPC 7455-processor. Det ser jag som en stor fördel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-22 09:32

Visst behöver man uppdatera firmware med vissa kort, men i Sonnet´s fall var det mycket problemfritt. Dock kräver det att man kör uppdateringen av firmware från OS 9.2 vilket innebar att jag faktiskt fick en anledning att leta fram en gammal originalskiva.

Men allt funkar utan några som helst problem, tempen i lådan ligger på 42-43 grader.

Maskinen flyger fram även om jag nog borde stoppa in ett snabbare grafikkort än original GeForce 2MX.

Här ligger jämförelsen före och efter, http://db.xbench.com/merge.xhtml?doc1=167945&doc2=167943

Notera skillnaden i Open GL och Quartz fast jag har kvar det gamla GeForce 2MX.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-22 22:59
Ursprungligen av Macus:

L3-cachen har stor betydelse för gamla Power Macar med långsam systembuss.
En 1.4 MHz processor med L3-cache är mer prisvärd än en 1.8 MHz-processor utan L3-cache, anser jag. Nu snackar vi single-proccessorer. En dual 1.8 är väl det snabbaste som går att få tag i, men kostar också mer än vad som är riktigt försvarbart att lägga ner på en gammal burk.

Jag föreslår att du tittar närmare på en OWC Mercury Extreme 1.2 MHz-processor för $229.
http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MEG42M1200/

Den är mest populär av deras modeller och är det fabrikatet som har minst klagomål enligt databasen hos xlr8yourmac.

De har även snabbare modeller med eller utan L3-cache. Men de alstrar även mer värme som kräver bättre kylning. Då kan man kanske inte tysta ner datorn med långsammare fläktar.

Tänk på att du slipper uppgradera firmware med en PPC 7455-processor. Det ser jag som en stor fördel.

Ska ta det där med L3 Cache i beaktande. Men det känns ändå som att 1200Mhz är lite väl lite om jag ändå ska uppgradera. Med ett enkelt snitt i CPU-kortet klockar jag upp till 800Mhz och då är uppgraderingen knappt 33% ökning, visserligen kanske ännu snabbare iom att min 733'a inte har någon L3 Cache, men ändå.

Att uppdatera firmware ser jag inte som ett problem, men om man t.ex. inte kan sätta datorn i vila eller måste leva med en massa fläktar som lever om - då får det vara. Jag har ju redan gått loss med plåtkap och ersatt alla fläktar för att få tyst på maskinen. En ny CPU-uppgradering får inte höja ljudnivån mer än acceptabelt och att sätta tillbaka orginal-chassiefläktar osv är inte ett alternativ.

Det lutar nog åt nån variant kring 1.4Ghz då dessa verkar vara bland de sista som har L3 cache och inte är överklockade. Priset är ganska rimligt, sen ger dom nästan dubbla hastigheten mot min nuvarande CPU och borde alltså innebära ett märkbart lyft, kan man hoppas.

Något som känns lite irriterande är att man aldrig kan välja en kylare som är specialanpassad för den modell man har. T.ex. så får man ju plats med en mycket större kylare i en QuickSilver än i en Sawtooth - vilket innebär att man kan ha tystare fläktar. Till och med orginalkylaren ser effektivare ut än de pyttesmå kylare med dubbla fläktar som sitter på bland andra Mercury-uppgraderingarna.

För de av er som är intresserade så satte jag iaf ihop en "Bang for your buck"-lista med hjälp av google och minräknar widgeten ;). Priserna är hämtade från respektives leverantörs hemsida, i USA så klart. Ingen frakt eller sånt är inräknat.

Modell____________________ Pris______ Kr/Mhz
Encore/ST G4 800 MHz______$169.95__1.60:-
Encore/ST G4 1.0 GHz_______$199.95__1.50:-
Encore/ST G4 1.2 GHz_______$250.95__1.57:-
Encore/ST G4 1.33 GHz______$259.95__1.47:-
Encore/ST G4 1.4 GHz_______$299.95__1.61:-
Encore/ST G4 1.7 GHz_______$369.95__1.64:-
Encore/ST G4 1.8 GHz_______$399.95__1.67:-
Encore/ST G4 Dual 1.8ghz____$599.95__1.25:-

Mercury G4 933Mhz_________$165.00__1,34:-
Mercury G4 1.0Ghz__________$195.00__1.47:-
Mercury G4 1.2Ghz__________$229.00__1.44:-
Mercury G4 1.3Ghz__________$259.00__1,50:-
Mercury G4 1.4Ghz__________$299.00__1.61:-
Mercury G4 1.5Ghz__________$359.00__1.80:-

PowerLogix 1.6Ghz__________$239.00__1.13:-
PowerLogix 1.8Ghz__________$329.00__1.38:-
PowerLogix 2.0Ghz__________$369.00__1.39:-
PowerLogix Dual 1.6Ghz______$429.00__1.01:-
PowerLogix Dual 1.73Ghz_____$529.00__1.16:-
PowerLogix Dual 1.8Ghz______$629.00__1.32:-

Daystar SuperCharged 1.5Ghz__$349.00__1.76:-
Daystar G-Celerator 1.6Ghz____$279.00__1,32:-
Daystar G-Celerator 1.8Ghz____$310.00__1,30:-
Daystar G-Celerator 2.0Ghz____$429.00__1,63:-
Daystar Dual 1.6Ghz__________$449.00__1,06:-
Daystar Dual 1.7Ghz__________$469.00__1,04:-
Daystar Dual 1.8Ghz__________$504.00__1,06:-

Uppdradering G4 Quicksilver

Hittade bara äldre trådar i ämnet så jag frågar på nytt:
Nån som smaskat in Powerlogix uppgraderingskort och det värre ATI graffekortet ?

Jag får för mig att det blir lite mer liv i lådan, men det är ju helt klart en prisvärd uppgradering eller ?:

PowerLogix PowerForce47 1.6GHz Processor(1364kr): http://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/PF47S1600QD/
ATI RADEON 9200 PRO 128MB MAC EDITION PCI(793kr): http://eshop.macsales.com/item/ATI%20Technologies/100436014/

GigaDesign 1.2 GHz G4 med L3 och ett ATI 8500.
Det enda vettiga kortet till G4 mac är ett flashat ATI 9700 (säljs av ett företag via ebay, tyvärr ingen export). De andra korten som 9000 har inte Core support och det innebär att mycket i Leopard inte fungerar som Time Machine... 104 dollar kostar det.

http://search.ebay.com/_W0QQsassZapplemacanix
billIigaste kortet med core är nvidia 5200 men det är långsamt och funkar bara till 10.3.9

Senast redigerat 2007-11-15 08:20
Ursprungligen av DrBoar:

GigaDesign 1.2 GHz G4 med L3 och ett ATI 8500.
Det enda vettiga kortet till G4 mac är ett flashat ATI 9700 (säljs av ett företag via ebay, tyvärr ingen export). De andra korten som 9000 har inte Core support och det innebär att mycket i Leopard inte fungerar som Time Machine... 104 dollar kostar det.

Funkar inte Time Machine med ett gammalt grafikkort?
*Förvirrad*

Dollaren är så låg. Att köpa cpu till G4an samt ett moddat geforce 6200 på ebay kostar skitlitet just nu.
CPU och minne från OWC. Köpte minne nyligen. Beställde på fradag och fick på måndagen. Räkna med ca. 200 moms per tusing, samt 100 adm avgift från fedex.

mr

Från dagens katalog från det svenska postorderföretaget kostar 256 MB PC-100 till din gamla imac DV för 319 sek.
Från Other world computing får du en OWC 512 MB för samma pris.
Så är det när dollaren är billig.
Dubbelt så mycket för samma peng... Passa på för sist vi hade borgare i rosenbad så var det likadant tills Calle (utan särskild nationalekonomisk bildning) satt vid frukostbordet och sade. Dollaren ska alltid kosta fem å femti för det tycker jag e bra. Det sprack förstås och några månader senare kostade dollaren 8. Så skynda skynda. Calle är med i denna regering också. Bättre att köpa idag än att ha en värdelös hög med pengar imorgon.

Någon påstod att Time machines interface inte fungerar utan Core image. Dock skulle det fortfarande gå att göra själva uppbackningen.

Konstigt, för det finns ju flera gamla iBook och Powerbook G4 som upfyller kraven för Leopard, men som inte har Core image-kompatibla grafikkort.

Reservation:
Core image/Core animation; vet inte rikigt vilket av dem, eller om det är båda, som sköter TM's interface. Hursomhelst förstår jag att kraven för respektive är samma.

1
Bevaka tråden