Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken HD till min MacBook är den driftmässigt säkraste?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken HD är säkrast i nuläget? Jag har alltså en av de hårddiskarna som är i riskzonen för haveri (Seagate). Jag tänkte lösa problemet med att helt enkelt köpa en ny HD och göra om den som nu sitter i MacBooken till en extern. Jag vill då ha en så pålitlig HD som möjligt till min MacBook. Jag beslöt mig för detta eftersom jag ändå behöver byta min HD, den är för liten (60 GB) för mina behov.

Har tänkt köra på åtminstone dubbla storleken (120 GB) eller större.

Vad rekommenderar ni? Fuijitsu, Samsung, Hitatchi, Toschiba, Western Digital?

Och vad ska jag ha för typ till min MacBook? Sata?

Tacksam för hjälp!

Säkrast är den disk som håller - men detta kan man naturligtvis aldrig lita på. Seagate har fem års garanti. Det är väl dem jag personligen skulle rekommendera annars är nog alla bra!

De hårddiskar som finns här passar din dator: http://www.dustinhome.se/lp_5826_730.aspx

Blev en: WESTERN DIGITAL WD Scorpio - 120 Gb - 5400RPM - 8 Mb SATA. 97,63€. Är det en bra HD? Det var dessutom bulk-version, skiljer det kvalitetsmässigt från retail?

Just nu har jag bytt EXTREMT många WD 120 och 160. Säkert flera om dagen. Exakt vilken modell det rör sig om kommer jag inte ihåg just nu. Även om det verkar vara något strul med Seagate-diskar för tillfället är de den tillverkare som jag har allra högst förtroende för. Samsung brukar funka rätt bra också.

Bulk eller retail är sak samma (mer eller mindre). Skillnaden är väl att du får en flashig kartong i retailversionen..

Vad jobbar du med Capeman? Någon form av IT-support misstänker jag? Hemma kan du väl inte ha så många diskar?

EDIT: Kan tillägga att jag hade en Seagate Momentus 7200.1 på 100GB i min första MBP, gick som tåget. Funderar på att uppgradera min nuvarande MBP med en Momentus 7200.2. Fem års garanti är inte helt fel alltså!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vad jobbar du med Capeman? Någon form av IT-support misstänker jag? Hemma kan du väl inte ha så många diskar?

Jag jobbar i en stor serviceorganisation. Vi hanterar hundratals datorer om dagen. Hemma har jag inte så många diskar, nä.

Som jag ser det är inte tillverkaren av hårddisken det allra viktigaste utan hur bra backuprutiner man har. Alla diskar går sönder för eller senare, vissa tidigare än andra. Ibland efter bara en månad. Oavsett hur bra märke du har valt kan du råka illa ut.

Konfigurerar du Time Machine till att backa upp regelbundet så sitter du tryggt oavsett märke. Med bra garantivillkor får du ju en utbytesdisk, men det hjälper föga om man förlorat helt ovärderlig information.

Avbeställde just WD Scorpio eftersom jag just fick reda på att den inte fungerar med MacBook. http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=46910

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-09 10:19

Kan starkt rekomendera Samsung Spinpoint 250GB 2.5" 5400RPM SATA/150 8MB. Går som tåget i min macbook och den är snabb och tyst.

Jag får nog sätta min tillit till Seagate igen... blev en: Seagate Momentus 5400.3 ST9120822AS - 120 Gb - 2.5" - SATA-150 - 5400

Är detta en bra HD?

Det hör inte till den serie som varnats för... därför vågar jag nog prova på denna...

Jag skulle satsa på en hårddisk på 7200 rpm istället. Köpte själv en Seagate Momentus 7200 rpm 120GB, den modellen har inte G-Force protection enlight seagates hemsida så det borde vara säkert

Ursprungligen av hyppno:

Jag skulle satsa på en hårddisk på 7200 rpm istället. Köpte själv en Seagate Momentus 7200 rpm 120GB, den modellen har inte G-Force protection enlight seagates hemsida så det borde vara säkert

Tänkte på det med 7200 men tror detta blir bra ändå för mig. Hmm... G-Force protection, är det något annat jag missat när jag beställde den här? Förstod att MacBook har en egen skyddsmekanism och att det kan krångla till sig ifall hårddisken har ett eget skyddssystem, det var en av orsakerna till att jag avbeställde WD HD:n... Någon menade att just detta kan bli till problem. Men hur är det nu med G-Force protection? Behöver jag avbeställa denna nu också? Eller är denna rätt så säker?

Ursprungligen av hyppno:

Jag skulle satsa på en hårddisk på 7200 rpm istället. Köpte själv en Seagate Momentus 7200 rpm 120GB, den modellen har inte G-Force protection enlight seagates hemsida så det borde vara säkert

Hmm... du skämtar säkert... kopplat till det som hänt... jo då är det ju säkert

G-force Protection och Apples egna skydd ställer till det, så det är bäst att köpa en hårddisk utan G-force procection från Seagate.
ST9120823AS, Seagate Momentus 7200.2 120GB 7200RPM SATA 2,5, har inte G-Force Protection, så den borde vara "säker"

http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_momentus_7200_2.pdf

Ursprungligen av hyppno:

G-force Protection och Apples egna skydd ställer till det, så det är bäst att köpa en hårddisk utan G-force procection från Seagate.
ST9120823AS, Seagate Momentus 7200.2 120GB 7200RPM SATA 2,5, har inte G-Force Protection, så den borde vara "säker"

http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_momentus_7200_2.pdf

Jo, då var det som jag tänkte. Vad jag förstår har inte heller den jag beställde G-Force protection...

Är inne på denna hårddisken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=165442 men undrar även om samsungs http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=194475. Vad innebär det att det är en hybriddisk och hur gillas det av min macbook?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-22 17:54

Det innebær att den har 256 MB Flashminne som (kan man sæga Nivå 2 cache). Dvs den har først 8 MB RAM som data læses från først hittar den inget dær så tittar den i Flashminnet och hittar den inget dær heller så læser den på disk. Vid skrivning først till RAM sedan till Flash och dærefter till disk. Eftersom flashminnet håller data æven efter spænningsbortfall så ær det sækert nær det hamnat dær och kan skrivas i bakgrunden till disk nær platsen tar slut i flashminnet.

DVS Disken blir snabbare utan att behøva høja spindelhastigheten, under førutsættning att du læser data som finns i flashminnet.

Borde funka bra med mac:en

Ursprungligen av gpd:

Det innebær att den har 256 MB Flashminne som (kan man sæga Nivå 2 cache). Dvs den har først 8 MB RAM som data læses från først hittar den inget dær så tittar den i Flashminnet och hittar den inget dær heller så læser den på disk. Vid skrivning først till RAM sedan till Flash och dærefter till disk. Eftersom flashminnet håller data æven efter spænningsbortfall så ær det sækert nær det hamnat dær och kan skrivas i bakgrunden till disk nær platsen tar slut i flashminnet.

DVS Disken blir snabbare utan att behøva høja spindelhastigheten, under førutsættning att du læser data som finns i flashminnet.

Borde funka bra med mac:en

Det här med flash är alltså något bra om jag förstås rätt. Hur vet man om disken funkar eller inte till macbooks? Nåt särskilt att tänka på?

Tack för svaret!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-22 22:35

Din dator ser den som vilken disk om hels, det skall inte vara några problem

Min seagate momentus (7200.1, 100 GB) som sitter i min MB totalkraschade alldeles nyss nu
Time Machine räddade mig verkligen...
Nu blir det väl till att utnyttja den där garantin som seagate har. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden