Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktiv mapp-synkning i itunes?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2007-10-28 17:13

Har letat som en tok efter program och/eller script som aktivt och automatiskt synkar med en eller flera mappar till mitt itunes bilbliotek. Det enda jag hittar är halvlösningar som endå gör att man måste lägga till/ta bort saker manuellt. Förstår inte att denna funktion inte finns med som standard.

Så om någon sitter på en bra lösning. Speak out!

Har ingen lösning, men jag undrar också samma sak....

Kan du beskriva lite mer exakt hur det skulle fungera?

  • Medlem
  • Köping
  • 2007-11-03 02:04
Ursprungligen av thevil:

Kan du beskriva lite mer exakt hur det skulle fungera?

Jag skulle vilja att det funkade så att jag kan välja en eller flera mappar som iTunes ska kolla efter ändringar i, och efter ändringen ska låten/låtarna automatiskt läggas till/tas bort från mitt iTunes-bibliotek. På så sätt behöver jag inte hantera musiken manuellt för att få den till mitt bibliotek.

  • Medlem
  • 2007-11-03 04:17

Använd iTunes filhantering i stället. Det är en ovana från winvärlden att själv flytta filer fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Köping
  • 2007-11-03 09:11
Ursprungligen av Baron:

Använd iTunes filhantering i stället. Det är en ovana från winvärlden att själv flytta filer fram och tillbaka.

Det är ju det som är grejen. Jag vill ju inte hålla på att flytta filer manuellt. Jag vill bara kunna peka på och mapp och säga: Hej iTunes, var snäll och kolla i den här mappen efter nya låtar och lägg till dem automatiskt. Tack.

Ursprungligen av erske:

Det är ju det som är grejen. Jag vill ju inte hålla på att flytta filer manuellt. Jag vill bara kunna peka på och mapp och säga: Hej iTunes, var snäll och kolla i den här mappen efter nya låtar och lägg till dem automatiskt. Tack.

Jo, men du gör ju redan en manuell flyttning idag, när du lägger filerna i den där mappen. Varför inte släppa dem direkt i iTunes i stället? Då får du önskat resultat, och det blir inte fler manuella steg.

  • Medlem
  • Köping
  • 2007-11-24 20:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men du gör ju redan en manuell flyttning idag, när du lägger filerna i den där mappen. Varför inte släppa dem direkt i iTunes i stället? Då får du önskat resultat, och det blir inte fler manuella steg.

Nu var det ju inte riktigt det svaret jag letade efter, men tack för att du tog dig tid att svara.

Någon måste ju sitta på en finurligt bra lösning. Skulle de gå att istället för att synca till itunes-biblioteket, göra så att den lägger "syncen" som en spellista istället måntro?

Senast redigerat 2007-11-24 20:28
Ursprungligen av erske:

Nu var det ju inte riktigt det svaret jag letade efter, men tack för att du tog dig tid att svara.

Men varför är det så viktigt med en "finurlig lösning"? Jag förstår inte varför det skulle vara lättare att släppa filerna i en mapp, och sedan ska iTunes på något automatiskt sätt hitta filerna där, jämfört med att släppa filerna direkt på iTunes-fönstret eller iTunes-ikonen.
Du tjänar ju inga manuella steg, och får ingen extra funktionalitet.

Vad är det egentligen som du hoppas vinna med den "finurliga lösningen"?

Hoppas att det inte tar tre veckor innan du svarar den här gången...

  • Medlem
  • Köping
  • 2007-11-25 18:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men varför är det så viktigt med en "finurlig lösning"? Jag förstår inte varför det skulle vara lättare att släppa filerna i en mapp, och sedan ska iTunes på något automatiskt sätt hitta filerna där, jämfört med att släppa filerna direkt på iTunes-fönstret eller iTunes-ikonen.
Du tjänar ju inga manuella steg, och får ingen extra funktionalitet.

Vad är det egentligen som du hoppas vinna med den "finurliga lösningen"?

Hoppas att det inte tar tre veckor innan du svarar den här gången...

Musikfilerna ligger på en NAS-enhet. Det är flera användare i nätverket som har tillgång till dessa musikfiler, samt att det tillkommer nya filer några gånger i veckan. Jag har ingen lust att gå igenom allt manuellt för att lägga till musiken i iTunes. Kanske var en bättre förklaring på mitt problem? Så jag skulle bli en mycket glad människa om det gick att synca musikmappen på NAS:en till ett eget bibliotek eller en spellista.

Se! Tog inte tre veckor denna gång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 18:14

Borde man inte bara kunna styra de olika datorernas iTunes mot ett gemensamt bibliotek på din NAS? Sitter på en win burk nu och där man kan välja vart bilbioteket skall ligga (samt ändra sökvägen vid behov). Är jag ute och cyklar så säg till!

Ursprungligen av svindyr:

Borde man inte bara kunna styra de olika datorernas iTunes mot ett gemensamt bibliotek på din NAS? Sitter på en win burk nu och där man kan välja vart bilbioteket skall ligga (samt ändra sökvägen vid behov). Är jag ute och cyklar så säg till!

Visst funkar det, men kommer ny musik i den mappan från annan användare dyker det inte upp i iTunes hos alla andra.

För övrigt har jag sökt efter något sådant sen jag började med mac 2003, och inget dyker upp. Vi har flera datorer i familjen och vill ha ett sådant här system. Men nejdå; Microsoft kan släppa en enkel hemmaserver, men inte Apple.

  • Medlem
  • 2007-11-25 18:27

Det går ju om man delar även på iTunes Library och -.xml.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-25 20:35
Ursprungligen av Baron:

Det går ju om man delar även på iTunes Library och -.xml.

Men funkar det om flera iTunes försöker skriva till filerna samtidigt?

  • Medlem
  • 2007-11-25 20:38

Antagligen inte, men man skriver ju inte så länge när man skriver. Det är enlösning framför allt för flera användare på samma dator. Men jag tänkte att det borde fungera även över ett nätverk.

  • Medlem
  • 2007-11-25 20:39
Ursprungligen av Baron:

Antagligen inte, men man skriver ju inte så länge när man skriver. Det är enlösning framför allt för flera användare på samma dator. Men jag tänkte att det borde fungera även över ett nätverk.

eh, kom just på att det går bara att ändra i biblioteket om inga andra har iTunes igång.

Jag tycker faktiskt det är rätt konstigt att iTunes inte har någon funktion för att synkronisera bibliotek inkl filer automatiskt.. jag menar, du är ju inte direkt ensam om problemet.. Jag vill t.ex. ha exakt samma musik på min laptop och den stationära datorn!

Finns det någon smidig lösning att synkronisera två mappar?

Jag har iTunes på min MBP och lägger till nya låtar då och då. Samtidigt har jag ett säkerhetskopierat bibliotek på en extern disk.

Det går inte att dra min iTunes-mapp till den externa disken då alternativet "skriv ej över" lyder till mappar och inte enstaka filer; har jag en ny låt med artist x och väljer skriv ej över så hoppar den alltså över hela mappen istället för att kopiera in den nya låten i den andra mappen.

Jag skulle helt enkelt vilja ha en funktion/script/lösning som syncar min iTunes-mapp på min MBP mot den på den lokala disken -- det borde väl gå smidigt?

  • Medlem
  • 2007-11-26 22:25
Ursprungligen av misthv:

Jag skulle helt enkelt vilja ha en funktion/script/lösning som syncar min iTunes-mapp på min MBP mot den på den lokala disken -- det borde väl gå smidigt?

Har du letat här?

1
Bevaka tråden