Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine-backup till samma skiva som originalet?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-25 15:30

Hallå. tänkte ställa in time machine nu. Mitt första problem jag stöter på är att time machine inte hittar min hårdisk. Jag har ingen extern hårdisk utan jag vill göra en backup på min hårdisk inuti min macbook.
När jag trycker på ställ in time machine och sedan välj hårdisk kommer ingenting fram.
Kan någon snälla själ hjälpa mig?

Du kan inte göra backup till originaldisken så att säga. Anslut en extern disk så fungerar det.
Backup skall du göra till en annan fysisk enhet annars blir det ingen "säkerhet" helt enkelt.

Ursprungligen av hummel:

Backup skall du göra till en annan fysisk enhet annars blir det ingen "säkerhet" helt enkelt.

Fast det beror helt på varför du har backup. Om du har det på grund av diskfel, stöld, brand, naturkatastrof och liknande är det helt rimligt, men inte alls nödvändigt om man bara vill försäkra sig mot att man av misstag tar bort filer man egentligen vill ha kvar.

  • Medlem
  • 2007-11-25 15:41

aja, verkar mer logiskt.

Tillägg - har du en Mac där du kan sätta in en till hårddisk (e.g. MacPro) så funkar det bra oxå.

Jag jobbade på ett sätteri i slutet på 80-talet - där berättade man om en kund som kom in med en extern hårddisk (säkerligen på flera megabyte som innehåll hans nyskrivna bok. Tyvärr var det något fel på hårddisken, och på frågan om han hade en backup så svarade han "javisst har jag det, självklart". Problemet var att han gjort backupen på sin externa hårddisk där orginalet låg…

/CX

  • Medlem
  • 2007-11-25 16:00

kan man inte backa till en annan partition av samma skiva?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-25 16:21
Ursprungligen av Baron:

kan man inte backa till en annan partition av samma skiva?

Nej. Annan fysisk disk måste det vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 17:30
Ursprungligen av Creops:

Nej. Annan fysisk disk måste det vara.

Tur är väl det då partionering inte skyddar alls mot fysiska skador. Att ha sin backup på samma disk som originalet är vansinne.
Hade en kollega som tappade allt så han lagt över alla sina saker på en extern hårddisk och inte behållit dem på sin interna hårddisk.
Pang så dog hans externa disk och allt hans jobb var borta (ja, vi skickade i den för professionell återhämtning)

Nu använder han Time Machine men säger till mig: "Bra sak det här med Time Machine, jag har tagit backup på massor med saker med den. Skönt att kunna slänga det från min dator och få mer plats."

Ursprungligen av Creops:

Nej. Annan fysisk disk måste det vara.

Nope, det måste det inte.
En polare installerade en MBP åt en bekant. Den personen skulle inte behöva hela HDD:n, så han partitionerade den, gömde den ena partitionen (så den inte syns på desktop) och lär TM backa up till den.

Som sagt, inte för att skydda från fysisk skada, utan för att han vet att personen i fråga är en klåpare som annars kommer råka radera saker. Samt att personen aldrig kommer att vara duktig nog att koppla in en extern tillräckligt ofta.

Så visst funkar det att köra TM på en annan partition men samma disk...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-26 08:19
Ursprungligen av Archangel:

Nope, det måste det inte.
En polare installerade en MBP åt en bekant. Den personen skulle inte behöva hela HDD:n, så han partitionerade den, gömde den ena partitionen (så den inte syns på desktop) och lär TM backa up till den.

Som sagt, inte för att skydda från fysisk skada, utan för att han vet att personen i fråga är en klåpare som annars kommer råka radera saker. Samt att personen aldrig kommer att vara duktig nog att koppla in en extern tillräckligt ofta.

Så visst funkar det att köra TM på en annan partition men samma disk...

Hmm, den lösningen var ny, det ska inte gå iaf.
Men som du antyder, det är ju inte "riktig" backup då.

Men TM koommer inte att bli ett riktigt alternativ förrän man kan köra den mot en nätverksdisk.

Ursprungligen av Creops:

Hmm, den lösningen var ny, det ska inte gå iaf.
Men som du antyder, det är ju inte "riktig" backup då.

Men TM koommer inte att bli ett riktigt alternativ förrän man kan köra den mot en nätverksdisk.

Jag trodde inte heller det skulle gå, och blev således förvånad när detta fungerade. Nej, inte är det "riktig" backup", men för vissa typer av slarviga användare skulle jag kunna se en användning av detta. En slags "dumskalle-försäkring", man kanske inte behöver göra backup på allt dock.

Ursprungligen av acke:

Fast det låter ju som att det är en del fulmeck som gjorts för att "lära" TM att ta backup. Inget som görs out-of-the-box.

Så han har förklarat det för mig behövde han inget hack eller "fulmeck" för att få TM att acceptera den andra partitionen. Ska fråga lite noggrannare om hur han lyckades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 01:30
Ursprungligen av Archangel:

Så han har förklarat det för mig behövde han inget hack eller "fulmeck" för att få TM att acceptera den andra partitionen. Ska fråga lite noggrannare om hur han lyckades.

Har du fått någon klarhet i hur det var konfigurerat?

  • Medlem
  • 2007-11-25 19:22

jag förstår..

  • Medlem
  • 2007-11-25 19:40

Det skulle ju vara jättebra om man kunde aktivera Time Machine på bara visa mappar och backa dem till ett annat ställe på samma skiva, till och med samma partition. Man kan tänka sig ett smidigt sätt att jobba med olika aktuella backuper bara för att kunna backa till olika lägen av en produktion. Alltså att man luckrar upp idén om backup som en ren säkerhetsåtgärd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 21:53
Ursprungligen av Baron:

Det skulle ju vara jättebra om man kunde aktivera Time Machine på bara visa mappar och backa dem till ett annat ställe på samma skiva, till och med samma partition. Man kan tänka sig ett smidigt sätt att jobba med olika aktuella backuper bara för att kunna backa till olika lägen av en produktion. Alltså att man luckrar upp idén om backup som en ren säkerhetsåtgärd.

Förstår vad du menar men undrar om inte Apple med flit tagit bort den möjligheten så att folk med begränsad kunskap inte ska kunna göra som du beskriver och tro att de är säkra. Det tror jag.

Ursprungligen av Baron:

Det skulle ju vara jättebra om man kunde aktivera Time Machine på bara visa mappar och backa dem till ett annat ställe på samma skiva, till och med samma partition. Man kan tänka sig ett smidigt sätt att jobba med olika aktuella backuper bara för att kunna backa till olika lägen av en produktion. Alltså att man luckrar upp idén om backup som en ren säkerhetsåtgärd.

Med Automator fixar man det enkelt. Men det är snarare versionshantering än backup.

  • Medlem
  • 2007-11-25 21:56

Folk med begränsad kunskap kan byta namn på sin hemkatalog...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 00:17
Ursprungligen av Baron:

Folk med begränsad kunskap kan byta namn på sin hemkatalog...

I Mac OS X 10.4 men inte i Mac OS X 10.5, den versionen som Time Machine kommer i. Kanske någon som bestämmer på Apple gjort tabben själv och agerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 07:21
Ursprungligen av acke:

I Mac OS X 10.4 men inte i Mac OS X 10.5, den versionen som Time Machine kommer i. Kanske någon som bestämmer på Apple gjort tabben själv och agerat.

Undrar om det inte är en av de mest efterlängtade och mest saknade features som nu kommit till 10.5
/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 10:25
Ursprungligen av Tangen:

Undrar om det inte är en av de mest efterlängtade och mest saknade features som nu kommit till 10.5
/Tangen

Det och att Mail.app nu tydligen inte skickar %€#&%%(-tecken.

Ursprungligen av Creops:

Hmm, den lösningen var ny, det ska inte gå iaf.

Fast det låter ju som att det är en del fulmeck som gjorts för att "lära" TM att ta backup. Inget som görs out-of-the-box.

1
Bevaka tråden