Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 vill inte acceptera startskiva

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 18:16

Hej. Jag har kommit över en PB G4 billigt (nej, den är inte stulen). Tyvärr var den så billig att jag inte fick med startskivorna. Jag lånar min kompis startskivor men datorn accepterar inte dessa. Finns det något sätt att komma förbi problemet? Jag antar att det är något slags kopieringsskydd typ... Är det så att startskivorna som levereras med datorn är unika för just denna dator? Om jag i så fall skulle vilja köpa en beg. startskiva med ett äldre OS på, då skulle detta alltså inte gå? Tacksam för svar, behöver jag köpa en ny Tiger-skiva så är billigt inte fullt så billigt längre.
/Lars

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-18 21:37

Skivorna som följer med datorn vid nyköp är ofta specifika för en modell. Man kan komma runt problemet genom att lägga operativet på en firewire disk och installera från den. Enklast kanske dock är att kontakta säljaren och be om att få köpa skivorna för en liten peng. Eller kolla runt om du kan köpa en tigerkopia billigt, nu med leopard ute borde de ju finnas ett gäng.

/thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 22:27

Jag kör med kopierade startskivor och det funkar.
Annars får du väll köpa ny ev. låna.

Jag har kopierat original cd-skivor med stor framgång med min gamla Quadra 650 och en Pineacle-brännare, som gick lös på 10.000 då den var ny... Detta var före kopieringskyddens tid och skivan blir en *exakt* kopie. Men så tar det också typ en halv dag... Gamla grejer må vara effektiva, men det ä inga snabba grejer!

Om du vill hålla dig på rätt sida om lagen finns det nya operativsystemet på Media Markt för 1.000:-. Det är överkommligt och dessutom originalskivor.

Vad gäller piratkopiering i just detta fallet är jag lite osäker... Jag menar, datorn skeppades med originalskivor en gång i tiden så dom är ju redan betalda av den första ägaren. Med detta resonemang i åtanke, tycker jag du i förstahand ska kopiera skivorna, om du nu inte köper det nya operativsystemet.

1
Bevaka tråden