Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista över nyheter i Jaguar - tipsa, kommentera!

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack vare tips från en vän på MacNN kommer här en någorlunda komplett lista över nyheterna i kommande Jaguar.

Quartz Extreme - GPU hardware acceleration
Universal Access: Quartz ´zooming´
Universal Access: Read back text from all apps
Universal Access: Invert screen
Ink - global handwriting recognition
Finder: New Get Info window. Collapsable panes rather than a popup menu. Expanded permissions options.
Finder: Forward button in addition to the back button in the toolbar
Finder: multithreading
Finder: Services
Finder: Spring-loaded folders
Finder: Open With.. contextual menu
Finder: Automatic thumbnail creation
Finder: Integrated search
Finder: SMB browsing
Finder: WebDAV/iDisk speed improvements
Finder: Set text size
Finder: Set label position to bottom or right
Finder: Show item info
Dock: Icon badges on minimized windows.
Dock: (Unconfirmed) new background (no more stripes) and border. This could just be from the screens I saw on an already customized Jaguar preview.
System Prefs: "Screen" Saver" renamed "Screen Effects".
System Prefs: New "My Account" pane under the Personal heading.
System Prefs: "Users" renamed to "Accounts".
System Prefs: Digital Hub panes include "Burn", "Disks", "Music", "Photography", and "Video".
SMB compatibility, bug-fixes
SMB Server
Printer sharing/networking with Win/Mac/Unix - CUPS
Quicktime 6: improved speed, efficiency
Quicktime 6: MPEG4 support
Genie effect window closing
Server: Headless operation
Server: NetInstall, NetBoot
Server: OpenDirectory (LDAP)
Server: Server optimized JVM
Server: Disk, print and email quotas
Server: Python, fast CGI, TCL, Ruby
Updated Terminal.app
Mail.app: threading, stability
Mail.app: expanded filter criteria, use multiple filters
Mail.app: Exchange support
Mail.app: Merge mailboxes, use 1 mailbox for all mail
Mail.app: label emails
Mail.app: intelligent spam filter
Mail.app: start IM conversation in iChat
Mail.app: search over multiple mailboxes
New global Address Book with vCard, SMS, Bluetooth
Sherlock 3 - web services, channels
Java 1.4 - new functionality, improves performance on other platforms
Simple Finder for kids
Quartz rendering for Carbon Quickdraw apps
Universal Access improvements for disabled
Bluetooth support
Visual Eject key feedback
iChat - integrated AIM compatible instant messaging app
Quartz anti-aliasing for Carbon Quickdraw apps
Application icon on minimised windows
Improved GCC v3 compiler for overall system performance
IPv6, IPSec
Darwin synced with FreeBSD 4.4
Windows VPN compatibility
Improved Disk Copy app & CMM modules
Rendezvous - automatic device discovery on IP
Developers can use brushed metal look in Project Builder
iPhoto 1.1 included
Spring-loaded folders

Vad saknas?? Jag personligen hoppas på att märkning ska återvända...

[ 08 Maj 2002, 04:58: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

*mys*
Det ser oneklingen riktigt trevligt ut.

Får de nu upp hastigheten med hjälp av Multitrådad Finder och Quartz Extreme så är jag super nöjd!

Märkningen är det enda jag saknar från nian.
Inte spring loaded folders alls faktiskt men märkning.

[ 08 Maj 2002, 08:54: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Jag tycker det är ganska roligt att jag var så fokuserad på att hastigheten var det enda problemet som behövdes lösas så jag inte förväntade mig andra nyheter. Tur att inte jag jobbar på apple!

/John

Det bästa är väl ändå att badbollen försvinner ...

Tyvärr ersätts den tydligen av en spinnande blå "glaspärla" istället.

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-08 10:12
Citat:

quote:Det bästa är väl ändå att badbollen försvinner ...
Tyvärr ersätts den tydligen av en spinnande glaspärla istället.

Äntligen! Kan de bara fixa en ny Aqua 48x48 start-mac så är jag nöjd.

FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEETTTTT

NetInstall och quotas för det mesta.. fan äntligen har man en konkurrenskraftig server..
Har redan lagt en pre-order till inköpsavdelningen på en RACK Server och 10.2 Server..GRYMT!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Det bästa är väl ändå att badbollen försvinner ...

Tyvärr ersätts den tydligen av en spinnande blå "glaspärla" istället.

Jag har alltid tyckt att badbollen är utomordentligt ful, och inte alls passar inte i Aqua gränssnittet. Nu kanske det kommer kännas bättra att vänta?

Ciryon

Kommer Apple´s server att se ut så här? Vad tror ni?

[ 08 Maj 2002, 13:55: Meddelandet ändrat av: Insulin ]

Kan ju vara så.. fast jag hoppas o tror på följande...

TerraSolutions

Den finns redan o köpa, vore skönt om Apple har köpt upp dom/den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Insulin:
Kommer Apple´s server att se ut så här? Vad tror ni?

Mycket troligt, då den visades under keynoten...

Ser ut som 1U plus någon form av diskstation under? Små lampor också (ahhh).

Skärmdumpar från Jaguar

Klara förbättringar i fildelning o andra prefs..
Firewallen har fått sig sina egna inställningar nu..

Likaså finns en "scroll" under mus inställningen.. scrollhjuls mus på g från apple el bara allmän support för såna möss?

[ 09 Maj 2002, 11:04: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-09 11:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Skärmdumpar från Jaguar

Klara förbättringar i fildelning o andra prefs..
Firewallen har fått sig sina egna inställningar nu..

Likaså finns en "scroll" under mus inställningen.. scrollhjuls mus på g från apple el bara allmän support för såna möss?

Inte utan att man blir hård i brallan när man tittar på de här bilderna. Vill ha nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-09 11:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Skärmdumpar från Jaguar

Klara förbättringar i fildelning o andra prefs..
Firewallen har fått sig sina egna inställningar nu..

Likaså finns en "scroll" under mus inställningen.. scrollhjuls mus på g från apple el bara allmän support för såna möss?

Inte utan att man blir hård i brallan när man tittar på de här bilderna. Vill ha nu!

Det som alla som provat den verkar hålla med om är att Jaguar är SNABBT! Inte "snappier" utan grymt snabbt.. Till och med dom som inte har grafikkort som stödjer QE säger så..

[ 09 Maj 2002, 12:08: Meddelandet ändrat av: Insulin ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Insulin:
Det som alla som provat den verkar hålla med om är att Jaguar är SNABBT! Inte "snappier" utan grymt snabbt.. Till och med dom som inte har grafikkort som stödjer QE säger så..

Intressant! Även på en G3-processor som i en iBook?

Är det någon som vet vilket buildnr det var på dom skivorna som släpptes till utvecklarna på WWDC?
En kul sak är att den andra skivan bara verkar innehålla lite printdrivers och några få program.. typ 80 mb... verkar ha varit ont om plats

Servern på WWDC-bilden ser ju jättestor ut! Den skulle knappt få plats i mitt vardagsrum! Eller så har Steve krympt (till ca två äpplens höjd).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: batigool:
Är det någon som vet vilket buildnr det var på dom skivorna som släpptes till utvecklarna på WWDC?

6C35

Enligt skärmdumparna på SpyMac verkar Apple ha lagt till en Audio/MIDI-utility. Väldans trevliga nyheter...
Om nu bara Cubase SX kommer snart skulle allt vara frid och fröjd...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-10 19:01

Filmer och nya bilder på Railheaddesign Nyp dem innan de försvinner...

  • Medlem
  • 2002-05-10 21:58

Kör 10.2 nu, och visst är den rappare, även med ATI 128 pci

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-10 22:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Kör 10.2 nu, och visst är den rappare, även med ATI 128 pci

Detaljer, detaljer!

  • Medlem
  • 2002-05-10 23:22

Hmm, inte så mycket ännu, har bara kört någon timme och mest flyttat program och jagat preffiler. kör iChat just nu iaf, den är buggig och innehåller typ samma saker som ICQ, men filöverföringarna går snabbt.

alt-cmd-esc funkar inte, inte Toast heller, frogblast är buggigt. iövrigt verkar allt funka.

Ny Aquafiserad badboll. Dubbelklickar man på en enhet så zoomas den upp på ett ganska coolt sätt.

Rappare i överlag, det som tog 2 stutsar förut tar nu en halv, skalning av tumbs i iphoto tog förut ca 1-2 fps, nu 8-9fps (rage 128 pci)

i övrigt tycker jag den är helt ok i finder, inte så mycket värre än os9.

kom inte på något sätt att importera från min gamla adressbok, (import är gråad).. jaja, återkommer med mera

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Acke:
Filmer och nya bilder på Railheaddesign Nyp dem innan de försvinner...

Mycket imponerande och har förståelse om detta blir en uppdatering som kommer att kosta, förefaller vara värt det

  • Medlem
  • 2002-05-10 23:57

Och lite bilder

längst ner ser ni en bit av den nya capture iconen, värdelös mot det gamla korset

Apple system profiler

Darwin Kernel 6.0

Vi har pratat om det förut men här kommer det igen.
Apple gillar nog inte att vi diskuterar en beta produkt som inte borde cirkulera på Hotline servrar och liknande. Att sprida ut vilka buggar som finns i programmet, som faktiskt är en beta, gagnar ingen.
Det är väl en sak om vi hänvisar till artiklar och bilder som andra skrivit och en annan om vi själva kör program som vi inte borde ha och diskuterar dessa.
Jag förstår att det är intressant och spännande med den nya versionen av OS X och att alla är intresserade av hur den förbättrar vår Mac-upplevelse...
Detta är min åsikt i ämnet men som vanligt så är det Martin som får bestämma hur vi skall förhålla oss till detta ämne.

Micke, jag tycker att vi nog kan strunta lite i vad Apple tycker i just detta fall, att diskutera sånt tillhör nog ändå den frihet vi har. Redan nu finns många artiklar ute om vad utvecklare som fått provköra och steget från att citera dom artiklarna eller att nån här delar med dig av erfarenheter är inte så himla långt. Däremot kan man undvika att snacka om hur kopior sprids, hur man gör för att hitta dom osv, det är övergränsen. Det är iaf min åsikt.

Det sagt så vill jag tipsa om en artikel hos The Register som innehåll lite intressanta detaljer. Dom har samlat kommentarer om Jaguar (eller "Jagwyre" som dom Jobbs uttalade det). Den här kommentaren gillade jag (som en iBook-ägare):

Whether starting applications, switching applications or simply scrolling, the system remains responsive, say users, and one reported several hours use on a G3 system without seeing the wait cursor once.

Sen en nyhet som jag inte sett innan, man kan ha namnet till höger om filer och mappar:

Och Andrew Orlovsky verkar inte riktigt gilla dom ränder som Apple har i sitt Aqua-tema:

I Was a Fugitive from a Chain Dock
California has a weird fetish for locking people up. Really. It throws felons in jail at twice the rate of any other country in the world - twice as much as really bad, violent countries like Russia or South Africa, and at roughly eight times the rate of a European state. Pick one, you´ll see.

Steve Jobs clothes X in these horizontal penal stripes, although this gives Apple users moire-inducing headaches, therefore giving Apple users a uniquely bad experience.

If you had someone out for the count, what would you do? All kinds of nasty things, we hope, and quite right too. But HORIZONTAL STRIPES? What is it with this guy and his fetish? There´s a sickness, there, for sure.

I mean, Steve. You have the same urges as the rest of us.

But what´s with stripes? Are you fucking sick?

(Jag doesn´t show any signs of recovery.)

Sen står det en massa annat också, jag rekommenderar artikeln för den som vill veta mer. Inga virtuella skrivbord verkar det som, tyvärr. Bättre sparande av batterierna för bärbara. Mm.

Som sagt, det var min åsikt!
Det blir lätt fel då folk får tag på program som inte är färdiga och inte ens har förstått att de inte är färdiga. Att gnälla på funktioner som inte finns eller inte fungerar som de skall i betaverioner är bara dumt. Detta är man medveten om ifall man betatestar.
Jaguar som finns ute nu är inte komplett, det är många funktioner (program) som fattas och en del fungerar inte ännu som de skall.
Trots detta så kan jag försäkra att den färdiga versionen verkligen är något att se framemot.
Hoppas att jag inte sagt för mycket nu...

Citat:

quote:
(Jag doesn´t show any signs of recovery.)

Det är väl inte helt och hållet korrekt? The Dock har ju faktiskt blivit helt slät, inga linjer där längre. Ingen större tröst kanske, men ändock..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hedelina:

Citat:

quote:
(Jag doesn´t show any signs of recovery.)

Det är väl inte helt och hållet korrekt? The Dock har ju faktiskt blivit helt slät, inga linjer där längre. Ingen större tröst kanske, men ändock..

Jo, det är sant. Killen verkade lite överdrivet irriterad på ränderna...

Och Micke, jag tror de flesta förstår att det är en betaversion, faktum är att det enligt Steve är det inte ens en alpha ännu. Det är ju i alla fall 4 månader till släpp och alla med någorlunda IQ borde förstå att det kommer att hända en del på den tiden. Och de flesta kommentarer här har ju inte handlat om att klaga på buggar i en av naturliga skäl buggig version, det är så vitt jag kan se bara Nixon som hävdar att han kört det. Vi andra är bara allmänt nyfikna! Och det är ju väldigt betryggande att höra rapporter på nätet som redan nu är väldigt imponerade av nått som inte alls är färdigt (Maury McCown var ju väldigt positivt t.ex.).

Bevaka tråden