Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM - Kolla memory peak

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur gör man det i os x?
har kollat under activity monitor, men ser inte ngt som liknar peak.
under win så ser man vad minnet har peakat.

/manne

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-11-25 01:25

Vad skulle memory peak betyda? Det låter som att det skulle vara det högsta minnesutnyttjandet under en viss period, men det blir i sådana fall ingen särskilt informativ siffra eftersom operativsystemet ju strävar efter att fylla internminnet så gott det kan, allt eftersom. (För att eventuellt kunna komma åt data snabbare jämfört med att behöva läsa från disk.)

Om du är ute efter att lösa ett minnesrelaterat problem så berätta mer om det, så finns det kanske ett annat bra sätt att gå tillväga på.

Jag vill veta hur mycket minne som har använts som mest för att se om det någon gång använts mer minne än vad som är installerat på datorn.

I win-miljö, vet inte om du är van med det så kan man iaf se vad det har peakat på.
Tex. Säg att du har 1GB RAM bara för enkelheten skull. På Peak-värdet ser du ett värde över 1GB tex 1,3GB. Då kan du se iaf att någon gång under dagen/ sen datorn varit på, så har du använt mer minne än du haft installerat. Det är iaf ett tecken på att man behöver mer RAM-minne än det som är installerat.

Jag vill hitta motsvarande funktion i OS X.

Edit:
se bilden:

Uppe till höger ser du att den har 2GB RAM (Physical Memory)
Nere till vänster ser du Peak: ca 1.4GB

Med andra ord ok. Men ibland är Peaken högre än det totala. Då har man för lite RAM i burken.

Det är alltså denna koll jag vill göra på OS X

Senast redigerat 2007-11-25 02:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-25 10:53
Ursprungligen av Emanuel L:

Jag vill veta hur mycket minne som har använts som mest för att se om det någon gång använts mer minne än vad som är installerat på datorn.

...

Det här är ett område där Mac OS X och Windows skiljer sig riktigt mycket. Minneshanteringen fungerar mycket bättre på Mac. På PC kan det ta flera minuter att "få igång" ett stort program som blivit utswappat över natten. På Mac finns inte det problemet alls. Jag har bara 2GB i min MacBook och jag har kört Final Cut Express för videoredigering, iPhoto med många fotografier, iTune, mail och förståss Firefox och minneshanteringen har inte gjort sig påmind alls. Det är en mycket konstig känska när man är van vid en PC som swappar för mindre. Dessutom vaknar en Mac från viloläget på bara några sekunder. På min PC kan det i värsta fall ta minuter innan maskinen vaknat till.

För att se hur mycket minne som används på din maskin och hur det används skall du använda Aktivitetskontrollen. Det programmet finns i Verktygsmappen i Progrmmappen.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-11-25 15:01
Ursprungligen av Emanuel L:

Det är iaf ett tecken på att man behöver mer RAM-minne än det som är installerat.

Jag vill hitta motsvarande funktion i OS X.

Som tumregel kan du använda följande: om antalet pageouts vid normalt användande av datorn kontinuerligt ökar med mer än 25-50 per sekund är det troligt att mer fysiskt internminne skulle innebära en prestandaökning.

Som alltid är tumregeln inte sann under alla omständigheter och användningsmönster, men det är i alla fall en okej utgångspunkt.

Jag har förstått att det fungerar såhär: Minneshanteringen för program är lite annorlunda i *NIX-system jämfört med Windows. I t.ex. OS X är det delvis meningen att program ska ta upp så mycket RAM som möjligt och dela eller lämna ifrån sig när det behövs, därför kommer den kurvan vara annorlunda och kan inte tolkas likadant som i Task Manager.

RAM kan också vara inaktivt (skrivet till hårddisken efter en periods inaktivitet i programmet) och därmed lämna öppet mer minne för något aktivt program. Det ser du som Page Ins och Page Outs på ett *NIX-system. Det är nog viktigare att hålla reda på då många sådana händelser per dag innebär att du ofta överskrider den fysiska mängden RAM och därmed tvingar systemet att skriva och läsa virtuellt minne.

(Finns säkert folk på forumet som kan betydligt mer än mig om minneshantering som kan fylla i mer eller rätta mig.)

Okej, tack för svaren.
Hur tolkar man Page ins och Page out?

1
Bevaka tråden