Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal automatiskt kopiera händelse till flera kalendrar.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Ny på mac så jag måste fråga stup i kvarten.

Jag har fyra kalendrar som nästan heter Mamma Pappa Barn Familj.

Barn gör saker hela tiden men någon måste alltid följa med då barn är för ung för att röja runt på egen hand. Detta gör att jag vill kopiera över en händelse till mamma eller pappa så då följer med vid tillfället i fråga, så det syns vem som gör vad eller om något är förbisett.

Familj, borde blockera alla kalendrar då alla i familjen är berörda.

Frågan är vad heter denna funktion i hjälpfilen, eller vet någon hur man gör? Peka mig gärna i rätt riktning om inget annat.

Tack,

Jon

Är det ett verkligt exempel, eller vill du illustrera en generell fråga, hur man hanterar kalenderkonflikter etc? (kanske till och med mellan olika användare? )

Nja, jag vill att samma händelse... aktivitet hete de ju, hamnar i två eller tre olika kalendrar samtidigt. Det förtydligar vem som tar barnet till aktiviteten.

Babysim 13,00 vill jag ska hamna både på barnets och min (pappa) kalendern. Så syns det vem som tar med barnet på sim, i detta fallet jag

På samma sätt vill jag att familjekalendern sprider sig över våra tre personliga kalendrar och hindrar oss från att dubbelboka, nog syns den i kalendern i sin färg, men om jag klickar bort alla kalendrar utan min egen så vill jag gärna se att jag är förhindrad att göra vad jag nu hade tänkt.

Blir det tydligare,

tack för svar,

jon

Hmm...

Alltså funktionaliteten i iCal är uppbyggd så här: du kan ange vilka som är deltagare i en aktivitet i kalendern t ex mamma och/eller pappa. Mamma och/eller pappa kan då få epost för att lägga in det i sin kalender. Mamma och pappa kan ställa in iCal så att dessa epostmeddelanden automatiskt uppdaterar deras kalender eller också att man accepterar dem manuellt.

Hmmm lite bökigt kanske.

Undrar om automator kan dona i kalendern?

måste nog forska vidare lite.

Tack,

jon

1
Bevaka tråden