Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Förankrat objekt skjuter bort styckelinje

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-12 10:13

Ett förankrat objekt skjuter bort hela den styckelinje som ligger under stycket åt höger trots att linjen ska löpa över spalten. Är detta en bugg eller feature?

InDesign 4.0.5.

Kolla dina figursättningsalternativ för det förankrade objektet

  • Medlem
  • 2007-11-12 13:34

Vad ska jag leta efter? Vad jag än väljer blir det mer eller mindre fel.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-24 21:25

Prova att sätta högerindrag för linjen lika stort som förankrade objektets bredd plus det du har som figursättninginställning för det förankrade objektets högerkant. Sätt vänsterindrag till samma värde fast negativt.

  • Medlem
  • 2007-11-24 21:43

Det kan ju bara fungerar om texten har två rader i exemplet ovan. Jag har inga problem om texten är på tre rader, och vet aldrig i förväg om det ska vara tre eller två rader.

Jag har inte en lyxen av att kunna testa, sitter ju med CS1 fortfarande :P. Men om det är figursättning på det förankrade objektet borde det väl kunna funka att sätta typ -2 mm på det undre figursättningsvärdet?

  • Medlem
  • 2007-11-28 18:51

Det skulle inte heller fungera om texten är på tre rader.

Om det går att sätta objektformat på förankrade objekt, kanske du kan göra format för två olika figursättningar? Eller ha två varianter i biblioketet beroende på hur ni jobbar.

  • Medlem
  • 2007-11-30 16:19

Visst, det finns en massa sätt att komma runt problemet på. Men jag vill veta varför det är ett så till synes irrationellt beteende.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-03 23:12

Irrationella beteenden är oftast (alltid?) detsamma som buggar.

1
Bevaka tråden