Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kedja med mixade FW400 och FW800

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 3 externa hårddiskar.

Hårddisk1: 2 st FW400
Hårddisk2: 2 st FW800 1st FW400
Hårddisk3: 1 st FW400

Dator: Mac Mini med 1st FW400

Hur kopplar jag in alla dessa i en kedja? Helst vill jag ha Hårddisk2 först i kedjan.

Spelar det någon roll vilken av de 2 FW400-portarna som man kopplar in sladden i? Finns det någon som motsvara in och ut?

Bump...

Ingen som vet hur man ska göra?

Spelar ingen roll vilken FW-port du kopplar i, du kan ju koppla dator -> disk -> disk -> disk osv.

Dock så vet jag inte hurvida man kan ha med 800-diskar i en 400-kedja, även om det nu skulle gå att (om du har en disk med både 400 och 800-port) koppla in den så kommer den ju bara att gå i samma fart som FW400.

Din Mac Mini har FW 400 så då spelar det ingen roll.

Ok, det spelar alltså ingen roll vilken fw-port man använder som in och ut. Att jag bara får 400MBit förstår jag såklart.

Men kan jag använda en FW800-port och FW400-porten på hårddisk2? Tänkte om det kanske är 2 olika "controllers" som sköter portarna så kanske det blir strul...

Äntligen svar från Western Digital Support:

"You cannot daisy-chain a MyBook Pro II via Firewire 400, only 800. The connection to the computer has to be Firewire 800 and then the drives have to be connected via firewire 800. You cannot connect to the computer via 400 and then 800 between the drives as they are different protocols."

1
Bevaka tråden