Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt ska switchas!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tre st maskiner som skall bytas. En desktop som kör Vista, en server som kör Windows 2003 och en Xbox som kör Xbmc. Egentligen är jag väldigt nöjd med Xboxen, men den har jag kört så många år nu så på sikt kanske jag byter mot en lite mer flexibel mediamaskin.

Nu är det så att jag har en mac mini - 1.42 GHz PowerPC G4 med 512 MB RAM. Som jag vill använda som server. RAM kommer att uppgraderat så snart jag fått till all mjukvara som måste fixas. Dessutom behöver jag skaffa någon form av stor extern disk att koppla till den.

Nu till mina frågor. Jag kör på min Windows 2003 maskin i dagsläget följande servertjänster som används dagligen.

Active Directory
DNS
Windows Share (Samba)
FTP
Webb
Exchange (Mail, kontakter och kalender) - används både via webb och outlook

Dessa tjänster vill jag att min Mac Mini skall tillhandahålla i mitt nät. Alla rättigheter skall delas ut via LDAP-tjänsten. Jag har i dagsläget en egen DNS som styr ett av mina domän. Detta är inte nödvändigt men jag tycker det är rätt trevligt eftersom Active Directory är domänkontrollant.

Webbservern skall svara på flera olika domännamn, men jag skulle tycka det var trevligt om någon av siterna även fixade ~home foldern så att vissa av mina användarkonton kan ha egna websidor.

FTP:n skall ha en folder som alla användare har rätt till, i den foldern så ligger det andra foldrar som kanske kräver andra rättigheter. Dessutom skall alla användare ha en egen ~home folder där man även skall kunna hitta sina webbsidor om man har sådana rättigheter.

Windows shares är smidigt i nuläget eftersom vi (jag och min sambo) ofta tankar filer och lägger dem på olika shares beroende på vad det är. Xboxen använder dessa shares för att komma åt musik, filmer och serier. Finns det ett bättre alternativ så är jag redo att testa detta. Men det är inte ovanligt att det kommer in windowsmaskiner i nätet (min jobbdator är för tillfället windowsmaskin exempelvis).

Exchangefunktionaliteten har jag inget direkt bestämt runt. Men jag gillar Exchange eftersom allt är samlat i outlook och jag kommer åt det via webben. Presentera gärna en smart idé.

När jag fått till min Mac Mini server så kommer jag att sälja av mina PC-datorer.

Jag har kollat lite på http://nerdvittles.com/index.php?p=40 som har ganska enkla tutorials för flera grejer. Men jag vill ju att allt skall knytas samman med en domänkontroller som Active Directory. Och då räcker inte dessa tutorials riktigt.

Nu har jag bara beskrivit vad jag vill ha, frågorna jag ställer är: Hur skall jag åstakomma detta? Kan jag göra det med OS X 10.4.10 (Tiger)? Duger min Mac Mini?

Ok, jag attraherade inte ett enda svar. Kanske skriver jag för mycket.

Det viktigaste jag vill veta är hur jag sätter upp en domänkontrollant i Mac OS X. Jag vill alltså styra inloggning på alla andra maskiner från en central server samt kontrollera alla rättigheter på eventuella resurser i nätverket centralt. Kan någon peka mig i rätt riktning?

  • Oregistrerad
  • 2007-11-24 17:00

Det enda sättet du kan lösa det på är att köra Mac OSX server. Det låter som en ganska dålig idé att byta ut din Windows 2k3 server om du är van och sätta upp AD. Eftersom du betalt ganska mycket för din 2k3 licens är det också ganska oekonomiskt och byta till OSX server (8.800 för obegränsat antal licenser (motsvarande windows CAL's) eller runt 4.400 för 10 licenser).

Att köra exchange hemma låter som otroligt mycket jobb. Att du har kontakter mail osv i outlook kan du ju ha med vilken mailserver som helst. På Windows finns ju mDaemon som alternativ till exchange som är mycket billigare. På Mac får du ju leta efter någon bra webmail (vet inte om det ingår i OSX server kanske det gör) IMAP funger annars fint!

Den lösningen du vill ha kräver väldigt mycket jobb och jag tror det är få som skulle orka lägga ner flera timmar på att ge dig hjälp gratis

Alla lisencer jag har på min server i dagsläget tillhör mitt jobb. Så det har inte varit något problem. Jag har fått låna dem eftersom jag ville lära mig hur allting fungerade och har kört systemet i ett år. Men nu vill jag byta alla mina PC-maskiner mot Mac.

Jag behöver inte hjälp att sätta upp det, jag behöver bara veta vad det är som jag ska sätta upp, så får jag lära mig hur man gör själv. Finns det inga open source lösningar? Eller är problemet att det inte är möjligt att köra en domänkontrollant på en OS X Client maskin?

Jag har just sålt min Mac mini med tanken att köpa en ny mac mini som jag dessutom kan använda som media center.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-26 21:34

Du kan inte köra en domänkontrollant alls på en mac, däremot kan du köra OpenLDAP; om du vill grotta i config filer så kan du ladda hem det själv. Vill du sätta upp det á la "klicka här" så måste du köra OSX Server

http://www.hccp.org/osx-ldap-tiger.html

Ursprungligen av fixarfrasse:

Active Directory
DNS
Windows Share (Samba)
FTP
Webb
Exchange (Mail, kontakter och kalender) - används både via webb och outlook

AD kan du ersätta med Open Directory som finns i alla OS X system, för ditt ändåmål passar en OS X Server, där får du även med DNS, Share (samba och afp), ftp (rekommenderar PureFTPd Manager (bra mycket bättre än OS X inbyggda), Apache följer med OS X, 2.02 i 10.5.
Den sista punkten blir lite klurigare för att få exakt samma funktionalitet får du titta på andra lösningar än den som finns i OS X Server.
Det är bara för kalendrar och mejl inget med kontakter.
Det finns en lösning som jag inte har provat AddressbokLDAP tror jag den heter.
Annars får du titta på Kerio server som är en fullvärdig exchange-ersättare.

Att sätta upp en os x server med det du vill förutom exchage-delen kan du hitta är i mängder av olika trådar. Det är inte speciellt svårt om du är datorvan och kan dina saker, dns och ftp tänker jag på då.

Lycka till!
Jag har allt du har utom exchange-delen på min os x server kärra.

1
Bevaka tråden