Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mac Pro Raid kort?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vet någon om hur man installerar Apples Mac Pro RAID kort? Är det bara att stoppa i kortet på översta kortpaltsen, eller behöver man göra nåt extra, t ex dra nya kablar?

Tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 19:32

Möjligtvis långa SATA-kablar. En för varje hårddisk som du vill ha i RAID-uppsättningen. Är dock inte säker på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 19:42

Kortet ansluter till de 4 interna diskplatserna, så det är egentligen inte mycket mer än att koppla i kortet om du har diskar klara etc i maskinen, iaf det senaste kortet dock verkar det kräva 10.5 Leopard enligt specs

Jag pratade med MacRent och Macoteket (de säljer kortet). Enligt MacRent så är det bara att stoppa i kortet, enligt Macoteket kan det vara klurigare.
Jag ser inga SATA kontakter på Apples kort (iofs det är bara ena sidan man ser på bilden).
Får man plats med kablarna i burken bakom diskarna där kontakten sitter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-06 19:45

Jag har googlat en stund nu och på både svenska och engelska sajter som handlar om MP RAID-kontrollerkort, så står det inget om att man behöver extra kablage. Så jag antar att det räcker med den anslutning som finns i hårddiskplatserna. Gött!

Edit: Värt att notera är att Apples RAID-kort hanterar att boota system från RAID-uppsättning.

Jag tänker köpa in kortet och diskarna samtidigt med Leopard och installera allt samtidigt: stänga av, sätta i kortetet och alla nya diskar, starta upp burken med Leopard skiva, skapa RAID enheten och sen installera Leopard. Det borde väl gå, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 21:04
Ursprungligen av QuickEye:

Jag tänker köpa in kortet och diskarna samtidigt med Leopard och installera allt samtidigt: stänga av, sätta i kortetet och alla nya diskar, starta upp burken med Leopard skiva, skapa RAID enheten och sen installera Leopard. Det borde väl gå, eller hur?

En solid plan.

Tack för alla tips!
Jag har lagt in ett order på ett Apple MAc Pro Raid kort - jag får se nästa tisdag om allt funkar som det ska!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-09 12:46

Himla kul med så omfattande uppgradering av din dator. Så du har investerat i fyra nya hårddiskar, Leopard och ett Apple RAID-controlerkort. Phew, där gick en och annan slant. RAID-kortet går ju nästan 9.400 kr! En tidig julafton ju! Hehe. Berätta gärna hur allt gick.

Värsta "pimp my Mac Pro"...
Det blir en liten slant, men allt går på företagskontot och kan skriva ner allt förutom kortet samma år - minskar skatteunderlaget.
Med tanke på datasäkerhet (jobbar som fotograf och utvecklare) blir det lite investeringar till: externa chassin, diskar dit, kanske eSATA. Det har jag inte hunnit tänka på än...

Jag tänkte att bygga ut datorn på länge nu, men bestämde mig för att vänta till Leopard kom ut. Nu är det dags! Julen verkligen kommer tidigt!

En fråga, förresten.
Jag tänker RAIDa bara 3 av diskarna. Den fjärde blir en mindre disk med systemet på. Detta för att jag vill kunna klona systemdisken. Jag får för mig att man kan göra bootbara kloner av hela partitioner, eller hur? Om då systemet sitter på en partition på ~2TB (tillsammans med all data) så är det inte så smidigt att dra kloner.
Tänker jag rätt, eller finns det bättre lösningar?

(Jag är ute efter bootbar systemklon för enkel återställning - mindre systempartition/disk, och hyffsad datasäkerhet - intern RAID)

Tacksam för era tips!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 14:13
Ursprungligen av QuickEye:

En fråga, förresten.
Jag tänker RAIDa bara 3 av diskarna. Den fjärde blir en mindre disk med systemet på. Detta för att jag vill kunna klona systemdisken. Jag får för mig att man kan göra bootbara kloner av hela partitioner, eller hur? Om då systemet sitter på en partition på ~2TB (tillsammans med all data) så är det inte så smidigt att dra kloner.
Tänker jag rätt, eller finns det bättre lösningar?

(Jag är ute efter bootbar systemklon för enkel återställning - mindre systempartition/disk, och hyffsad datasäkerhet - intern RAID)

Tacksam för era tips!

Så alltså disk 1-3 i vad jag antar blir raid-5 samt en disk för systemet?

- Ja du kan göra bootbara kopior av en disk/partition med exempelvis superduper eller carbon copy cloner, detta till exempelvis en extern USB disk eller liknande.

- Att separera datan och systemet är en bra ide om det är väldigt mycket och av samma typ då en backup lösning kanske passar ena bättre än andra.

- Glöm inte att RAID _INTE ÄR EN ERSÄTTNING FÖR BACKUP_ om du tappar en disk i en raid-5 array, och du ersätter den med en ny men en annan disk dör under det att du återuppgygger arrayen kommer du att förlöra all data på arrayen.

- Viktig data existerar inte förän det finns i minst 2 kopior på OLIKA platser, en bra riktlinje.

Tack!

Tanken är att disk1 blir system och 2-4 blir RAID 5.

Citat:

- Ja du kan göra bootbara kopior av en disk/partition med exempelvis superduper eller carbon copy cloner, detta till exempelvis en extern USB disk eller liknande.

Det går inte att göra an bootbar klon på mappar, bara på partitioner, om jag förstår det rätt? Detta är orsaken till att ha systemet på en annan, mindre partition.

Jag jobbar som fotograf och utvecklare och särskilt bilderna tar upp mycket plats. Och allmänt vill jag ha lite mera datasäkerhet.

Det jag skrev om att köpa in extern chassi och diskar handlar just om att möjliggöra backup. Jag vet att RAID 5 i sig är bara första steget och jag behöver utveckla backup. Iom RAID 5 enheten blir >1TB så måste jag lista ut vad blir bästa sättet. TM vill jag inte köra på alla mina råbilder.
Jag tänkte göra följande:
- systemet är på systemdisken och klonas till extern disk (bootbart)
- råbilderna ligger på interna RAID-en, och kopieras till en extern disk som efter ett tag ersätts med en ny disk och den disken med gamla bilder ska in i garderoben som arkiv
- all annan data ligger på interna RAID-en med TM mot en extern disk.
Tänker köpa ett extern chassi som tar 2 diskar och hantera råbildernas backup till ena disken och TM på den andre. Jag tar ut ena disken och stoppar i en ny för att klona systemet när det behövs (efter uppgradering av mjukvaran, t ex).
Jag har inte bestämt mig än om min musikbibliotek som är på nästan 60GB och jag vet inte om jag vill att TM tar en backup varje gång jag flyttar låtar mellan olika spellistor - känns lite onödigt. Det kanske räcker med bu att ha samma musikbibliotek på min laptop.

Låter detta vettigt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-09 17:12

Vad sägs om detta:

  • Disk 1:Systemdisk (t ex WD Raptor 150GB 10K RPM)

  • Disk 2:Lagringsdisk (t ex Seagate 1TB 7200 RPM)

  • Disk 3:Lagringsdisk (t ex Seagate 1TB 7200 RPM)

  • Disk 4:Lagringsdisk (t ex Seagate 1TB 7200 RPM)

Disk 2-4 konfigureras i RAID-5, 3TB minus 1TB checksumma = 2TB lagringsutrymme. Där man skapar partitioner för:

  • Partition 1:Jobb (färdigt material, ofärdigt material, arbetsdokument, fakturer etc)

  • Partition 2:Privat (dokument, foto, etc)

  • Partition 3:Underhållning (film,musik, spel)

  • Partition 4:Nedladdning (allt som laddas ner från internet)

På Mac Pro finns det portar för 2xFirewire400 och 2xFirewire800. Om man har 2 st externa hårddisk-kabinetter (med HotPlug-slädar) med vardera 2x1TB hårddiskar, anslutna med Firewire 400 eller 800:

  • Kabinett A, hårddisk 1:Backar upp Systemdisken via SuperDuper (smart update - endast nya/ändrade filer) enligt schema.

  • Kabinett A, hårddisk 2:Backar upp Partition 1 (Jobb) via SuperDuper (smart update - endast nya/ändrade filer) enligt schema.

  • Kabinett B, hårddisk 1:Backar upp Partition 2 (Privat) via SuperDuper (smart update - endast nya/ändrade filer) enligt schema.

  • Kabinett B, hårddisk 2:Backar upp Partition 3 (Underhållning) via SuperDuper (smart update - endast nya/ändrade filer) enligt schema.

Alternativt för två externa kabinetter, är en kabinett med fyra hårddiskplatser.

Kanske inte funkar i praktiken, men kanske ger det lite idéer. Sånt här tycker jag är skoj!

Tack för idéerna, låter intressant och vi verkar tänka i samma banor!

Det blir WD 150GB 10k för systemet - bra gissat!

Den enda anledningen för att ha en separat disk för systemet är just att pga bootbart kloning måste det sitta på en egen partition. Annars skulle jag skapa RAID-en på alla 4 interna diskar. Eller kan man göra det ändå på nåt vänster, undrar jag... 4 identiska diskar (1, 2, 3 och 4), alla med 2 partitioner (en mindre A för systemet och en större B för datan) där 1A=2A=3A=4a och 1B=2B=3B=4B och skapa RAID 5 över alla A och en annan RAID 5 över alla B... Hm... Kanske detta skulle funka? Är det möjligt och bättre?

Vad är vitsen med alla partitioner? Jag tänker använda mappar istället. Eller kan man inte göra schemalagd backup på mappar (inte bootbart, alltså)? Har inte använt bu program förut...

Tänker införskaffa eSATA kort och koppla externa diskarna genom det. Lite snabbare, känns det som. Måste hitta en låda också: det blir en hel del surfande på MAcoteket, Kullander, InWarehouse, osv...

Jag får för mig att jag läste nånstans att MAc Pro klarar inte av diskar större än 750Gb... Minns inte var såg jag detta för nånstans. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 18:46
Ursprungligen av QuickEye:

Tack för idéerna, låter intressant och vi verkar tänka i samma banor!

Det blir WD 150GB 10k för systemet - bra gissat!

Den enda anledningen för att ha en separat disk för systemet är just att pga bootbart kloning måste det sitta på en egen partition. Annars skulle jag skapa RAID-en på alla 4 interna diskar. Eller kan man göra det ändå på nåt vänster, undrar jag... 4 identiska diskar (1, 2, 3 och 4), alla med 2 partitioner (en mindre A för systemet och en större B för datan) där 1A=2A=3A=4a och 1B=2B=3B=4B och skapa RAID 5 över alla A och en annan RAID 5 över alla B... Hm... Kanske detta skulle funka? Är det möjligt och bättre?

Vad är vitsen med alla partitioner? Jag tänker använda mappar istället. Eller kan man inte göra schemalagd backup på mappar (inte bootbart, alltså)? Har inte använt bu program förut...

Tänker införskaffa eSATA kort och koppla externa diskarna genom det. Lite snabbare, känns det som. Måste hitta en låda också: det blir en hel del surfande på MAcoteket, Kullander, InWarehouse, osv...

Jag får för mig att jag läste nånstans att MAc Pro klarar inte av diskar större än 750Gb... Minns inte var såg jag detta för nånstans. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Om du kan köra backup på en mapp endast eller bara hela diskar beror helt på programmet som du väljer att använda.

Ang. 750G diskar tror jag du tänker på att de var det största som man kunde välja tidigare, varken HFS+ eller Macen i sig skall ha problem med diskar större än så.

Med raid-5 så ser hela arrayen ut som en disk för systemet, så du kan exempelvis göra som så att du kör en 4x1T diskar och sedan skapar 2 partitioner, en på 100G eller något för systemet och resten är till data. enda skillnaden är ju det att om arrayen degraderas av en disk som dör så påverkas både system och data partitionen (och du kan tappa allt om mer än en disk falerar).

Dock tycker jag att du skall köra på din orginalide med 1 spec disk för systemet då IOn kommer att delas upp på 2 separata delar, vilket kommer ge ingen eller en kännbar skillnad beroende på hur du använder datorn

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-10 00:11
Ursprungligen av QuickEye:

Tack för idéerna, låter intressant och vi verkar tänka i samma banor!

Det blir WD 150GB 10k för systemet - bra gissat!

Jag kör själv med sån systemdisk, plus tre lagringsdiskar i min MP.

Ursprungligen av QuickEye:

Den enda anledningen för att ha en separat disk för systemet är just att pga bootbart kloning måste det sitta på en egen partition. Annars skulle jag skapa RAID-en på alla 4 interna diskar. Eller kan man göra det ändå på nåt vänster, undrar jag... 4 identiska diskar (1, 2, 3 och 4), alla med 2 partitioner (en mindre A för systemet och en större B för datan) där 1A=2A=3A=4a och 1B=2B=3B=4B och skapa RAID 5 över alla A och en annan RAID 5 över alla B... Hm... Kanske detta skulle funka? Är det möjligt och bättre?

Apples RAID-kort klarar att boota från en RAID-uppsättning. Så du kan ha 4 lika stora diskar och göra en RAID-5 och ha en partition för system och en för lagring. Dock tycker jag det är bra och känns säkrare att ha systemet på seperat hårddisk. Jag är inte så insatt i att blanda olika RAID-uppsättningar, så där kan nog någon annan svara bättre.

Ursprungligen av QuickEye:

Vad är vitsen med alla partitioner? Jag tänker använda mappar istället. Eller kan man inte göra schemalagd backup på mappar (inte bootbart, alltså)? Har inte använt bu program förut...

Jag har bara testat TM och SuperDuper och de kan endast dedikera partitioner eller hela hårddiskar. Ej mappar. Men det finns de backupprogram som kan dedikera mappar eller backa upp enstaka mappar.

Ursprungligen av QuickEye:

Tänker införskaffa eSATA kort och koppla externa diskarna genom det. Lite snabbare, känns det som. Måste hitta en låda också: det blir en hel del surfande på MAcoteket, Kullander, InWarehouse, osv...

Känner inte till eSATA-överföringstekniken. Men har läst att eSATA är bättre/snabbare än Firewire. Kullander har ett prisvärt utbud av prylar från Cupertino. Som är testad och funkar bra ihop med Mac/OS X. Har bara läst olika recensioner som andra Mac-användare har gjort. De är inte billigast, men har mycket bra rykte.

Ursprungligen av QuickEye:

Jag får för mig att jag läste nånstans att MAc Pro klarar inte av diskar större än 750Gb... Minns inte var såg jag detta för nånstans. Stämmer detta eller är jag ute och cyklar?

Jag antar och tog för givet att MP kan hantera hårddiskar med vilken storlek som helst. Så länge det är rätt typ av hårddisk. På Apple Store kan man endast väja upp till 750GB-diskar, men det är för att de inte tagit in de större än i utbudet.

Då så! Fick bekräftelse idag att mina prylar är i butiken - ska dit imorgon och hämta kortet och diskarna!

En till fråga. Som jag skrev så blir det en system disk och resten raid5, och en nyinstallation av Leopard. Vart skulle jag lägga hemmakatalogen? Lägger inte os hemmakatalogen på systemdisken automatiskt? I så fall är det bättre att ha den på raiden (som ska backuppas med TM)? Hur flyttar jag?
Det blev flera frågor...

Då så!

MAc Pro RAID kortet är installerat! Inga nya kablar, bara att flytta koppla iPass kablen till kortet (iPass kabel är kopplad till motherboard bakom fläktenheten). Det var inte alls svårt, bara pyssel med små skruvar som sitter i trånga utrymmen. Manualen beskriver alla steg.
Sen var det bara att boota: systemet kände igen kortet direkt.
Diskarna 2-4 är nu i en RAID5 volym. Det tog ungefär 15 timmar att initialisera volymen, men det går att använda enheten även under initialiseringen (inte med full hastighet, dock).

Håller på att flytta data höger och vänster nu, och allt verkra funka utan problem äns så länge! I'm a happy camper!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 14:07
Ursprungligen av QuickEye:

Då så!

MAc Pro RAID kortet är installerat! Inga nya kablar, bara att flytta koppla iPass kablen till kortet (iPass kabel är kopplad till motherboard bakom fläktenheten). Det var inte alls svårt, bara pyssel med små skruvar som sitter i trånga utrymmen. Manualen beskriver alla steg.
Sen var det bara att boota: systemet kände igen kortet direkt.
Diskarna 2-4 är nu i en RAID5 volym. Det tog ungefär 15 timmar att initialisera volymen, men det går att använda enheten även under initialiseringen (inte med full hastighet, dock).

Håller på att flytta data höger och vänster nu, och allt verkra funka utan problem äns så länge! I'm a happy camper!

Vilken bra dag det blev för dig. Hehe. Sånt här är väldigt kul. Vore kul om du sen när allt är klart, gjorde prestandatester.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-24 14:00

Problem med uppdateringarna och Ilife 08

Har installerat Ilife 08 .. har problem med programmen ..kan inte köra nya imove
IDVD går inte heller att köra?? får upp felmeddelande att programmet har oväntat avlutat.
När jag jag ska uppdatera så får jag detta meddelande..

"Ingen av de markerade uppdateringarna kunde sparas.

Ett nätverksfel har inträffat: Kan inte öppna fil (-3001). Se till att du kan ansluta till Internet och försök igen."

Vad göra..? ska jag om installera Ilife08 ... hur gör jag då... kan jag ta bort den befintliga installationen..? hur?
Eller har någon annan någon idè eller svar på hur jag ska göra.. tack på förhand..

/ Pelle

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 14:11
Ursprungligen av imported_Petur:

Vad göra..? ska jag om installera Ilife08 ... hur gör jag då... kan jag ta bort den befintliga installationen..? hur?
Eller har någon annan någon idè eller svar på hur jag ska göra.. tack på förhand..

Prova att ominstallera iLife-paketet. Och du kan antingen radera iLife från Program-mappen eller bara göra om installationen. Den befintliga skrivs över. Återkom när du provat.

Haha, det blev en bra dag! Senare måste jag tyvärr på en Thanksgivingmiddag till mina vänner från US - vill hellre stanna hemma och pyssla med prylarna... suck-suck...

Köpte en QuadBox och extern RAID kort också. (QuadBoxen är aluminium och hela framsidan är en spegel - fick för mig att det blir svart. Men så blev det inte, som tur är! Passar utmärkt till MAc Pron!) Det får bli en hel del test när jag har fått in mina diskar till QuadBoxen. Just nu är bara den gamla systemdisken som snurrar i den.

Vilka testverktyg rekommenderas?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 15:15
Ursprungligen av QuickEye:

Vilka testverktyg rekommenderas?

Se nedanstående tre trådar:

Geekbench, XBench och AJA Kona.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-24 15:19
Ursprungligen av QuickEye:

Senare måste jag tyvärr på en Thanksgivingmiddag till mina vänner från US - vill hellre stanna hemma och pyssla med prylarna... suck-suck...

Köpte en QuadBox och extern RAID kort också. (QuadBoxen är aluminium och hela framsidan är en spegel - fick för mig att det blir svart. Men så blev det inte, som tur är! Passar utmärkt till MAc Pron!) Det får bli en hel del test när jag har fått in mina diskar till QuadBoxen. Just nu är bara den gamla systemdisken som snurrar i den.

Hehe, besök från utlandet är väl väldigt trevligt. Dock förstår jag önskan om att fixa med datorn istället.

Du kan ju fördriva tiden med att berätta om din konfiguration i tråden "Showoff - Vad har du i din Mac Pro?".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-17 08:24

Tja,

Någon som vet ifall det finns några alternativ till Apple's eget raidkort för Mac Pro? Det finns ju mängder av kort i olika kvalité-/prestandaklasser för PC, men det verkar inte vara några som är kompatibla med Macintosh

/Ps. Ett krav är naturligtvis att det ska gå att boota på kortets raidvolymer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-21 07:18

Ingen här som har någon koll på detta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-29 16:31

Hej igen,

Hittade lite info om RocketRAID 2320 och enligt uppgift ska det finnas OSX-stöd för det. Är det någon här som känner till detta kort (och som ev. även har testat det)?

Hej,

Enligt detta (HighPoint Technologies, Inc -Mac Support) kan man inte boota från RocketRaid öht.
Jag kör 2314 som verkar fungera ok. Jag kan inte uttala mig som expert på 2320 (inte på 2314 heller, iofs ) men den verkar använda sig av web GUI, likadant som mitt kort. Jag önskar kunna använda Disk Utility. En av mina diskar försvann efter att ha döpt om den på Desktop (bara backup image, så ingeting som inte kan återskapas, men ändå) - jag skyller på bristande samarbete mellan DU och RocketRaids egen web mgmt.

//QuickEye

1
Bevaka tråden