Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av cd-ljudet när MB väcks ur vila.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Hur får man bort det otäcka störande ljudet från cdspelaren som uppstår varje gång en MacBook väcks ur vila?

Mvh iOberg

tror inte det går

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-23 12:33

Tror heller inte att det går att koppla bort eller stänga av.

All hårdvara är i vila, precis som om datorn vore avstängd. Tror att det är en del av uppstartsprocessen, att spinna igång den optiska enheten och eventuellt hårddisken.

Se det som ett tecken (ljudbekräftelse) på att din dator mår bra.

Usch vad dåligt.
Det är grymt irriterande när man sitter på en föreläsning, väcker datorn och det rasslar till i hela klassrummet. Alla windows/pc-användare bara smyger igång sina...

Synd att det inte går att stänga av, det måste ju verkligen gå att stänga av den delen, kan man avinstallera cdspelaren då?

hela klassrummet, så mycket låter det väl inte? jag har inte min vidare mycket, njut istället av att din vaknar på 1 sek istället för 10.
Tyvärr så kan inte jag hjälpa till

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5929133
där kom dom inte på något hittade inget annat

Det är i alla fall flera huvuden som vrids när man öppnar locket.

Förresten finns det något smart "kylningssystem" till MacBooken så inte fläkten dånar igång så mycket? Kanske behöver min en fläktrengörning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-24 10:36
Ursprungligen av iOberg:

Det är i alla fall flera huvuden som vrids när man öppnar locket.

Visst, det skrojnkar till mycket kort precis när du öppnar locket. Men jag har aldrig märkt att folk reagerar/stör sig över det. Kanske är dom lite nyfikna/avundsjuka (för dom vet ju redan att du har en MacBook !/?)

Ursprungligen av iOberg:

Förresten finns det något smart "kylningssystem" till MacBooken så inte fläkten dånar igång så mycket? Kanske behöver min en fläktrengörning?

Nu tror jag att det börjar gå lite troll i din MacBook-upplevelse... För självklart (som på vilken laptop som helst - och nu pratar vi om hårdvara, inte om Windows, Linux etc) så finns det automatik som sköter detta. Du har sensorer som känner jag värmealstringen och behöver att fläkta bort värmen. Du kan också ställa in (i viss mån) olika profiler i Energy Saver för att sparar batteri eller få max prestanda.

Så jag tror inte att du behöver rengöra dina fläktar för att få ner fläktljudet. Jag har haft en MacBook Pro i snart 1,5 år och det finns inte tillstymmelse till damm i fläktarna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-24 12:40

Men låt dem kolla på din fina dator istället, och njut av att du använder en MacBoook istället för någon ful PC.

  • Medlem
  • 2007-11-24 13:17

Har du en skiva i?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-24 20:57

Dina två frågor har två enkla svar:

* CD-oljud: Läseren låter så, helt enkelt. Har inget med att "avinstallera" att göra. Det enda du kan göra är att skruva ut den.

* Fläkt-ljud: Om du använder CPUn, måste fläktarna gå igång. Låt bli att titta på YouTube (Flashfilm) på lektionerna, eftersom detta beror på att Adobe gjort en ganska dålig Flash för Mac. Photoshop drar 100% CPU vid många uppgifter, och kan låta en del. Öppna Aktivitetshanteraren om du vill veta vad som drar CPU.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-26 15:01

Hörde precis att min kollegas Dell gör ungefär samma ljud med sin DVD-läsare när han väcker den ur vila. Den verifierar nog bara att den fungerar.

Tack för era svar, även om jag inte gillar alla svaren.

1
Bevaka tråden