Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bekräftat" - iBook uppdateras

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Think Secret säger sig sitta med specarna på en uppdaterad iBook-linje. De verkar tämligen säkra på sin sak, men dessvärre är det ingen enorm uppdatering det rör sig om - bara en "speed bump" egentligen.

Det som verkar vara tämligen säkert, enligt dem, är att konfigurationerna blir enligt följande:

"Good" - 700 MHz, $999
"Better" - 800 MHz, $1299
"Best" - 800 MHz, $1499

Den nedersta modellen kommer att ha 14" skärm, medan de två övre har 12" skärm. Designen kommer sannolikt att förbli oförändrad, men Bluetooth sägs vara en möjlighet. Lär inte heller bli någon Superdrive. Men, stämmer Think Secrets uppgifter så innebär det att iBooken blir rätt prisvärd - förutom ökad klockfrekvens så sänks priserna med $200 över hela produktlinjen.

Eventuella specar på ny Powerbook har de inte släppt, tråkigt nog... men det pratas om att nya modeller av både iBook och Powerbook släpps den 6/11 (på onsdag alltså).

Well, den som lever får se...

Schysst med en prissäkning, då blir det att köpa en "surfa i sängen dator" för mig..

  • Avstängd
  • 2002-11-03 11:44

999$ är ju ~9200SEK i dagsläget, helt okey pris för en sån burk Kanske dags att börja spara...

Men G3an behålls?!?

Ingen riktig vettig uppgradering utan G4an, imo.
Whats the point?

/G

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Men G3an behålls?!?

Ingen riktig vettig uppgradering utan G4an, imo.
Whats the point?

/G

Finns ingen anledning för Apple att kasta in en G4 processor i iBooken som ska vara en "konsumentdator". Då skulle priset skjuta i höjden och den skulle kunna konkurrera ut PowerBooken, det vill de ju inte.
G4 i iBookar kommer först när PowerBooken får en ny processor i sig.

Christofer:

Förstår vad du menar men, bara sådär i allmänhet, G3an har spelat ut sin roll (enligt mig).

Fast, jag har väl för höga krav.

/G

I am impressed! Apple (kanske) har en $999 dator!

(Äldre iMacen räknas inte...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-03 13:53

En iBook för 12-13000:- ink. moms låter ju riktigt nice! Hoppas att ryktet stämmer för då ska jag slänga in en beställning så fort jag samlat ihop de rubel som behövs.

Jag tror att en sådan prissänkning kommer att öka Apples försäljning rejält. Det finns inte många bärbaraPC-burkar för den summan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
999$ är ju ~9200SEK i dagsläget, helt okey pris för en sån burk Kanske dags att börja spara...

BEEEP. Value added tax (moms). Welcome to Sweden, we hope you enjoy your stay.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 15:05

På tal om G3 processorn så har den en lång livslängd kvar. Det talas om över 1,5 Ghz...

Jag tror på konsument sidan så kommer G3 processorn leva länge i det bärbara...

jag måste säga att jag är imponerad av iBook...testat 600 & 700 och dom tuffar på fint i OSX! tysta är dom - lagom stora etc. perfekt som andradator - helst med ny prissättning

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
På tal om G3 processorn så har den en lång livslängd kvar. Det talas om över 1,5 Ghz...

Jag tror på konsument sidan så kommer G3 processorn leva länge i det bärbara...

Definitivt. Iaf som embedded-processor, men eftersom den bara drar 4,5 W är den fortfarande högst lämplig för bärbara datorer. Tror faktiskt många (inklusive undertecknad) är beredda att göra en sådan trade-off för att få en maskin med halvhyfsade prestanda men lång batteritid och lågt pris. Alternativet blir annars högre prestanda, kort batteritid och lågt pris, eller så högre prestanda, lång batteritid och mycket högre pris. Det finns inga gratisluncher...

IBM pratar dessutom om att de framöver vill stuva in en SIMD-enhet (VMX, IBM:s namn på Motos Altivec) i G3:an. Kan bli intressant!

PowerBook kommer också att uppgraderas.
Gör den.
Kommer den.

Liksom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Men G3an behålls?!?

Apple har uttryckligen sagt att G3:an kommer att leva kvar i iBooken, så jag förstår inte varför ens hoppas på nåt annat. Det är varken rimligt eller troligt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Ingen riktig vettig uppgradering utan G4an, imo.
Whats the point?

Åjo det där är en mycket välkommen uppgradering! Snabbare iBookar till klart lägre pris gör en redan nu superb dator ännu bättre! Naturligtvis är det en poäng i detta. Du kan ju bara gissa hur det skulle låta här på 99mac om Apple inte släppte nya modeller med jämna mellanrum... Plus att det behövs för att hålla upp intresset för datorn bland köpare.

Ööh, Adrian B:
Du missförstod nog min sista mening, tror jag.

/G

Jag uppfattade det som att du undrade vad det var för poäng med att uppdatera en iBook utan att stoppa i G4. Och att du var förvånad över att G3an lever kvar.

Nu är de nya iBöckerna riktigt nära. Powerpage.org, har gått så långt att de publicerat fulla tekniska specifikationer för de tre nya iBook-modellerna:

M8860LL/A
12.1-inch TFT XGA
CD-ROM
700 MHz G3
512K @ 700MHz L2Cache
100MHz system bus
128MB SDRAM
20GB Ultra ATA HDD
AirPort ready
Up to 5 hour battery
4.9 pounds
US$999

M8861LL/A
12.1-inch TFT XGA
Combo DVD/CDRW
CPU 800 MHz G3
512K @ 800MHz L2Cache
100MHz system bus
128MB SDRAM
30GB Ultra ATA HDD
AirPort ready
Up to 5 hour battery
4.9 pounds
US$1299

M8862LL/A
14.1-inch TFT XGA
Combo DVD/CDRW
800 MHz G3
512K @ 800MHz L2Cache
100MHz system bus
256MB SDRAM
30GB Ultra ATA
AirPort ready
Up to 6 hour battery
5.9 pounds
US$1599

Lägg märke till:
* Ingen av modellerna har inbyggd SuperDrive.
* Ingen inbyggd BlueTooth.
* Ingen 13" - modell.
* Prissänkning med $200, med avseende på dagens 600 - 700 MHz modeller.

/M

[ 04 November 2002, 09:32: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Lägg märke till:
* Ingen av modellerna har inbyggd SuperDrive.
* Ingen inbyggd BlueTooth.
* Ingen 13" - modell.
* Prissänkning med $200, med avseende på dagens 600 - 700 MHz modeller.

/M

Lägg också märke till:
* Ingen av modellerna har grafikkort

Hehe, ja det märkte jag faktiskt inte.
Det sitter väl 16 MB 2X-AGP ATI i dagens modeller. Vad tror ni? Blir det någon uppgadering på den här biten? Jag är tveksam..., tror Apple nöjder sig med processoruppdatering och prissänkning.

/M

Ovan nämnda specifikationer är borttagna från källan Powerpage.org. Intressant!
Det brukar tyda på att uppgifterna stämmer och att Apple velat att locket läggs på. Vem vet...

Men det kanske bara togs bort för att tillströmningen till sidan blev allt för hög.

/M

edit: Anledningen till att sidorna är nere, beror nog på stort besökstryck. Det är inte bara Apple nyheterna som är borta utan det mesta ligger nere.

[ 04 November 2002, 10:20: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Hehe, ja det märkte jag faktiskt inte.
Det sitter väl 16 MB 2X-AGP ATI i dagens modeller. Vad tror ni? Blir det någon uppgadering på den här biten? Jag är tveksam..., tror Apple nöjder sig med processoruppdatering och prissänkning.

Jag tror nog också att Apple kan nöja sig med det. Men om de är smarta så skulle de sätta in 32 MB istället för dagens 16 MB (av ATI Radeon Mobility alltså), för då stödjer iBooken QE fullt ut, vilket ju är bra både för datorn och marknadsföringen av den. Det är ju en rätt liten förändring trots allt.

Jag tycker det är synd att dom inte stoppar i större hårddiskar. I alla fall i toppmodellen. Nu när man kan köpa en IBM 40 gig:are med 5400 rpm och 8 MB cache för en väldigt liten penning.

måste säga att det är bra att sänka priset - måste locka in mer pc-människor - och då är priset en viktig faktor. G3processorer kan inte kosta många kronor idag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 11:47

Snabbare processor vore bra. Helst G4. Och ett bättre tangentbord!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Snabbare processor vore bra.

Naturligtvis kommer nya modeller att ha snabbare processor. Antagligen exakt enligt specifikationerna ovan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Helst G4.

Det är bara önskedrömmande ännu. G3an lever kvar ett tag till i iBooken.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Och ett bättre tangentbord!

Jaså? Jag har inte upplevt några problem med dagens tangentbort i iBook, vad menar du är fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 13:48

Lite tråkigt med bara 128MB RAM som standard dock… OSX behöver 256MB för att tuffa på, helst ska man ha 512MB… Om Apple bara satte i 256MB från början skull det vara nog för allmänheten som "surfar och skriver lite" på datorn. Blääää… Men, men… de tjänar vällen en slant på att inte ha extra RAM + att jag har för mig de vill ge återförsäljare friheten att kunna lägga på detta själva. Bra med billigare pris dock! Synd att vi sitter fast med maskiner under 1Ghz på konsumentsidan fortfarande

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-04 13:51
Citat:

quote: Jaså? Jag har inte upplevt några problem med dagens tangentbort i iBook, vad menar du är fel?

I och for sig har jag ingen iBook, men jag tycker att det verkar sladdrigt. Tangenterna har också för kort slaglängd.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-04 15:25

Tangentbordet är bara en vanesak.
För mig i alla fall.
Nu när jag haft min iBook i över ett år tycker jag det är obekvämt att använda vanliga tangentbord.

I övrigt låter det som en bra uppdatering.
Sitter fortfarande och är supernöjd med min iBook 500.
Börjar bli dags att kasta in lite mer minne, annars kunde jag inte vara nöjdare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag tror nog också att Apple kan nöja sig med det. Men om de är smarta så skulle de sätta in 32 MB istället för dagens 16 MB (av ATI Radeon Mobility alltså), för då stödjer iBooken QE fullt ut, vilket ju är bra både för datorn och marknadsföringen av den. Det är ju en rätt liten förändring trots allt.

Ursäkta en dum fråga men vad skulle 16MB minne till på grafikkortet göra för QE? Eller ska jag fråga, vad är det som inte fungerar i QE på en ibook idag?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag tycker det är synd att dom inte stoppar i större hårddiskar. I alla fall i toppmodellen. Nu när man kan köpa en IBM 40 gig:are med 5400 rpm och 8 MB cache för en väldigt liten penning.

Jo, en 5400rpm HD vore inte fel.

Hur många tror att det blir ytterligare en uppdatering i januari? Eller är det kanske att hoppas för mycket på nånting sånt.

/micke - som är nöjd med sin ibook 700.

Citat:

quote:
Ursäkta en dum fråga men vad skulle 16MB minne till på grafikkortet göra för QE? Eller ska jag fråga, vad är det som inte fungerar i QE på en ibook idag?

Apple rekommenderar 32MB för att kunna utnyttja QE fullt ut.

/David - som är fullt nöjd med sin iBook 700

Bevaka tråden