Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp och flyttassistenten?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enkel liten fråga. Jag vill spegla hela disken till en iMac som är på ingående, då är frågan: Kan jag med hjälp av flyttassistenten få över både Mac OS X-partitionen och den partitionen jag kör under Boot Camp med Windows från min nuvarande iMac till den kommande?

- Blomman

Hej!

Det verkar inte funka. Jag försökte just mellan en Macbook Pro och en Macbook. Och det verkar som att den lägger över "Files from Windows" men inte själva partitionen och så.
Men om någon vet hur man kan använda dessa files för att skapa en BootCamp-installation, så vore svaret ja.

Alltså: Hela informationen från Bootcamp-partitionen finns, men inte själva partitionen.

/pelle

Jag använder Fusion, vet inte om det påverkar det...
Jag precis installerade Leopard - clean install på en helt ny disk. Jag kopplade in min gammal disk (med Bootcamp partitionen på) och förde över allt till den nya disken. Partitionen dök upp direkt i Findern som en volym, och när jag lanserar Fusion så hittar den utan problem och den lirar fint från den nya disken.
Jag gjorde ingeting speciellt just för att få Bootcamp partitionen med iom att jag var beredd på att installera Win om från scratch, jag tog bara en extern kopia på alla mina viktiga dokument i Win innan flytten. Det var en trevlig överraskning att inte behöva börja om.
Jag ser att det som kallas för "Boot Camp partition" ligger under /users/user_name/Library/Application Support/VMWare Fusion/Virtual Machines/Boot Camp/%2Fdev%2Fdisk2/Boot Camp partition
Denna mapp flyttades bara till den nya disken, helt enkelt.

Vet inte om detta bidrar med nåt, men i värsta fall tipsade jag om en fördel av Fusion...

Jag hänger inte riktigt med...
Förut körde du Windows genom Fusion från en "Boot Camp-partition" men nu har du lagt in alla filerna från den partitionen i en ren virtuell maskin?
Stämmer det?

/pelle

Jag är inte säker hur "internals" funkar bakom Boot Camp och Fusion...:">

Jag installerade Win med Boot Camp först, för att testa om allt funkar. Jag tyckte inte om att få boota om om jag ville byta mellan OS X och Win, så jag kollade om det finns andra virtualiseringsprogram. Jag bytte till Fusion som importerade Boot Camp partitionen. Den virtuella maskinen som jag öppnar med Fusion heter fortfarande "Boot Camp partition", men det kan vara bara ett namn. Det var hur det funkade före flytten till Leopard då jag bytte ut systemdisken helt och hållet och kopierade allt från den gamla disken. När jag testade om Fusion funkar så såg jag att min "Boot Camp partition" erbjuds att öppnas och tydligen följde det med när jag kopierade från den gamla systemdisken. När jag inte kör Fusion då dyker upp en till volym i Findern som är Win partitionen.

Jag är ledsen att jag kan inte beskriva i mera tekniska termer. Min mening är att jag tydligen kopierade "Boot Camp partionen" (vad än nu är) och det går att använda med Fuison efter flytten utan problem, dvs Fusion kan vara en möjlig lösning.

Det låter för mig som att du har fått alla filerna kopierade, men att allt nu ligger på samma partition. Eller kan du fortfarande starta om i windows, utan fusion?

Det har jag inte testat och jag tänker använda Fusion i framtiden, inte Boot Camp.
Jag läste en annan topic http://www.99.se/windows-pa-mac/230494-parallels-fusion-pa-bootcamp-partitionen.html och jag får för mig att när jag började med Fuison då förvandlade den Boot Camps partition till en virtuell maskin som i sin tur är vanliga filer ur OS X perspektiv och på så sättet kan man kopiera de. Antigen det, eller så är jag ute o cycklar...

Vilka filar syftar du på, förresten? Själva den virtuella maskinen är filar i OS X, men det finns mina arbetsfiler i Win (inom den virtuella maskinen).

Hej! Jag har gjort så här:
Jag har startat skivverktyg och gjort en avbild av "windows" partitionen.
Denna la jag över på en HD och ska ikväll "återställa" en partition på min mac mini.
Jag tycker det verkar smart men jag får se hur smart jag är när kvällen är slut:)

Återkom gärna med hur det gick!

1
Bevaka tråden