Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport hittar inte mitt nätverk/router

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacBook 2,1 och en Netgear WGT624 v3 och har just installerat Leopard. Problemet är att Airport inte hittar mitt nätverk, den har inga problem att hitta grannarnas.:( Det funkade som en klocka när jag hade Tiger. Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-10 19:49

Hittar någon annan dator nätverket?

Säg det, har ingen annan dator att tillgå så jag vet inte. Har Coconut wifi och det programmet hittar nätverket iallfall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 00:26

I så fall hittar maskinen nätet, bara att det inte visas i listan, testa att hålla ner ALT tangenten medans du klickar på airport menyn för att välja, eller anslut med coconut wifi (har det för att det kan be airporten ansluta med)

Har testat båda men inget händer, hur ansluter man med coconut wifi? Är det bara att klicka på önskat nätverk och skriva in lösenordet om det är låst? Eller ska nollställa routern för att få fabriksinställningarna och börja om från början?

Senast redigerat 2007-11-11 12:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 13:01

Skall bara vara att klicka och knappa in lösen, använder inte programmet så kan inte testa

Ursprungligen av ntity:

Skall bara vara att klicka och knappa in lösen, använder inte programmet så kan inte testa

Läste att det inte fanns stöd för det i Coconut Wifi 2.0 men han jobbar på det inför senare versioner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-13 14:24

Har du på SSID Broadcast i routern? Om inte, aktivera det. Jag har Netgear och fick samma problem som du med Leopard. Jag slog på SSID Broadcast och då hittade den routern direkt.
Har den väl hittat nätverket en gång, går det bra att stänga SSID Broadcast igen...

Det verkar vara en hel del problem med Airport i Leopard.

Ursprungligen av Seretur:

Har du på SSID Broadcast i routern? Om inte, aktivera det. Jag har Netgear och fick samma problem som du med Leopard. Jag slog på SSID Broadcast och då hittade den routern direkt.
Har den väl hittat nätverket en gång, går det bra att stänga SSID Broadcast igen...

Det verkar vara en hel del problem med Airport i Leopard.

SSID BC var på men provade att slå av det och slå på det igen utan resultat. Har även provat att byta mode och kanal men båda dessa åtgärder var lika fruktlösa. Är riktigt less på det här tjafset, den ack så bärbara datorn känns precis som vilken stationär rackare som helst.:'(

Ok, det funkar i allafall inte för mig. Känner att jag börjar bli smått tokig på det här. Det känns väldigt underligt att Airport inte hittar nätverket men att Coconut wifi gör det. Har även testat att öppna nätverket för att se om AP hittar det då men det var också fruktlöst.

Senast redigerat 2007-11-11 13:28

Satte mitt hopp till 10.5.1 uppdateringen men den gav ingenting för att hjälpa mig. Har nollställt routern och börjat om men det hjälper inte heller. Börjar bli riktigt less på det här nu, känns som att jag betalat över 1000:- för att få en nedgradering istället för en uppgradering.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-18 20:17

Sitter med samma problem med airport - vill inte koppla upp - har en netgear router - gjorde en clean install av leopard - men samma skit.

Det konstiga är att det fungerar för de flesta. Jag har också en Negearrouter men hade inte några problem vid uppdateringen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-19 13:49

Problemet är att reutern inte får något ip-nummer ut till internet - bara ett internt till dator-dator. Får väl ta bort säkerhetslösningen på routern och se om det hjälper.

Ursprungligen av rmejp:

Problemet är att reutern inte får något ip-nummer ut till internet - bara ett internt till dator-dator. Får väl ta bort säkerhetslösningen på routern och se om det hjälper.

Menar du typ WPA? Har provat det men det funkar inte för mig, berätta gärna hur det går för dig. Har provat att bara ge airport ett ip nr, bla de som ligger i närheten av ethernet ip nr, men inget funkar. Det finns heller ingen färsk firmware till min router på www.netgear.com. Funderar på att pensionera routern snart om inte detta får en lösning inom en snar framtid.

Örjan Borgström: Vilken Netgear Router har du?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-19 22:30

Jag har WGT624, finns ingen uppdatering heller - ja håller med kanske dags att skaffa något annat - fast den fungerar fint med våran pc.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-21 09:37

Måste tydligen vara något med min router - Tog med PB ut igår - och den hittade trådlösa nätverk. Har försökt stänga av min WEP-säkerhet i min Netgear WTG624-router - men det funkade inte. Måste tydligen vara någon inställning som stör ändå.

Tror inte att det är någon inställning som stör utan att det bara helt enkelt är så att Apple på nåt vis har slarvat bort kompabiliteten med vissa Netgear routers tex vår WGT624. Eftersom att det funkade utan problem i Tiger och jag gjorde inget med routern när jag installerade Leopard. Man kan ju alltid hoppas att det kommer en Airport-uppdatering inom en snar framtid annars så får man väl se sig om efter en ny trotjänare helt sonika.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-21 20:19

Det är inte som så att det är en gammal, 10.4.8 typ, grej som har att göra med WPA och dolda nätverk? För det finns en artikel som beskriver hur man fixar detta.

Ursprungligen av frazze:

Det är inte som så att det är en gammal, 10.4.8 typ, grej som har att göra med WPA och dolda nätverk? För det finns en artikel som beskriver hur man fixar detta.

Funkar inte med det.

Hittade det här: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5859254 Men det funkar bara om man bor någonstans i Nordamerika. Kan man backa med firmware? Tänkte att man kan ju prova med firmwaren om man vet att man kan gå tillbaka till den man hade innan.

DET FUNKAR!!! Jihoo! Ringde Netgear supporten och de hjälpte mig lite. (Med ganska självklara grejer så här på efterhand men ändå). Jag trodde jag hade provat allt men tydligen inte, det som jag inte hade gjort var att byta namn på nätverket...billigt! Hur som helst det som gjordes var att jag bytte kanal ( till 1 om det har någon betydelse ) samt bytte namn på nätverket, fick rådet att inte använda mig av å,ä eller ö. Summan av kardemumman, surfar trådlöst och ångrar allt ont jag sagt om Leopard.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-24 18:48

Tack! Det var tydligen bara att jag hade ett å med i namnet på nätverket.
Ändrade namnet - sen kom det upp med en gång - behövde inte ändra kanal.

1
Bevaka tråden