Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 3 gör liten fetstil för bred

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-23 13:31

Efter installation av 10.4.11 och Safari 3. Liten fetstil blir för bred, onaturligt utdragen på längden, så att tabellhuvuden mm inte ryms i sina rutor. Någon som har sett och löst det problemet?

Först, Safari 2
Därefter, Safari 3

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-11-23 14:45

Detta beror troligen på korrupt font-cache och inte vare sig Safari 3 eller 10.4.11-uppdateringen.

Pröva att tömma dina fontcache-filer. Lättaste sättet är att starta om datorn i säkert läge genom att hålla in shift-tangenten direkt efter startljudet och släppa den när det snurrande hjulet dyker upp. Under uppstarten kommer nu bl a fontcache-filerna att slängas.

Starta sedan om som vanligt.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-11-23 15:32

Jag kör också Safari 3 och får inte samma resultat. Så det är inte Safari i sig

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-23 20:07

Nix, funkade inte!

Omstart med skift enligt förslaget gör ingen skillnad. Utrota typsnittscache med programmet Smasher gör ingen skillnad. Jag har inga extra typsnitt installerade, så det bör inte vara någon typsnittsförväxling. Får grunna och leka några dagar – om det inte finns några fler förslag?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-23 20:57

Rotat runt en timme - här är lösningen!

Det är typsnittet Arial i små storlekar som spökat.

Jag kom efter en stund på att det visst finns en dublett av det, nämligen i typsnittsmappen i systemmappen för Classic OS9.

Dubletten är slängd, Safari 3 ser numera ut som Safari 2.

Märkligt att detta uppstår vid den ungefär förtonde uppdateringen, kan vara så att Apple tar mindre och mindre hänsyn till Classic allt eftersom OSX och Safari moderniseras.

1
Bevaka tråden