Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDA från Apple 2008? (a.k.a. The Return of the Newton)

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleInsider rapporterar om att Apple jobbar på en PDA som är 1,5 gånger så stor som en iPhone, tunn med högupplöst skärm, med gränssnitt ungefär som iPhone och som kan presenteras så tidigt som MWSF i januari 2008 och levereras till sommaren 2008:

AppleInsider reports that Apple has had an ongoing project to reinvent the Personal Digital Assistant (PDA). Steve Jobs had previously admitted that they had been working on an Apple PDA in the labs, but had never shipped it. Certainly back in 2003 all the rumors had aligned pointing to the imminent release of an Apple Tablet from traditionally reliable sources. The product never came to light.

AppleInsider now claims that Apple has had an ongoing PDA project which uses the same multi-touch OS X as the foundation and may soon be ready to see the light of day. They describe the PDA as an ultra-thin slate about 1.5 times the size of the current iPhone. The screen is said to have a high resolution (720x480) display that takes up almost the entire surface. The rumor site states that the PDA could see an announcement as early as January 2008 (Macworld San Francisco) but with a ship date closer to the middle of the year.

Apple's PDA project would represent another core business segment beyond the existing Mac, iPod, iPhone, Apple TV lines. The introduction of an Apple PDA would mark Apple's return to the PDA business, which it invented in 1993 with the introduction of the Apple Newton.

MacRumors: The Return of the Newton (Apple PDA)?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-26 19:29

Hoppas hoppas hoppas.. denna skulle nog lätt gå hem hos business-folket, om den nu kommer att kunna redigera text också - vilket jag dock tar som en självklarhet.

Vad tror ni om storleken? 8 tum?

Ånej! Nu innebär ju detta att jag inte kan köpa en iPhone med gott samvete. Nu tvingas jag sitta och spana på ryktessidor och sen kanske det slutar med att jag blir sjukt besviken i sommar. Usch vilka i-landsproblem!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-26 19:59

Vad har du för behov? Jag går personligen inte med på någonting ultraportabelt som inte ryms i fickan.

Ursprungligen av boris91:

Vad har du för behov? Jag går personligen inte med på någonting ultraportabelt som inte ryms i fickan.

Jag är fortfarande tveksam till kalendern i iPhone. Jag har inte haft möjlighet att testa den under längre tid så jag kanske ska vänta med att förskjuta iPhone.

Känns väl inte "modert" med PDA längre, dem säljs inte längre i stora siffror jämfört med några år sedan. Smartphones har mer eller mindre tagit över denna segement av marknaden.

Om den är 1.5x större än iPhone så tyder det väl på 4-5 tum?

  • Medlem
  • 2008-01-11 22:26
Ursprungligen av headlessmike:

Känns väl inte "modert" med PDA längre, dem säljs inte längre i stora siffror jämfört med några år sedan. Smartphones har mer eller mindre tagit över denna segement av marknaden.

Om den är 1.5x större än iPhone så tyder det väl på 4-5 tum?

Instämmer och citerar från en länk från Adrians länk:

Ursprungligen av Ziwi:
Ursprungligen av Superdrive:

People still use standalone PDAs? I would imagine there would have to be something besides multitouch to sell this thing.

Agree.

Can't see it. This whole thing seems like an application on iPhone. People don't want multiple items - they want 1 gadget to rule them all PDA, Phone, Camera, Music Player all in one. How many things do people want in their pockets?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-26 21:45

Den kommer nog gå att ringa med också vid närmare eftertanke. Hade varit ganska meningslöst med både denna och en iPhone i så fall.

Would be lovely. Har just köpt en Palm TX, men switchar gärna

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Would be lovely. Har just köpt en Palm TX, men switchar gärna

Var hittar man en sådan till bästa pris?
Ute efter en bra ereader/handdator etc

Ursprungligen av Goflorp:

Var hittar man en sådan till bästa pris?
Ute efter en bra ereader/handdator etc

Jag köpte min på Ebay.com (US), den kostade ca 1500 om jag minns rätt.

Det låter troligt att den skulle gå att ringa med om de enligt ryktet visar upp den i januari men börjar skeppa den först efter ett halvår om de ska låta den passera FCC.

Apple har ju blivit väldigt kritiserade för att iPhone inte är särskilt användbar bland företagsanvändare, så jag tycker att det verkar troligt att det kommer ytterligare en modell särskilt avsedd för dem och andra som behöver en telefon till mer än nöje. Egentligen borde Apple komma med ytterligare en modell av iPhone snart i vilket fall så att de inte hamnar efter konkurrenterna.

Någon som har hört mer angående detta rykte?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-06 21:37

Nej, rätt tyst på ryktessajterna nu då lördag är en helgdag. Läs lite fakesteve.blogspot.com så länge.

Tack! Glider väl vidare mot FakeSteve.

Någon som har hört mer kring detta rykte?

Ursprungligen av bastuman:

Någon som har hört mer kring detta rykte?

Näe, inte jag i alla fall. Det har varit lite snack om en "tablet" som delvis kopplats ihop med detta rykte, men om det är samma sak vet jag inte.

Kommer denna ha Tv med:) ?

Ursprungligen av Frigge4:

Kommer denna ha Tv med:) ?

Japp, det kommer den. Och inbyggd HDSPA. Och rakapparat och bakmaskin är den också. För att inte tala om teleporterfunktionen.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Japp, det kommer den. Och inbyggd HDSPA. Och rakapparat och bakmaskin är den också. För att inte tala om teleporterfunktionen.

Glöm inte eternal life!

Apple skyndat långsamt?

för 2 cent..

OM det är så att apple haft över två år av utveckling parallellt - PDA och Iphone, då kommer leopard för datorer inte vara långt framför leopard för "devices"... Det innebär att apple visar igen hur fundamentalt viktigt allt som händer kring leopard är om man vill "sia" lite om apple strategi för framtiden...Hårdvaran visst. men var musklerna ligger är i mjukvaran Apple kommer att gå långt med denna strategi inom övriga telekom branschen som är minst sagt omogen vad gäller telefon mjukvara strategi...Nokia är enligt min enkla mening den som vaknade först men nu hänger andra på sen ca ett år tillbaka och var det inte då som Iphone presenterades? Nokia är det enda företaget i telekom, mig veteligen, som tidigt samarbetat djupt med apple i mjukvara, nokias web browser...Nej motorolas samarbete med apple räknar jag inte.. Apple kommer att klara sig fint så långe som dem skaffar sig goda allierade, såsom Nokia... och inte ger vika/balanserar för operatörers kontroll behov.

En apple utvecklad "optimal PDA" eller vad man kallar för "smartphone" skulle sätta stor press på alla som vill utveckla för "leopard for devices". Massor med mjukvara skulle behöva komma fram snabbt, Men det finns ju tyvärr risken att apple "säkrar" sin ...eventuella...PDA genom att inte släppa in 3 parts utvecklare. Då blir det riktigt intresant att se vilken kraft som PDA:n skulle har för att kunna köra "apple" only applikationer såsom Iworks, ilife, FCP "lite", Quicktime ,"Real" Safari, "Real" Itunes... mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 23:00

En fråga, vilka områden finns som Apple behöver täcka upp som inte redan täcks av iPhone eller en bärbar Mac? Speciellt som det går rykten om en ultraportabel mac. Jag ser det inte, men så tillhörde jag också en i skaran som inte hade en aning om att iPoden skulle så så stort (vem hade det iofs).

Man kan bara spekulera om detta... ...men min teori är att många kunder vill ha en ultraportabel Mac och där är iPhone/iPod Touch är för liten. Jag tror också att Apple vill få igen sin investering av multitouch genom att erbjuda så många produkter som möjligt som använder den teknologin. Tyvärr så fungerar inte grännsnittet i Mac OS X (Aqua) ihop med multitouch ur MDI-perspektiv (är mer till för datormus och tgb). Så därför är en större variant av iPhone ett mer rimligt alternativ. Apple kommer att erbjuda en SDK för iPhone/iPod touch i februari och utvecklare vill gärna kränga applikationer till så många multitouch användare som möjligt, så därför vill apple nå ut med multitouch-enheter till så många som möjligt. Steve Jobs har själv sagt att vi är påväg in i en ny era (post PC era) där iPhone, iPod och "iNewton" som produkter ingår. Och med tanke på Apples samarbete med Google så tycks Apple se framtiden så där vi använder iPhone, iPod och "iNewton" för "Cloud Computing" mer än det sätt vi är vana vid. Samt en iPhone är en iPod, telefon och en Internet Device. En "iNewton PDA" är inget annat än en Internet Device. Så en "iNewton PDA" är på inget sätt något nytt, precis som en Apple TV inte är det (Apple TV = iPod för TVn; iNewton = iPhone utan telefon och iPod).

bara mina 2 platinum plates

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 01:25

Med risk för att låta som en broken record men jag tror att det handlar om ett digitaliseringsbord/Lightboard.

Tänk en platta som man kan använda i Aperture för att kolla bilder och i nästa ögonblick använda det i Final cut pro eller liknande. Byter man så ändras självklart alla knappar osv. Bara virtuella knappar och layout. Man kan använda både händerna och en penna.

Att ryktena säger att det är en sådan lite skärm behöver inte betyda något alls. Kan bara vara en av prototyperna.

Jag tror att du har fel. Jag tror att det kommer att vara en tablet dator med USB, WiFi, Ethernet osv. Fast den kommer att styras via multitouch och därför ha ett liknande grännsnitt som iPhone/iPod Touch. Samt så kommer den säkert att ha en dock-connector så att du kan docka datorn och använda den med extern skärm, tgb och mus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 22:00
Ursprungligen av cEvin Key:

Jag tror att du har fel. Jag tror att det kommer att vara en tablet dator med USB, WiFi, Ethernet osv. Fast den kommer att styras via multitouch och därför ha ett liknande grännsnitt som iPhone/iPod Touch. Samt så kommer den säkert att ha en dock-connector så att du kan docka datorn och använda den med extern skärm, tgb och mus.

Den som lever får se. Spännande.

Mycket spännande, själv hoppas jag på en affärsanvändartelefon. Tänk iPhone med mera funktioner och stöd för ordbehandling, numbers/excel och en superb kalender som synkar fullt ut med iCal. Make my christmas Mr Jobs!

Ursprungligen av cEvin Key:

Jag tror att du har fel. Jag tror att det kommer att vara en tablet dator med USB, WiFi, Ethernet osv. Fast den kommer att styras via multitouch och därför ha ett liknande grännsnitt som iPhone/iPod Touch. Samt så kommer den säkert att ha en dock-connector så att du kan docka datorn och använda den med extern skärm, tgb och mus.

Snarare att den har Bluetooth och du kan synka den med befintliga BT-musen och BT-tangentbordet...

Snart dags för en ny keynote med SJ. Är det någon som har hört om PDA-ryktet nyligen eller är detta rykte nära besläktat med det som handlar om en ny tunn Macbook?

Bevaka tråden