Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tycker vi att "Jaguar" (OS 10.2) verkar...?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-06 22:24

iChat - ytterligare en utveckling av kommunikationssamhället generellt (en slags ICQ fast enklare att använda)...Se den som en mobiltelefon för det skrivna ordet (en konkurrent till SMS?)

Adressbook - har vi ju förr i alla möjliga modeller. Framgången är beroende på hur mycket vi kan synka den mot andra media resp. enheter (mobil, PDA o.s.v.)

Sherlock 3 - Kan ju bara bli bättre! Om man kan integrera Gula Sidorna så har man kommit långt i användarvänlighet....

Rendezvous - Datorernas egen lilla ICQ / iChat. Här kan många intressanta applikationer komma fram!

Quartz - gör en snabb användarvärld snabbare! Speciellt kul för alla spelfantaster...

Ink - en PDAapplikation som äntligen har hittat fram till den stationära datavärlden. Tillsammans med "röstuppläsning" av text börjar vi nu närma oss en personlig assistent.

Äventyret fortsätter!

[ 06 Maj 2002, 23:35: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

OS X 10.2 = WOW

Kanske det bästa någonsin i mitt tycke! Quartz Extreme kommer inte kräva 32MB videominne och agp 2x, utan det "rekommenderas". Många som missuppfattat det...

[ 07 Maj 2002, 04:13: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-07 10:27

Jag tror att dom menar vad dom säger när man bör ha 32MB videominne..

Jag tycker det är otroligt skönt att Apple fortsätter att trycka på med MacOS X. Dom har ett fantastiskt system, och dom fortsätter att göra det bättre.

Enda problemet.. Hur ska jag lyckas övertala min chef att få byta min Powerbook igen..

Nästan för mycket att ta in på en och samma gång..

Men Quartz Extrem = ÄNTLIGEN

Rendezvous = skönt att ha en av våra datorer till stereon men ändå komma åt all musik. (ja jag vet att det kommer att vara såå mycket mer.. )

Allt annat måste jag smälta först..

Länge sedan jag kände så..

Nu när man äntligen får grafikkorts-acceleration så stöds bara GeForce och AGP Radeon. Jag har ATI Rage Mobility 128 i min TiBook 500. Och vad jag förstod så stöds inte Rage-korten.
Så nu har man snart en dator som inte kan köra OS X med full kraft.

Så har jag fattat det...stämmer det eller...

Annars så verkar ju 10.2 vara riktigt bra.
iChat - kommer den att kunna snacka med MSN och ICQ ?

Tycker att den inbyggda skärmläsaren är det häftigaste. Kommer det bra talsynteser kommer macen att rocka som hjälpmedel för synskadade.

Dom menar alltså att Jaguar kommer ha OpenGL accelererat Aqua? Menar dom verkligen det?

Nu får dom väl sluta...det är så mycket att ta in att jag vet inte vad jag ska göra. Det blev i alla fall blött i byxan

Så tolkade jag det. Så här skriver MacWorld:

"I och med Jaguar väntas långsamma fönsterförstoringar bli ett minne blott eftersom OS X kan dra nytta av Macens grafikkort för de grafiska effekterna. För att få en rappare Mac OS X-upplevelse rekommenderas att man har en Mac med ett agp-baserat grafikkort med minst 32 megabyte minne. Det ska dock även fungera med det äldre 16 megabytes Radeon-kort som finns i tidigare PowerBook G4-modeller."

"Eftersom de grafiska effekterna sköts helt av grafikkortet får Macens processor över till annat och förbättrar därmed även övrig prestanda."

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
iChat - kommer den att kunna snacka med MSN och ICQ ?

AOL använder samma protokoll som ICQ så det borde fungera tillsammans med ICQ. MSN däremot har ett eget protokoll.

Undrar förresten hur många som "använder" MSN Messenger utan att ens veta om det, den installerar sig by default i Winbloze XP.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-07 12:40

Det här gär mig alldeles svettig. Skönt att Apple visar Microsoft och andra vad skåpet ska stå.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-07 15:19

soft, men när kommer det?
och vad kommer uppgraderingen att kosta?
och kommer det att gå att ladda ner den?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-07 15:45

Jag tror inte det kommer finnas för nedladdning, det blir en uppdatering man måste betala för.. Såvida inte äpple släpper ett betalningssystem kopplat till iTools så man kan köpa uppdateringar i Software Update

Jag hoppas också att ICQ och AOL börjar använda samma servrar då också..

Tur att jag köpte en iBook istället för en PowerBook, jag vet att 32MB rekomenderas och att det funkar med 16MB. Men endå, punga upp 30.000 eller mer och inte ha fullt stöd är ganska tragiskt.

Hoppas på ytterligare en uppdatering av PowerBooken nu i sommar på MWNY, 1Ghz och SuperDrive kanske?

Då vet jag en som köper en sådan direkt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Kanske det bästa någonsin i mitt tycke! Quartz Extreme kommer inte kräva 32MB videominne och agp 2x, utan det "rekommenderas". Många som missuppfattat det...

Ja hur skulle det funka om man har ett extra pci-kort utöver ett agp 32 mb. Men det blir kanske lite skumt ändå?
/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-07 17:40

Quartz - gör en snabb användarvärld snabbare! Speciellt kul för alla spelfantaster...

Mjaa… detta är lite fel. Visst kan Quartz Extreme (QE) vara bra för speltillverkare, men främst kommer det göra så systemet ROCKAR i hastighet. QE kommer göra det OpenGL gjorde för spel, enligt Apple. Systemet kommer flyta fram som det ska - inget mer hack!

KRAVEN tror jag lätt kan vara ett AGP 2X kort. Enligt folk från Apple och ATI är det för slött eller omöjligt att accelererar QE genom PCI. Radeon PCI-kortet är det enda PCI-kort som har kappasitet att klara av QE. Dels ställer QE krav på själva GPU:n, dels mängden minne.

AGP är ett krav.

32MB minne är en rekommendation.

Minimum krävs ett Radeonkort. Detta kan ha med att göra att Radeon och uppåt (inkl. GeForce2 MX) har en pixel/vertex motor som möjligen används. Mängden minne behövs också eftersom grafiken i MacOSX tar upp mycket minne. En titt i min dator så tar windowserver upp c:a 33MB minne.

"33,69921875 MB WindowServer"

Detta är MED komprimering av grafiken påslagen också. Att köra med ett 16MB kort kräver alltså mer in/ut trafik från GPU till minne, detta går inte snabbt på AGP och mycket slöare på PCI.

Jag tror folk bara får inse att QE är en framtidsfunktion som fungerar på nyare maskiner. PowerBook Titanium med en enklare Radeon 16MB krets KOMMER det fungera på, bara inte optimalt (mer in/ut till minnet även här, men eftersom AGP är byggt med detta i åtanke så fungerar det godkänt).

Så nu har man snart en dator som inte kan köra OS X med full kraft.
Kan du bränna DVD-skivor med din PowerBook Ti? NEJ. Kan jag göra det med min DVD-Rom? NEJ. Vill jag kunna göra det? Ja!

Fallet är så enkelt att du/ni/vi inte alltid har den hårdvara som krävs för att få de extra godsakerna. MacOSX med QE kräver även det sin hårdvara. Så ÄR det bara.

Självklart måste utvecklingen gå framåt och visst förstår jag att man får skaffa nyare hårdvara om man vill köra det senaste i mjukvara.

Men kommer 10.2 gå att köra på en dator med Rage-kort. Och blir prestandan i så fall som idag eller blir det värre.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-05-07 19:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Nu när man äntligen får grafikkorts-acceleration så stöds bara GeForce och AGP Radeon. Jag har ATI Rage Mobility 128 i min TiBook 500. Och vad jag förstod så stöds inte Rage-korten.

Vad har jag för grafikkort i min TiBook 667 (gamla modellen med IR)?

Svar till noll koll

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Nu när man äntligen får grafikkorts-acceleration så stöds bara GeForce och AGP Radeon. Jag har ATI Rage Mobility 128 i min TiBook 500. Och vad jag förstod så stöds inte Rage-korten.

Vad har jag för grafikkort i min TiBook 667 (gamla modellen med IR)?

Svar till noll koll

du har ett 16MB Radeon AGP, så det ska stödja Quartz extreme. Kanske inte lika bra som ett kort med 32MB men ska i alla fall ge effekt. Men än har ingen sett vad det innebär...

Eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-07 19:42

Känns som X lämnar betastaiet och blir en riktig produkt. För hur kär man än är i X så är det inte helt färdigt ännu... Multitrådningen är det jag längtar efter... Vill slippa badbollen!

Vill man veta vad som skiljer olika modeller åt så rekomenderar jag programmet Mactracker.

Finns att hämta på
http://members.shaw.ca/mactracker/

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-05-07 19:55

Tack Johan,

MacTracker var ett himla käckt litet program. Börjar få lite koll...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Jag tror inte det kommer finnas för nedladdning, det blir en uppdatering man måste betala för.. Såvida inte äpple släpper ett betalningssystem kopplat till iTools så man kan köpa uppdateringar i Software Update

Definitivt en uppgradering som kommer kosta, som med system 8 -> 8.1 (gratis) och sen 8.1 -> 8.5 (kostade). Jag vill också handla via Software Update.

Gillar att programmen märks upp i dockan nu:

Märkning i dockan

(ja bilden är från Spymac så det är bäst att ta den med en nypa salt..

)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:

Men kommer 10.2 gå att köra på en dator med Rage-kort. Och blir prestandan i så fall som idag eller blir det värre.

Det verkar varken troligt eller logiskt att prestandan kommer försämras i och med 10.2, oavsett vilket grafikkort du har. Bortsett från Quartz Extreme så kommer förbättringar runt om i systemet (bl a ny gcc-kompilerare) ge bättre prestanda.

Så, kör du 10.1 idag, så kan du säkerligen köra 10.2 utan problem. Har du dessutom ett grafikkort som stödjs så ger det en extra skjuts framåt.

[ 07 Maj 2002, 22:33: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Vad jag tolkar av screenshotsen från apple så ser det ut som att sherlock helt och hållet slutar vara filsökare och går över mot tjänstehittare ala watson. Känns bra, men jag undrar var de avancerade filsökningsfunktionerna tar vägen?

En annan sak jag saknar lite grann är diskussionen kring filer och metadata samt löst kopplat till det, gamla fina märkningen/labels från os 9.

Men hey, jag är mer än nöjd. Särskilt med tanke på mitt agp geforce 2mx som bara väntar på att få kruncha pixlar.

[ 07 Maj 2002, 23:50: Meddelandet ändrat av: jesperk ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Insulin:
Gillar att programmen märks upp i dockan nu:

Märkning i dockan

(ja bilden är från Spymac så det är bäst att ta den med en nypa salt..

)

Vilken märkning?Är det jag som är blind eller?Är det pilarna under du menar????

Kigge

Jag tror att man syftar på de ikoner som ligger över dokumenten till höger och på så sätt visar vilket program resp. dokument tillhör.

Ingen feature jag personligen har saknat direkt.

Men visst. Anything goes.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jesperk:
Kigge

Jag tror att man syftar på de ikoner som ligger över dokumenten till höger och på så sätt visar vilket program resp. dokument tillhör.

Ingen feature jag personligen har saknat direkt.

Men visst. Anything goes.

Ahhh, var inget jag tänkte på när jag såg det, men nu när du säger det så!

Bevaka tråden