Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup och .mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om jag är helt ute och cycklar nu. Men inte presnterade Jobs något som heter Backup på macworld?
Men nu så ingår det programmet i .mac
http://www.mac.com/1/iTour/tour_backup.html
Verkar bra.

Jag har testat det och det funkar HUR bra som helst. Är riktigt nöjd med det. Hur smidigt som helst.

[ 23 Juli 2002, 16:18: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Jodå, spola fram til 56:45 i hans keynote så nämner han det i förbifarten. Jag kör det sedan 2 dygn tillbaka och det är ett klart lyft. Man kan ställa in tidpunkt för backup eller välja typ dagligen. I denna tråd lämnade jag en skärmdump.

Något annat bra att se fram emot och som blir en tjänst i ".Mac" är "iCal" där jag kan publicera mina kalendrar... bara det är värt hälften av vad ".Mac" kostar.

Jag tycker att det är riktigt bra, man kan ställa in vad som skall göras backup på och hur ofta. T.ex. dokumentmappen en gång i veckan... Har provat och det fungerar utmärkt!

  • Medlem
  • 2002-07-23 17:37

Det är lite synd att det inte verkar gå att göra back-up mot zip eller extern hårddisk. Men det finns bra program för det redan iofs.

#! /bin/sh
fran="/Users/misve/"
till="/Volumes/Backup/"
datum=misves_hemkatalog-$(date +%Y%m%d).tgz
tar -cZf $till$datum $fran

Ett extremt enkelt skript som gör backup på en hemkatalog till särskild backupdisk. Lätt att ändra till vilket medium som helst: CD, DVD, lokal disk, ftp, webDAV.

Billigt, bra, anpassningsbart och snabbt.

//Mikael

  • Medlem
  • 2002-07-23 18:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
#! /bin/sh
fran="/Users/misve/"
till="/Volumes/Backup/"
datum=misves_hemkatalog-$(date +%Y%m%d).tgz
tar -cZf $till$datum $fran

Det ser ju avancerat ut. Skrivs det rakt i terminalen, eller? I så fall är det väl inget script? Fördelen med ett back-up-program är ju att den inte bara kopierar saker, utan kollar vad som har ändrats. Annars är det inte dumt med sådana enkla lösningar, per ce.

Liten recention av "Backup":

Hade lagt upp ca: 50MB bilder via "Backup" och fick för mig att kasta dom via vanliga "iDisk". Ville sig inte riktigt och fick upprepade felmedelanden ( kan ha varit -504 men minns inte så noga ). Valde därför att flytta alla bilderna från Powerbooken och istället välja speglad backup vilket ska medföra att bilderna automatiskt ska plockas bort från ".Mac" - först efter 3 försök så minskade antalet MB till en rimlig nivå. Mellan varje försök så såg jag på "nivå/innehållsmätaren för MB" att megabyten minskade. Så än så länge kan jag inte ge "Backup" 100% godkänt, känns lite buggig men har säkert en lysande framtid.

Olle

Förutsättning: Den information man vill göra backup på är ofta information man är rädd om och som i vissa fall även är hemlig.

Fråga: Är det verkligen en bra idé att skicka den informationen till och lagra den på en server hos Apple? Borgar inte det för infospionage?

/Jont Olof

Är backupbiten tillgänglig även för OS 9 ?

Jag såg plötsligt en möjlighet att detta kan komma till nytta för några på jobbet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Det ser ju avancerat ut. Skrivs det rakt i terminalen, eller? I så fall är det väl inget script? Fördelen med ett back-up-program är ju att den inte bara kopierar saker, utan kollar vad som har ändrats. Annars är det inte dumt med sådana enkla lösningar, per ce.

Det är väldigt enkelt egentligen.

Man skriver in texten i en textfil (vi eller pico i terminalen eller BBEdit [som jag oftast använder]) och sparar filen som t.ex. backup.sh

Sedan skriver man chmod +x backup.sh för att textfilen skall bli körbar (d.v.s. fungera som ett skript).

Därefter kopplar man skriptet till t.ex. cron (se man cron) för att köra det vid bestämda tidpunkter.

Om man vill justera skriptet kan man göra det.

Det går bra att göra sådana jämförelser som du nämner: kolla vilka filer som är ändrade sedan senaste backupen, kolla vilka filer som tillkommit sedan senaste backupen, leta efter och samla filer av visst slag (t.ex. word, excel, filemaker m.fl.) och lägga dem i särskilda mappar innan backup tas, skicka stora filer till en viss plats och mindre filer till en annan.

Möjligheterna är oändliga.

Sedan är ju inte .mac något som jag skulle vilja skicka mina viktiga filer till. Dem vill jag ha kontroll på och bara skicka inom mitt eget nätverk.

//Mikael

  • Medlem
  • 2002-07-23 19:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Är backupbiten tillgänglig även för OS 9 ?

In plain German: Nein.

  • Medlem
  • 2002-07-23 19:36

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
[QUOTE]Möjligheterna är oändliga.
[/quote]Onekligen. Jag får lura en polare med utsikter om ett wienerbröd, så att jag kan få ett skräddarsytt script. Tål att tänka på.

Nu testar jag backupen men blev lite konfunderad. Jag kan backupa Officedokument men inte hela mappar?
Hur ser lösningen ut om man betalat för sig? Nån som gjort det redan?

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 20:15

För mig går det långsammare att köra backup på en mapp än att kopiera den manuellt till .mac. Är det bara hos mig?
Annars ett smidigt program.
Funkar även med hela mappar. Dra bara in de i backupfönstret. Hepp!

Citat:

quote: Funkar även med hela mappar. Dra bara in de i backupfönstret. Hepp!

Tjusfullt! Nu har jag pulat lite med detta och plötsligt var mina 20 meg slut. Då trodde jag att om jag tar bort mappar i mitt fönster och kör en ny backup så tas det även bort på iDisken - men det vill sig inte inte. Jag testar då att ta bort filer manuellt ute på iDisken men det får jag inte. Jag får ett vagt felmeddelande som säger att det kan vara ett problem med privilegier. Jag kan dock inte ändra dessa heller. Nu är snart sugen tappad...

Jag hittade problemet...

I preferences kan man välja "Mirroring".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Jag har också slagits av den tanken. Det finns inte en chans att jag skulle lagra känslig information på ett ställe som jag själv inte har fysisk kontroll över.

Jag håller helt med!

Läs gärna Apples licensvillkor och omfattande friskrivningar och rättigheter till att radera, säga upp konton, ändra förutsättningar med mera. (Jag har själv blivit avstängd tre gånger så jag vet hur lätt det är.) Själva upplägget med .Mac verkar inte på något sätt vara mer tillgängligt eller säkrare än iTools.

Skönast är ändå Apples rekommendation att man bör göra backuper av dokument till egen dator ;-). Så var det med nyttan med den tjänsten.

//Mikael

1
Bevaka tråden