Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn installerade "tillbaka" sig själv?!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 20:51

Hej!
Jag vore oerhört tacksam om någon kunde svara på vad min dator har fått för fnatt! Håller på att gå i taket här hemma (håller på och skriver c-uppsats, vilket inte är speciellt tacksamt med en konstig dator!).
Jag har en MacBook, Mac OS X, 10.4.10. Datorn är inte speciellt gammal, knappt ett år. Den har fungerat utmärkt fram tills igår! När jag stängde av den ett par timmar igår (helt normalt, msn var visserligen igång, men jag lät det "stänga av sig själv", då datorn "räknar ner" för avstängning) för att sedan sätta på den igen, så hade dels docken "ställt om sig" till sitt ursprungsutseende, sen var även min "egen" skrivbordsbakgrund borta och inställd på nån sorts standard. Idag märkte jag även att mailen "avsynkroniserat" sig! Tycker det hela är väldigt skrämmande och ser framför mig hur hela datorn kraschar och c-uppsatsen med den! Ok, datorn är ovärderlig på fler sätt

Vad är det som kan ha hänt? Jag har gjort såndär reparation av skivbehörigheter, och tydligen var det nån sorts fil som var fel som reparerades, nån konstig boot.ngn eller nåt liknande på slutet. Dock ser ju docken likadan ut etc.

Vad ska jag göra? Borde jag oroa mig och göra något mer för att kontrollera ev sjukdomar? Vad kan man göra i förebyggande syfte? Har förstått att mac inte drabbas av virus?

Vore GRYMT tacksam om någon kunde svara på detta!

Mvh Beda

Du har möjligtvis inte bytt namn på hemkatalogen/"huset"?

hur mycket hårdiskplats har du kvar? samma sak hände mig när den var full

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 22:41

Om jag inte tittar på helt fel ställe så ska jag ha 15,28 MB ledigt (kollar på hårddiskutnyttjande) så det är ju typ lite mer än en fjärdedel som är ledigt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 22:43

och inte har jag bytt namn på "huset" heller..

jag är lite skraj för vad det är som håller på o händer. tenderar att få lite panik så fort det händer minsta lilla. vet inte hur mycket "konstigheter" man ska räkna med!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 22:44

msn hade jag ju visserligen installerat för ett par dagar sen (har använt mercury innan).. undrar om det var den installationen som krånglade till det? fast nu finns ju inte vare sig mercury eller msn på datorn längre.. de försvann!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-20 22:46

Du har en säkerhetskopia av uppsatsen och allt annat relevant va? Om inte, fixa omedelbart. Bränn en CD nu.

15,28 GB hoppas jag, annars är det på tok för lite.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 22:58

nu låter det som att datorn kan krascha vilken sek som helst?!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-20 23:16
Ursprungligen av biida:

nu låter det som att datorn kan krascha vilken sek som helst?!

Det säger jag inte, men att inte ha en säkerhetskopia är under alla omständigheter korkat. En hårddisk är ingen säker lagring.

(Jag läste nyligen i tidningen om en doktorand här i Uppsala var arbetsdator blivit stulen. Snipp snapp sex års forskning boppa. Så kan det gå.

Här var det: http://www2.unt.se:80/avd/1,,MC=77-AV_ID=663111,00.html )

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 23:21

hmm.. sitter o funderar nu..
kan det ha hänt nåt när jag installerade msn. har skapat en backup-mapp (för ikväll) på min pojkväns ftp, och använder Transmit, det mystiska är att när jag klickar på mina dokument där (vilket också händer i Finder ibland) så är det bara en mapp där som heter Microsoft användardata. Msn är ju det enda som jag använt som är relaterat till Microsoft. Kan jag ha gjort nån miss när jag installerade msn? Som jag förstått det så finns det dels Microsoft Messenger och typ "vanliga" msn?

Förresten, tack för att ni svarar!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-20 22:59

ja GB var det visst ^^

Om du öppnar mappen "Användare" som finns direkt på hårddisken, förutom den mappen som ser ut som ett hus, har du några andra mappar där?
(Jag är inne på samma sak som Jesper Ohlsson tipsade om, att du råkat byta namn på din användarmapp)

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-21 00:12

ja, en som heter "bedajohanna" (har alltid hetat det) och sen en som heter "Delat".
jag börjar också känna att mapparna är i ett virrvarr just nu. av nån konstig anledning så har flera av mina mappar hamnat under "musik" och just nu är jag lite osäker på vart jag ska stoppa "tillbaks" dom?? Jag har lixom dubbla uppsättningar av vissa mappar; dels en som heter "bilder" men sen en som heter "pictures". I musikfilen finns det dessutom en mapp som oxå heter "delat"!
Är även lite osäker på vad det är man kan ta bort och vad som är.. ja.. typ förödande att ta bort!
Vad är det som ska stå i högermarginalen direkt när man öppnar Finder? Förutom Nätverk och MacHD?

Ta inte bort någonting tills du listat ut vad som har hänt.

Heter mappen som ser ut som ett hus "bedajohanna" eller ser den ut som en "vanlig" mapp?

Och om inte "bedajohanna"-mappen ser ut som ett hus, vad heter den mapp som ser ut som ett hus?

En dum fråga, har du sökt (Spotlight uppe i högerhörnet) efter några av dokumenten som du saknar?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-21 00:38

alltså, huset stämmer, har varit inne o kollat i terminalen, så allt ska vara som det ska i det. grejen är ju att inga dokument saknas, de är bara inte där de brukar vara och jag är lite osäker på hur det ska möbleras tillbaka så att inget blir fel. sen var väl min fundering oxå hur det kommer sig att datorn ställde "tillbaka" sig (docken, skrivbordsbakgrund) o mapparna fått tuppjuck..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-21 08:23

Anledningen till att det hat ställt tillbaka sig är att inställningarna för docken etc ligger i ditt bibliotek "~/Bibliotek", och om den inte hittar den vid inloggning så skapas en ny med grundinställningar.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-21 08:52

ahaaa... ok, men vart ska det där biblioteket ligga då? jag gissar på att man inte ska börja mixtra och försöka ta bort ett av biblioteken då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-21 09:00

Det ska ligga en Biblioteksmapp i roten på din användare.
Så här ska det se ut, observera att det finns ett system bibliotek och ett för din användare

Mac HD -> Användare -> Bibliotek

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-21 09:38

ok,

jag jag verkar ha bibliotek med engelsk och svensk titel.

den som är under användare är library (14 mappar i den) , sen har jag ett som heter 'bibliotek' i min musikmapp (33 mappar) som jag inte riktigt förstår varför den är där. Det är samma sorts mappar i båda, förutom att det är betydligt fler i den andra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-21 09:57

den med fler mappar är sannolikt den rätta. Men du kan ju kolla på vilket datum de skapats. Sen kan du prova att flytta tillbaka den rätta, men spara den andra för säkerhets skull, byt namn på den till Library2 eller något.

Bibliotek och Library ska normalt vara samma mapp. Library heter den på ett engelskt system eller på ett svenskt system om du går in i Terminalen. "Bibliotek" visas som namn på ett svenskt system för mappen Library. (Gick det att förstå?).

Det verkar som du av misstag flyttat mappen Bibliotek/Library till Musikmappen och att systemet varit tvunget att återskapa en default Library-mapp.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-21 23:50

ja det är nog det som har hänt..
ju mer jag tänker på det så tror jag att, jag min dumma nöt, lyckades flytta om mina mappar när jag höll på o tanka ner grejer från pojkvännens ftp via transmit! Funderar på att formatera om datorn, o passa på att installera Leopard samtidigt. Då borde väl problemet vara ur världen?

Håhå jaja - tänk vad lätt det var på pre-OSX-tiden. Har en bekant som slängde allt hon inte visste vad det var huller om buller i en mapp kallad "mac stuff" på sin PB190 (med System 7.x). Allt funkade ändå klockrent...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 02:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Håhå jaja - tänk vad lätt det var på pre-OSX-tiden. Har en bekant som slängde allt hon inte visste vad det var huller om buller i en mapp kallad "mac stuff" på sin PB190 (med System 7.x). Allt funkade ändå klockrent...

Klockrent?
Skulle inte byta tillbaka den enkelheten mot alla andra nackdelar i det hemska operativsystemet. Vilket sk*tsystem det var på många punkter. Hade inte Mac OS X kommit ut så hade Mac OS varit stendött. Illa nog att Apple schabblade sig så länge med att få fram en efterföljare till Mac OS.

Ursprungligen av acke:

Hade inte Mac OS X kommit ut så hade Mac OS varit stendött.

Amen O:-)

Ursprungligen av acke:

Hade inte Mac OS X kommit ut så hade Mac OS varit stendött.

Till skillnad från vad det är nu menar du?

En liten tröst är att Leopard förhindrar den här typen av misstag. Man kan inte döpa om "husmappen" och försöker man flytta runt t.ex Biblioteksmappen så kopierar den sig själv istället för att byta plats (gäller även alla andra "standard"-mappar i användarmappen.)

1
Bevaka tråden