Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 20" med fel på nodstrukturen!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är behov av lite hjälp. Jag har har en imac G5 20", min hårddisk håller på att krascha... I alla fall misstänker jag att den håller på att dö, när jag gör skriv kontroll får jag bara upp en massa röd text med meddelandet " fel på nodstruktur" "behöver repareras". Nu fram till problemet, hur jag byter ut HD:en har jag hittat som ett pdf från apple http://manuals.info.apple.com/s/imacg5_20inch_HardDrive.pdf men var hittar jag en hårddisk? var köper man en hårddisk till min älskade iMac?

Dom allra flesta databutiker skulle jag tippa. 3.5" SATA disk av valfritt fabrikat och storlek.. Möjligen att den måste va lågprofil men de har jag inte koll på..

Du behöver med största sannolikhet inte en ny disk. Kolla i Disk Utility vad SMART statusen säger. Är det OK är det inget fel på disken. Rött däremot är varning,

Om det nu är OK så behöver du ngt kraftfullare verktyg såsom Disk Warrior alt. formatera om disken och installera om för att fixa problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 21:49

I Skivverktyg, försök reparera disken. Det går inte att göra från disken man startar från, och därför måste du köra det från installations-DVD:n. Starta upp med den, men istället för att installera om letar du i menyerna i toppen och kör skivverktyg.

Om disken väl har pajat är jag inte förvånad, temperaturen på hårddisken i iMacen ligger farligt nära dess maxvärde.

Kolla med en serviceverkstad eftersom du inte skall montera vad som helst i burken, får du för mkt värmeutveckling från driven så påverkar det skärmen!
Där värmen läcker igenom, skärmen är bara mm ifrån, ändrar sig färgerna på skärmen...

Detta från säker källa, en kompis som jobbar på ett serviceställe...

Det där felet har jag haft nån gång, det går att fixa med Diskwarrior eller nåt annat diskverktyg - har för mig att Skivverktyg går bet. Det är med största säkerhet inte hårdvarufel!

1
Bevaka tråden