Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slöa tangenter på ny MacBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-21 18:12

Hej!

Jag har lite funderingar kring min två dagar gamla Macbook. Vet inte om det är ovana eller något som inte står rätt till med tangentbordet. Problemet ligger i att om jag inte träffat direkt på och trycker ner knapparna ordentligt, så blir det inga bokstäver på skärmen. Jag anser även mig tycka att vissa knappar är mer problemfyllda än andra, speciellt n-tangenten.

Drar jag ner på tempot när jag skriver är det inga problem, men när det börjar gå undan så blir det att vissa bokstäver inte kommer med. Tycker det är stor skillnad mot min gamla Ibook.

Så nu till min fråga, är det någon annan som gjort detta byte som tycker sig känna igen det här problemet? Har som sagt inte suttit så mycket datorn ännu, så jag hoppas det bara är jag som har kass teknik när jag skriver.

Annars är det en rätt läcker dator, full kräm med 4 Gb!

  • Medlem
  • 2007-11-21 20:00

Det verkar tyvärr vara ett vanligt problem på nya MacBooken (nov 2007), finns långa trådar om det på macrumors och discussions.apple.com.

Min SR MacBook har tyvärr samma problem, det i kombination med borttaget numeriskt tangentbord och flera hårda krasher med bara os:et installerat har fått kärleken att svalna lite.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2007-11-21 21:25

Har samma fenomen på min nya macbook, trycker jag inte tillräckligt hårt på tangenterna så är det lätt att något tryck missas.

Tycker även ibland att det är lite fördröjning från det att jag tryckt tills det visas i datorn.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-21 22:41

Ok, ska kolla upp det lite i de forumen, men vad tycker ni att jag ska göra det? Ringa Apple? Går det att lämna in den någonstans i Göteborg genom Apple?

  • Medlem
  • 2007-11-22 07:32
Ursprungligen av h0ax:

Ok, ska kolla upp det lite i de forumen, men vad tycker ni att jag ska göra det? Ringa Apple? Går det att lämna in den någonstans i Göteborg genom Apple?

Bäst är nog att ringa apple och få ett case-nummer, eventuellt byter de ut maskinen som DOA (om de inte har en mjukvarufix på gång). Annars kan du få garantirep utförd av macforum.

Samma på min, 2,2GHz, köpt i lördags.
Mitt tangentbord slutar även att fungera ibland! Alldeles nyss så kunde jag inte skriva, eller göra något på tangentbordet på ca 5 minuter. Men allt annat fungerar som det ska, så det är ingen frysning eller så. Konstigt. Blir väl en tur till servicestället, igen. Jag har haft tre macar. Alla tre har det varit fel på. sjukt va?

  • Medlem
  • 2007-11-22 09:51

Jag har faktiskt upplevt samma problem, vilket gör det lite knepigt att skriva ibland. Tänkte kolla hur mycket av detta som är ovana och vad som faktiskt är macbookens fel genom att låna en polares icke-santa rosa och testskriva lite. Har dock inte haft tid ännu, men nyheten att detta verkar vara ett allmänt känt problem gör en ju lite olustig till mods

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-22 10:30

Samma här. Detta är iofs. min första macbook så jag kan mycket väl vara lite ovan vid tangenterna. Men faktumet är att jag ganska ofta "tappar" bokstäver.

Hoppas att jag är ovan för jag vill inte lämna ifrån mig min ögonsten

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-22 10:45

Det här verkar ju onekligen inte bra, någon som har senaste versionen av Macbook som INTE drabbats av detta? Har kollat runt på lite andra forum och det verkar inte bra alls. Ska försöka hinna ringa Apple idag, verkar inte vara någon lösning i sikte. Jag som var så jävla nöjd innan jag började använda tangentbordet...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-22 12:20

Jag har samma problem med min Santa Rosa Macbook. De tangenter som är lite "tröga" är punkt och L.

Hade en av den förra versionen som inte hade detta problemet. Har dock en ny Macbook på ingång då den nuvarande har en vibrerande HDD som jag inte står ut med. Ska rapportera i tråden om hur den nya är.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-23 11:13

Sådär ja, det tog endast ett 40 min långt samtal för att få dem att skicka en ny dator till mig. Jag ställde frågan om de hade hört om detta felet innan, men givetvis var det inget som de visste.

Nu får man bara hoppas att man inte får ett exemplar till som har samma problem, orka vänta 2 veckor till!

Surt som satan det här, det var som sagt inga andra fel med datorn än just tangentbordet!

  • Medlem
  • 2007-11-23 15:25

Jag har inte ringt Apple om just detta tangentbordsfelet än.

Att page-up och page-down, home och end inte fungerar i boot camp är tydligen känt och de jobbar på en lösning.

  • Medlem
  • 2007-11-23 15:50

Testade just mot en polares Rev. 2 macbook (alltså ej santa rosa) och tryckte längst ut på några tangenter, ner och upp mot hörnen och hans var betydligt känsligare än mina tangenter. Surt sa räven...får felanmäla hos apple.

Nån som vet om man blir utan ett tag om det ska bytas ut nåt? Eller får man helt enkelt en ny direkt? Är ganska beroende av datorn just nu och det är ju mest (iaf för mig) en vanesak hur man träffar tangenterna...så problemet är inte akut. Än.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-24 12:51
Ursprungligen av Mag00:

Testade just mot en polares Rev. 2 macbook (alltså ej santa rosa) och tryckte längst ut på några tangenter, ner och upp mot hörnen och hans var betydligt känsligare än mina tangenter. Surt sa räven...får felanmäla hos apple.

Nån som vet om man blir utan ett tag om det ska bytas ut nåt? Eller får man helt enkelt en ny direkt? Är ganska beroende av datorn just nu och det är ju mest (iaf för mig) en vanesak hur man träffar tangenterna...så problemet är inte akut. Än.

Säg att du vill ha ett/en Waveform (eller om det var Wavereform. Det betyder att du får skriva på ett avtal som du får skickat till dig där du godkänner att de skickar en ny dator till dig medan du fortfarande har kvar din gammla. Sedan har du 5 dagar på dig att kontakta TNT eller vilka som kommer till dig och lämna tillbaka datorn. Har du inte kontaktat dem inom 5 dagar sen du mottog den nya datorn får du betala för den nya datorn också.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-23 16:00

En vild idé bara, kan det ha något att göra med att de flesta av oss har svenskt tangentbord? Har sett trådar om samma problem på amerikanska forum, men det verkar inte vara lika utbrett där. Det är mest trådar om kompletta tangentbord som slutat att fungera.

Ursprungligen av Mag00:

Nån som vet om man blir utan ett tag om det ska bytas ut nåt? Eller får man helt enkelt en ny direkt? Är ganska beroende av datorn just nu och det är ju mest (iaf för mig) en vanesak hur man träffar tangenterna...så problemet är inte akut. Än.

Tjejen jag pratade med skulle skicka iväg beställningen på en ny dator direkt, så den kommer väl om 1-2 veckor. Hon skulle även prata med TNT, så att de kunde komma och hämta den trasiga datorn. Du kan antagligen göra en deal med TNT om att dröja lite med hämtningen, det ska nog inte vara några problem för ett serviceinriktat företag

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-29 12:36

Fick den nya datorn idag och den verkar inte lida av "tröga" tangenter

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-29 12:51
Ursprungligen av monks:

Fick den nya datorn idag och den verkar inte lida av "tröga" tangenter

Underbart! Min är fortfarande på fabriken och har inte skickats ännu, hoppas min oxå kommer utan alla problem som var med den första.

Men då kvarstår ändå frågan, vad kan ha varit fel på de gamla versionerna?

1
Bevaka tråden