Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läckta bilder på nya PowerMac

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kommer skrivas om förr eller senare, så det är lika bra jag gör det direkt eftersom jag inte sett något inlägg om det än.

Vill du inte se, klicka inte!
www.hardmac.com/bidules/macbid/newg41.jpg

Jag tror inte att det är fejk, ser mycket välgjort ut. Tyvärr, för jag gillar inte när sånt här läcker ut i förtid.

Mer information kring datorn och dess moderkort finns att läsa i detta pdf-dokument.

Lär släppas ungefär samtidigt som Jaguar.

Det står SDRAM, men det måste väl avse DDR SDRAM, samma typ som finns i Xserve?

[ 22 Juli 2002, 03:02: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Det är tyvärr fejk,förklara gärna för mig varför man har lagt processorn och dess kylfläns i botten på lådan och nätaggregatet och dess fläktar i topp med hårddiskar däremellan...Det kallar inte jag för ett optimalt luftflöde,inte om man vill ha en tyst dator. Sedan ser ju layouten lite märklig ut när man jämför bakstycket och sidostycket med varandra...Vete fasen hur man har räknat ut att nätagget skall få plats särskilt som det dessutom skall vara dubbla fläktar i det. Det finns 40mm fläktar men det är inte ljudlöst och då är det iallafall minst 85-90 mm brett eller högt...

Vidare så är det fel minnen iallafall om man är ute efter snabbhet och det är man väl...Och vidare så vet jag att när det gäller moderkort för pc och pc-2700 minnen dvs 333Mhz så stöder moderkorten max 2Gb men om du använder pc-2100 minnen dvs 266 så kan du ha 4Gb...Vet inte om det endast gäller minneshanteringen på moderkort till pc och dess kretsar men jag antar att det är lika för mac. Kretsarna är ju domsamma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-22 05:44

Det är lite konstigt att det står Apple Computer, Inc. Copyright 2001 på logikkortet. (Kolla bilden längst ner.)

[ 22 Juli 2002, 05:45: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag tror bilderna är realistiska, dvs. att de föreställer näsa värsting från Apple. Fast datorn på bilden är säkert bara ett prototypbygge. Själva lådan kan säkert komma att se ut som på bilden, men innandömmet kommer troligen att var modifierade, andra minnen osv.

/martin

Tja det går ju inte o komma åt något nu iaf..
Någon som har en alternativ länk?

Länken är död. Nån som har sparat bilden?

Apple har varit framme o tvingat bort bilderna. Men jag hoppas iaf på att det var fejk, ful variant av Quicksilver tyckte jag det såg ut som efter o ha sett pdf-dokumentet..

Oavsett så är det märkligt att den där PDFen genast får folk o tro en massa...PDFen ser inte ut som en seriös ritning. Snarare något kladd.. men men vi får väl se

[ 22 Juli 2002, 09:44: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Apple har varit framme o tvingat bort bilderna. Men jag hoppas iaf på att det var fejk, ful variant av Quicksilver tyckte jag det såg ut som efter o ha sett pdf-dokumentet..

Oavsett så är det märkligt att den där PDFen genast får folk o tro en massa...PDFen ser inte ut som en seriös ritning. Snarare något kladd.. men men vi får väl se

Instämmer! Hoppas också att den är fejk för fulare burk får man leta efter. Ser ju ut som en luftavfuktare eller nåt sånt. Ventilationshål precis överallt.

Snacka om att den lär låta isåfall.. ljudet går ju rakt ut från HDs, fläktar etc..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Tja det går ju inte o komma åt något nu iaf..
Någon som har en alternativ länk?

här

//Mikael

Ok, Apple tog bort bilderna men Spymac har dem i sitt bildarkiv.

Enligt itsabomb (Mikaels länk) kommer den nya Powermacen med 1.2, 1.4, och 1.6 GHz! Det är en ökning med 60%!

Men vi har ju väntat tillräckligt länge nu...

[ 22 Juli 2002, 10:13: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Tackar.. men vad är det för jätte grafikkort el dyl som sitter längst ned på bilden?

Ser ju inte så pjåkigt ut, men ventilationshål över hela baksidan är väl inte så smart rent ljudmässigt..

Det är nog ett diagnostik-kort som medföljer testburkarna som skickas till vissa utvecklare.

MMmmm, angående bilderna på chassit så verkar det ju lite väl seriöst om någon skulle stått o pillat om sin egen quicksilver till vad vi nu sett..

Det är nog antingen en test-burk framtagen av Apple eller slutgiltigt chassi.
Vi får se längre fram helt enkelt..

Moderkortet däremot är ju inte det som fanns på eBay. Dessutom saknar ju datorn Firewire 2 port/portar.. alt så är det samma portar som för nuvarande Firewire. Men isåfall var eBay kortet något annat kort, den hade ju en helt annan port på kortet.

[ 22 Juli 2002, 10:29: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Vi har ju blivit besvikna på apple förrut, så det kan nog mkt väl vara nya PM, tyvärr.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Moderkortet däremot är ju inte det som fanns på eBay. Dessutom saknar ju datorn Firewire 2 port/portar.. alt så är det samma portar som för nuvarande Firewire. Men isåfall var eBay kortet något annat kort, den hade ju en helt annan port på kortet.

Enlig itsthebomb.com har datorn 4 FW2-portar, en på framsidan (ovanför 5,25"-platserna till höger?) och tre på baksidan.

Men han lägger ju också till att han inte tror att spec:en är äkta..

[ 22 Juli 2002, 11:54: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Var får du fram den infon? Står iaf inte att finna i pdfen, eller på bilderna..

Kan det inte vara så att det är bilder på en gammal prototyp till QS-modellen? Skulle väll inte vara helt omöjligt.

Ja men bilderna visar ju inga FW uttag på fronten inte sant?
Så den som påstått det borde ju köpa glasögon möjligen

Ovanför de båda platserna för externa medium sitter startknappen (i mitten). I samma höjd fast till höger ( i hörnet av den mörkare plastdelen) sitter något som ser ut som en FW-port. Praktiskt för alla som snabbt vill ansluta sin iPod eller digitalkamera.

Men jag kan ju ha fel...

Uppdaterat:

Vad sjutton, jag har försökt radera en dubbelpostning men varje gång lägger UBB till en istället!

Martin, en bugg!

[ 22 Juli 2002, 11:49: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

"Front headphone Jack" säger ju diagrammet om den juh

Hmm skulle isåfall vara en port med en sån där liten plastlucka framför som nya iPoden har fått.. därav kände man inte igen den typiska Firewire porten

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 16:00

Är det inte en av många prototyper bara? Designen känns inte så kul...

Fake eller ej...fasiken va snygg den va i alla fall. Ser ut som en blandning utav en diamant och snö plus lite silver. *Yum*

Gambit

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-22 17:24

Såg riktigt stilrent ut, lagom futuristiskt! Ser lo

Fast slutgiltiga omdömet väntar jag med tills jag har sett den "in real", design gör sig aldrig rättvisa på bild, men det ser lovande ut!

Jag tror inte bilderna är fejk, men jag är mera tveksam till att det är nya PM, skulle hellre tro att det är ett testexemplar bara. Ryktena på nätet har ju sagt att det skulle bli mera metall, mera som TiBooken ungefär. Och den här ser ju rätt mycket quicksilver ut, iaf bilden som fanns på itsthebomb.com. Jag hoppas iaf på att Apple gör något lite mera ändrat än sådär, dom kan ju det här med design, så varför inte göra nåt helt nytt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-22 17:56

Starkt skeptisk! :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Länken är död. Nån som har sparat bilden?

Har den på burken hemma. Sitter på jobbet nu. Vill du att jag mailar den?

Bevaka tråden