Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone stoppas i Tyskland

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-20 13:39

T-mobile har beordrats att stoppa försäljningen av Iphone i Tyskland. Det är Vodafone som vill testa i domstol om det är tillåtet att sälja en telefon som bara fungerar i T-mobiles nät samt med vissa speciella abonnemangsformer.

http://www.idg.se/2.1085/1.131967

Försäljningen av iPhone stoppas i Tyskland

Nu har Apple fått strul på försäljningen i Europa igen.
Läs artikeln i MacWorld
http://macworld.idg.se/2.1038/1.131967

Ska bli intressant att följa! Vodafone måste antagligen känna sig hotade av försäljningen. Det mest underbara borde ju vara om dom blev tvungna att låsa upp den mot alla operatörer, det gynnar ju oss som ska få telefonen så småningom.

iPhone stoppas i Tyskland

Ja jag vet att det är IDG som skrev det, man ska ta det med en nypa salt Men endå.
Vad tror ni, är det inte lättare då att åka ner till Tyskland eller Frankrike och handla en telefon som Inte är låst till en opratör och köra med den, än att åka till/beställa från USA?

http://www.idg.se/2.1085/1.131967

I Tyskland finns inga iPhones utan operatörslås, enbart Frankrike så vitt jag vet. Att iPhone är stoppad i Tyskland är bara en storm i ett vattenglas gissar jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-20 16:39

Jag tror inte heller att detta kommer ändra på något. Får mer en känsla av att Vodafone vill ha lite uppmärksamhet på iPhones bekostnad och kanske även sondera möjligheterna till om detta är en gångbar affärsmodell rent rättsligt. I framtiden kanske alla de stora mobiltelefon- tillverkarnas mer eftertraktade modeller bara går att köpa med en operatör och med utvalda abonnemang.

Personligen tycker jag detta vore mycket olyckligt. Genom att sälja iPhone så som de gjort har Apple definitivt tappat lite i aktning hos mig. Varför kan dom inte sälja en helt utan subventioner i sina butiker och en subventionerad tillsammans med någon operatör? Detta skulle skapa lite valfrihet för kunden. Ska vi verkligen behöva byta operatörer och binda oss i flera år via kontrakt för att kunna få använda en iPhone? Personligen vet jag inte ens om jag vill ha en iPhone min P1i är gratis med abonnemang via byrån jag arbetar på men de rådande omständigheterna ger mig inte ens en chans att avgöra själv om jag vill köpa produkten eller inte.

Nu finns det säkert någon som säger att om jag verkligen vill ha en iPhone så ska jag byta operatör och därmed abonnemang och sedan binda upp mig i två år. Till er säger jag väx upp, allt Apple gör är inte bra skulle ni resonera på samma sätt om det var Microsoft som stod bakom iPhone? Rannsaka er själva och försök tänka kritiskt, bristen på kritiskt tänkande är en av de största bristvarorna i dagens samhälle trots att det behövs mer nu är någonsin.

Ursprungligen av AppleMT:

Personligen tycker jag detta vore mycket olyckligt. Genom att sälja iPhone så som de gjort har Apple definitivt tappat lite i aktning hos mig.

Jag har följt Apple ett antal år, och jag måste tyvärr hålla med om att iPhonen är genial, men inte det som man måste dras med, finns inte en chans att jag tecknar upp mig på ett två års kontrakt här i Sverige när den väl kommer. Apple har tappat lite i mina ögon.

Men det handlar väl om att det ska bli en "helhetsupplevelse", dvs du ska sätta på telefonen, plugga in i iTunes, aktivera och sen börja ringa med den. Inga inställningar med operatörer eller nåt. Det är ju bara min tanke, men ändå.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

I Tyskland finns inga iPhones utan operatörslås, enbart Frankrike så vitt jag vet. Att iPhone är stoppad i Tyskland är bara en storm i ett vattenglas gissar jag.

Det finns inga i Frankrike heller - ännu. Nio dagar kvar till lanseringen och ännu inget besked om att det kommer upplåsta telefoner samma dag. Lagen tillåter tydligen sex månaders fördröjning av den upplåsta varianren.

Senast redigerat 2007-11-21 08:48

Jag håller med om att alternativet för att ha en telefon olåst borde finnas.
Varför ska jag behöva binda mig till en opratör jag inte ens gillar bara för att få en telefon. Tyvärr är det ju så i dagens marknad, bara kolla på just Teleonor och Tre och sådana saker, dom binder upp leverantörer enbart för att få kunder.
Men Apple av alla bolag tycker man borde ha tänkt lite längre. Kan dom inte nå ut till mera mäniskor genom att inte behöva binda den (om man inte vill).

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-20 21:53

Två trådar om samma ämne har slagits ihop till en, ifall det verkar lite rörigt.

Till och med tre trådar har slagits ihop

Ska bli kul att se hur detta utvecklar sig. Finns det någon som vet lite mer om tidigare liknande germanska fall?

MacRumors skriver att T-Mobile i Tyskland ska sluta sälja iPhone för tillfället, samt ska dom öppnas upp för alla operatörer enligt ett krav från domstolem, nästa möte i domstolen blir om 2 veckor.

Nu är jag ingen hejare på Tyska. Men enligt T-mobile's hemsida så påstår de att iPhone inte är stoppad för försäljning. Inte för tillfället i alla fall.

http://www.t-mobile.net/CDA/newsdetails,215,0,newsid-5961-yearid--monthid-87,de.html

"The sales of the Apple iPhone continues despite the provisional order of the competitor Vodafone D2."

Någon med lite kunskaper i Tyska kanske kan översätta lite mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-21 13:29

iPhonen är inte stoppad i Tyskland. Vad som hände är att Vodafone har fått igenom sin klagomål men har inte krävt att utförsäljningen ska stoppas. T-Mobile har haft fram till onsdag (idag) att reagera på domen och har oxå gjort det genom att erbjuda iPhonen utan abonnemang och sim lock spärr för 999€.

Alla som köpte iPhonen efter den 19 november och tills att tvisten är uppklarat i domstolen kan ta bort sim locken från iPhonen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iPhonen är inte stoppad i Tyskland. Vad som hände är att Vodafone har fått igenom sin klagomål men har inte krävt att utförsäljningen ska stoppas. T-Mobile har haft fram till onsdag (idag) att reagera på domen och har oxå gjort det genom att erbjuda iPhonen utan abonnemang och sim lock spärr för 999€.

Alla som köpte iPhonen efter den 19 november och tills att tvisten är uppklarat i domstolen kan ta bort sim locken från iPhonen.

//Rob

Diskussion om upplåsta iPhonen i Tyskland:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/229997-nu-koepa-upplast-iphone-hos-t-mobile.html

1
Bevaka tråden