Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Full HD med macbook

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

jag har tänkt att köpa en macbook nu efter löning, men jag är osäker på en sak.
Full Hd uppspelning är väldigt viktig för mig, jag har läst att det inte är några problem med 1080p i h.264.

Men hur är det med andra format som tex i .mkv och alla andra format också för den delen?, flyter det på utan lagg med mellan modellen eller kanske till och med budgetmodellen?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2007-11-20 21:53

Har budgetmodellen och inga problem att köra .mkv i VLC i åtminstone 720p. Ska testa att ladda hem en 1080p nu och testa...blev lite nyfiken. Återkommer.

hade vart grymt sjysst!,väntar med spänning

Man kan inte säga 1080p som 1080p... Beror ju på hur hög bitrate den har tex.

Har kört flera olika på min MB och det funkar ganska bra. Kan hacka till någon gång ibland dock. Men jag är inte säker på hur väl den skulle hantera en film i full HD som inte är komprimerad alls...

  • Medlem
  • 2007-11-20 22:25

Så, jag drog hem några trailers och drog igång på min C2D 2 ghz med santa rosa och 4 gig ram

De låg mellan 8-10 Mbit/s i bitrate och hade alla mkv container. Några var H.264 och några x. 264

Hade iofs Safari och några pdf:er igång som nog snodde lite processorkraft men med Mplayer OSx var H.264 filerna inga större problem, detsamma med VLC. x264 gick betydligt tyngre och det hackade och tappade frames.

Nu vet jag iofs inte hur mplayer är på att spela upp HD-material, men jag vet att VLC är rätt dåligt på mkv-containers. Man borde kanske dra hem CoreAVC i dagarna (som om jag inte missminner mig stöder OS X) då CoreAVC är riktigt effektiv avkodning.

En snabbtest på budgetmodellen, men det ger ju en fingervisning iaf.

tyvärr går det inte mata ut bild i 1080p märkte jag med min nya bravia

Ursprungligen av dino6000:

tyvärr går det inte mata ut bild i 1080p märkte jag med min nya bravia

Que!?!
Jag får ut 1920x1080 med min MB i alla fall...

  • Medlem
  • 2007-11-23 11:39
Ursprungligen av dino6000:

tyvärr går det inte mata ut bild i 1080p märkte jag med min nya bravia

Med SwitchResX funkar det väl?

Ursprungligen av Retroid:

Men hur är det med andra format som tex i .mkv och alla andra format också för den delen?, flyter det på utan lagg med mellan modellen eller kanske till och med budgetmodellen?

/Fredrik

Många .mkv-behållare innehåller filmer kodade med H.264-formatet, in prestandaproblem där alltså. Använder du Perian kommer du ha svårt att hitta ett format som inte går att spela på din MacBook.

Jag har själv använt QuickTime Pro med Perian och sparat om mkv-filmer till mp4 och sen lagt in dem i iTunes. Funkar betydligt bättre än med VLC och bekvämt när det väl är fixat.

tack för alla svar!
jag köper en macbook på fredag,det får bli mellanmodellen tror jag

  • Medlem
  • 2007-11-22 21:12
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Många .mkv-behållare innehåller filmer kodade med H.264-formatet, in prestandaproblem där alltså. Använder du Perian kommer du ha svårt att hitta ett format som inte går att spela på din MacBook.

Perian var ju riktigt schysst! Testade att ladda hem det, avinstallerade divx och annat skit och la in det istället. Synd bara att mina .wmv HD-filmer inte funkar, men det var ju inte annat att vänta. Uppspelningen var betydligt smidigare med Perian och nu kunde jag se några av de filmer som inte funkade med Mplayer.

Vet du hur det funkar om jag skulle vilja testa CoreAVC parallellt med Perian?

Problemet är väl hur man skall få in Full HD till hårddisken annat är demos

Ursprungligen av Mag00:

Perian var ju riktigt schysst! Testade att ladda hem det, avinstallerade divx och annat skit och la in det istället. Synd bara att mina .wmv HD-filmer inte funkar, men det var ju inte annat att vänta. Uppspelningen var betydligt smidigare med Perian och nu kunde jag se några av de filmer som inte funkade med Mplayer.

Vet du hur det funkar om jag skulle vilja testa CoreAVC parallellt med Perian?

Kör flip4mac så funkar även .wmv-filer i QT. Jag kör Perian och Flip4mac och nu kan jag spela upp allt i QT. Det man kan klaga på i sammanhanget är att .mkv-filer tar lång tid att starta, QT måste ladda in hela filen innan den börjar. Samt att man inte kan välja subs i en .mkv-fil, vilket är riktigt trist (om det går får någon gärna instruera mig).

Jag har fått ned några trailers (tex till Halo 3) i HD i .wmv och det har funkat utmärkt att spela upp!

Ursprungligen av Archangel:

Det man kan klaga på i sammanhanget är att .mkv-filer tar lång tid att starta, QT måste ladda in hela filen innan den börjar. Samt att man inte kan välja subs i en .mkv-fil, vilket är riktigt trist (om det går får någon gärna instruera mig).

Om du har QuickTime Pro går det att lösa. Öppna första gången .mkv-filen i QuickTime, välj sen Spara (sm självstående film), då byts .mkv-behållaren ut till .mov och innehållet är fortfarande detsamma men det går att börja se filmen direkt när man öppnar den senare. Dessutom gillar iTunes filmen då också.

  • Medlem
  • 2007-11-23 09:37
Ursprungligen av Archangel:

Kör flip4mac så funkar även .wmv-filer i QT. Jag kör Perian och Flip4mac och nu kan jag spela upp allt i QT. Det man kan klaga på i sammanhanget är att .mkv-filer tar lång tid att starta, QT måste ladda in hela filen innan den börjar. Samt att man inte kan välja subs i en .mkv-fil, vilket är riktigt trist (om det går får någon gärna instruera mig).

Jag har fått ned några trailers (tex till Halo 3) i HD i .wmv och det har funkat utmärkt att spela upp!

Jo, testade Flip4mac förra veckan men det fungerade dåligt (iaf med några av de filmer jag testade) för det första så tog filmerna en evighet att ladda, och för det andra så var det flera av de filmer jag testade som inte fungerade. De som fungerade fungerade dessutom bättre i Mplayer och framförallt VLC.

Men jag kanske installerade fel version eller nåt. Hur vet man vilka codecs som kör vad om man installerar två codec-packs (flip4mac och perian)?

Hans tv kanske inte stödjer 1080p.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-16 22:19

macbook klarar 1080p utan switchResX klicka på den lilla skärmen i menyraden så finns där 1080p alternativet.

Sen är det ju viktigt att man ställer in sin TV rätt också.

1
Bevaka tråden