Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa MacBook i USA

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska på tjänsteresa till USA med jobbet inom kort och med tanke på hur lågt dollarpriset är för tillfället så funder jag på köpa mig en värdig ersättare till min iBook när jag är där.

Är det något speciellt man bör tänka på? Kan man använda samma adapter härhemma, eller måste den köpas ny (noterade att iBookens klarar spänning från 100V)?

Alla tips är välkomna.

Mvh
Christer

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-25 22:46

Samma adapter funkar (du får köpa en ny kontakt) och garantin är världsomspännande så nog finns det anledning till att köpa den i USA Du kan få lite problem med svenskt tgb, men å andra sidan funkar amerikanska tgb med svensk layout rätt bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-25 23:09

Förutom det så finns det nog inget mer som kan gå snett.

Ett svenskt toppstycke kostar 1100 kr, plus några hundra för själva arbetet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-20 21:10

Lyfter den här tråden då jag går i samma tankar - att köpa MacBook i USA!

Såg som jämförelse att en MacBook 13" 2,0 Ghz går lös på 1099 USD hos Applestore. Det blir (idag 20/11) 6788:--. Mot 9995:-- som samma kostar här hemma - om jag hajat det hela rätt! Skaplig skillnad!

Hur är det med operativsystemet, finns det på svenska i en USA-dator ? Jag antar att man vid första uppstarten väljer språk... precis som i windows (..jag är/kommer att bli ny på MAC!). Men är det så att alla(!) språk finns på HD från början? Eller är det fördelat på ett lämpligt antal?

Eller... hur fasen ligger det till? Vill gärna ha sysyemet på svenska. Är nog bäst framför allt om man är newbe på MAC!

Att tangentbordet saknar Å,Ä och Ö har jag klart för mig. Likaså att endast själva stickkontakten till laddaren skiljer och att garantin gäller "worldwide"!

Nå't annat?

Vad säger tullen? (Har hört att man måste starta sin dator vid säk.kontrollen på am. flygplatser, så det blir väl till att lära sig hur man gör det innan man packar ner den ;-). (...hmmm som handbagage eller inbäddad i frotté i stora väskan..?)

Tacksam för lite beslutshjälp!

Mvh Magnus

Ursprungligen av meko:

Lyfter den här tråden då jag går i samma tankar - att köpa MacBook i USA!

Såg som jämförelse att en MacBook 13" 2,0 Ghz går lös på 1099 USD hos Applestore. Det blir (idag 20/11) 6788:--. Mot 9995:-- som samma kostar här hemma - om jag hajat det hela rätt! Skaplig skillnad!

Mvh Magnus

Kom ihåg att de svenska priserna anges inklusive moms, de amerikanska priserna anges utan sales tax. Sales tax varierar mellan delstaterna. Detta har varit uppe ett antal gånger här på 99mac

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-20 22:38

Just det! Får lägga till mellan 6 och 7% på priset ser jag. (Skall till Florida och såg att Sales Tax varierar inom Florida mellan 6 o 7%!)

Då är vi uppe i SEK 7263:-- (USD 1176). I.o.f.s fortfarande billigt... men inte så in i baljan billigt, kanske!

/Magnus

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-20 22:00

Alla språk finns. Du byter språk i systeminställningar.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-11-20 23:13

Njää hade nog inte satsat på det ?

Vist kan du ta Booken som handbagage och låsas som det regnar ..
det ska nog mycket till för att Tullen börjar pilla med den här i svergie?!
Det färdas ett ex antal laptopps etc på flygget numera. Men du kan åka dit vid en
rutin check.. (momms+ straffskatt) och så givetvis saknar du Å Ä Ö +acc/sko ->
nån skrev 1100+mont för sv/bord.

För min del hade det känts tryggare med en svensk köpt med dom marginalerna..
och vid ett knas så gäller sv garantin utan beskymer utan attt blanda in världsgarantin
vilket Applestore nog föredrar.. ->(tänker på kvittot) med ser nr..

Tips Köp 2-3 ipods tex o sälj här hemma stålarna köper du en nice svensk
såld MacBook 2,2 ( Ipodsen Toutch halva prset)

Trevlig resa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-21 09:43

Just laptop hade jag nog inte köpt i USA just med tanke på tangentbordet.

Men en mac mini eller imac (om man kan frakta den säkert dvs) absolut.

  • Medlem
  • 2007-11-24 18:27

har köpt min ibook och min macbook i USA, den som skiljer är tangentbordet (men hur ofta tittar du på det) samt en liten kontakt. Jag är super nöjd så jag skulle bara säga "go for it!"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-24 22:13

Ja varför man behöver just ett svenskt tangentbord förstår jag inte. Det är ju i stort sett bara tre bokstäver som skiljer, och man vet ju vart öäå sitter ändå.

De finns de som anser att det amerikanska tangentbordet är bättre än det svenska, bland annat jag, så det är nog inte helt omöjligt att kränga det här hemma till ett hyggligt pris.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-11 16:36

MIn flickvän tycker att det svenska tangentbordet är tystare, vilket nog får läggas i högen med subjektiva bedömningar.

Tullen kan försöka få dig att erkänna att "ja, denna apparat är köpt i USA", men det är bara att stå på sig och säga "nej", de kan nämligen inte tvinga dig att betala tull om du inte erkänner. Bra idé är att göra en klon av ditt befintliga system från din iBook på en extern HD som du också tar med dig över, detta installeras i USA på din nya MB så att den ser hur använd ut som helst om du slår på den.

En kompis blev utsatt för liknande scenario i Tyskland när han kom med en Mac Pro i handbagaget

Jag funderar starkt på att köpa en macbook 2,2ghz via min brorsa som bor i USA och sen frakta hem den själv då jag åker till LA i mars. Jag hade tänkt göra så att han beställer den så han har den när jag kommer och jag tar den som handbagage.
Nu har detta säkert besvarats i tusentals trådar men det är råknepigt att hitta de trådarna..
Priset på applestore är exkl. moms, hur ser jag det riktiga priset då?
Tangentbordet har inte åäö, men man kan ändå skriva dessa bokstäver med andra tangenter, right? Hur funkar det?
Skulle det eventuellt gå att beställa en macbook med svenskt tangentbord från den amerikanska applestoren/telefon?
Det vore nice om nån kunde reda ut det här för mig, och en kommentar som hänvisar till en annan tråd behövs inte för min skull!:P Tackar

Senast redigerat 2007-12-30 14:57
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 11:52

Vet inte om du kan få ett svenskt tangentbord i USA men det tvivlar jag på. Du kan välja vilket tangentbord layout som helst i systemet men då får du gissa dig fram vilka tangenter är vilka. Vad jag inte tycker om med den amerikanska tangentbordet är den lilla return tangenten.
USA - Tysk

Vad gäller importen så kan tullen kräva att du skickar in kvittot om du säger att du har köpt den i Sverige. I alla fall var det så men kanske reglerna har ändrats.

//Rob

Great, tack för det! Jag funderar på att ringa med dem och kolla iaf funkar det så funkar det... Men de borde vara väldigt jäkla många laptops på flygen nu för tiden och jag har gnaska svårt att tro att de ska bråka med alla som kommer..

Skulle förvåna mig om det inte går att köpa en dator med leverans i USA som har svenska tangentbord.

Tidigare har vi beställt både stationär som bärbar med svensk tangentbord från Apple Store med leverans i Sydafrika och Zambia.

När vi sedan åkte hem var det inte heller något problem att använda AppleCare för reparation i Sverige. Sa bara att vi nu hade flyttat hem och fick då namn på reparationsställen här.

Sweet! tackar
Kom på en till grej, jag ska nog sätta i extra minne i datorn. Kan det vara en bra grej att göra där borta, det borde ju vara billigt right? Nån som har lite erfarenhet att dela med sig av?

Senast redigerat 2008-01-04 07:48

Jag fick just hem en Refurbished MacBook från USA. Inte en repa och 20% rabatt...

Kolla upp det.

Nu har jag kanske gjort bort mig men jag antar att Refurbished är begagnat? Svårt att tro att jag skulle kunna få en sån med svenskt tangentbord som jag kan få på en ny då min brorsa ringde dem (kl. 00.10 amerikansk tid:P) och de sa att det skulle fungera bara jag beställde via telefon.
Okej, en extrafråga, vad behöver man tänka på när man köper en macbook från USA? Jag har fixat så jag kan få ett svenskt tangentbord, tullen kan bli ett problem men förmodligen är det lugnt eftersom jag flyger hem den själv. Laddaren kommer inte fungera (ytterst tveksamt att ringa och be dem skicka med en svensk laddare) Men det borde ju funka att bara köpa pluggrejer, asså, så du kan stoppa in i alla olika elutag (dåligt beskrivet). har för mig att de kostar 350kr medans en svensk sladd va bra mkt dyrare. Där får ni gärna rätta mig om jag har fel, och finns det nån sladd från nån annan tillverkare som kan tänkas vara lite billigare? Vad har jag glömt nu då? Kan tillägga att det här blir min första mac..

Senast redigerat 2008-01-06 11:56
1
Bevaka tråden