Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra storlek på partition

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en extern 500Gb hårddisk som jag partitionerade 300hfs, 100ntfs och resten fat 32. Anledningen var att jag trodde att jag skulle föra över saker från pc och mac med hjälp av den, men numera använder jag den bara med macen...

Så jag vill antingen förstora hfs partiionen till 400 eller formatera om 100ntfs till 100hfs, hur gör jag? försöker jag i skivverktyg varnar den för att den tänker radera allt, men det borde väl gå att lägga till? Har haft bootcamp partitioner som jag har ångrat och dom kan man ju lägga "tillbaka" i ursprungspartitionen utan att data förstörs.

Så hur gör jag?

Ingen? Är det omöjligt?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-11-24 09:07
Ursprungligen av supergnu:

Ingen? Är det omöjligt?

Om du kör Leopard så kan du "nog" ändra storlek utan att data försvinner. Skriver "nog" för jag är inte helt 100 på att man kan justera utan att förlora data.

/N

Kan inte hjälpa dig tyvärr, men har en annan fråga, följer det där programmet med Leopard eller är det ett man kan ladda hem någonstans?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-11-24 09:06
Ursprungligen av chinobar:

Kan inte hjälpa dig tyvärr, men har en annan fråga, följer det där programmet med Leopard eller är det ett man kan ladda hem någonstans?

Det finns med i både Tiger och Leopard. Det heter Skivverktyg. ligger under Program -> Verktygsprogram

/N

Senast redigerat 2007-11-24 09:40
Ursprungligen av niclasc:

Det finns med i både Tiger och Leopard. Det heter Skivverktyg. ligger under Program -> Verktygsprogram

/N

Sweet, tackar!

Okej ytterligare en anledning att skaffa leopard... får helt enkelt göra det nu då!

(tänkte vänta till jul och packa in det fint till mig själv, men jag får väl få en tidig juklapp då )

Skivverktyg i Leopard kan ändra volymstorlekar utan dataförlust. Har du inte Leopard eller möjlighet att t ex låna en Leopard-skiva så går det också att göra i Tiger, men då i Terminal.
http://latenitesoft.blogspot.com/2007/03/lossless-same-drive-mac-hd-repartition.html

Ursprungligen av Marcus K:

Skivverktyg i Leopard kan ändra volymstorlekar utan dataförlust. Har du inte Leopard eller möjlighet att t ex låna en Leopard-skiva så går det också att göra i Tiger, men då i Terminal.
Latenitesoft: Mac, iPhone and iPod Touch Applications: Lossless same-drive Mac HD Repartition

Jag hade en disk med första halvan tomt (tidigare ext3) och andra hfs+. Dessa ville inte Skivverktyg ändra till enbart hfs+ utan jag fick formatera om rubbet. Jag läste att det går att ändra storlek så länge man inte ändrar startpunkten.

Jag får inte detta att fungera, just nu har jag en extern disk, med 2 partioner (230+67gb)
Den lilla hade jag formaterad i FAT, men nu behöver jag den inte längre, och vill få ihop allt till en disk (300gb), utan att förlora det jag har på den..

1
Bevaka tråden