Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple spårar din iPhone via IMEI-numret

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-19 17:03

Det är precis bevisat att iPhones IMEI-nummer skickas till Apple när man använder Weather eller Stocks-widgetarna.. IP-adressen följer naturligtvis också med, precis som i alla HTTP-anrop, därmed kan Apple spåra precis vilken telefon som används och varifrån (land, operatör).

Reaktioner, vad tycker ni om det här? Förvånade? Upprörda? Själv blir jag jävligt irriterad, men inte speciellt förvånad.

http://uneasysilence.com/archive/2007/11/12686/

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-19 17:23

Jag är likgiltig. Så länge staten/stater inte sysslar med sådant här ger jag det på sin höjd en gäspning. Om Apple - som t.ex. Google - började leverera info till diktaturer - t.ex. Kina - så är det en annan femma. Då blir jag upprörd...och slutar givetvis att konsumera Apple-produkter (blir väl Linux-man på kuppen).

Bara dom inte kan spärra våra telefoner så bryr jag mig inte. Dom för väl statistik på vilket land som känns mest aktuellt för nästa lansering? Who knows..

Det är inte så att det kan vara en funktion i Weather och Stocks-widgetarna att de kollar var man befinner sig för att kunna ge relevant information? Eller varför just de widgetarna?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-19 20:38

Tycker inte det är värre än alla andra spår man lämnar efter sig . . .
Du kan spåra mobiler, samtal banköverföringar. Man blir filmad på stan m.m

  • Oregistrerad
  • 2007-11-19 21:07

Detta är helt klart "IDG news".IMEI nummer är helt enkelt ett "universiellt serienummer". I sverige (där det inte finns iPhone) så har ju Apple inte någon nytta av det. I USA däremot kanske Apple och AT&T lagt detta i en gemesam databas, vilket gör att dom kan spåra nyttjandet på kundnivå. I Sverige är det datainspektionen som ger tillstånd till sådan lagring, och jag är tveksam om dom skulle godkänna det.
Hur som helst att göra det, utan:
* Specifikt meddela detta
* Göra det valbart för kunderna att plocka bort det
borde vara lagbrott och det skulle inte förvåna mig det minsta om dom första stämningarna börjar hagla ganska omedelbart.

Vet ni vad som är ännu värre, men som ingen talar om? AT&T sparar information om alla samtal! Dom vet vem du ringde, när du ringde och hur länge du ringde! Shit!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-20 10:54
Ursprungligen av Adrian B:

Vet ni vad som är ännu värre, men som ingen talar om? AT&T sparar information om alla samtal! Dom vet vem du ringde, när du ringde och hur länge du ringde! Shit!

AT&T? Detta blir strax lag i Sverige enligt EU-direktiv...och det gäller inte bara telefoni utan även email och ALL elektronisk kommunikation. Så - även företag som inte vill/kan/har lust att syssla med denna loggning MÅSTE enligt lag göra det och spara allt en viss tid så att Staten kan kolla listorna vid behov - ett behov som kommer att styras av aktuella strömningar i samhället (just nu kallasd det "terrorism" - finns ingen oppinion så kan det användas för vad som helst...för att jaga trädkramare, pedofiler, oliktänkande, liberaler, homosexuella, nätpirater, busungar, svartjobbare, skattefuskare, demokrater, fascister, etc - den som för tillfället har makten bestämmer vad systemet ska användas till).
Som jag säger i första inlägget: om företag sysslar med detta så är det en gäspning ty - och detta är helt avgörande i sammanhanget - man kan VÄLJA BORT företag som sysslar med detta. Men när stater kör samma rejs så är det givetvis an helt annan femma. DÅ snackar vi storebror och mörk framtid.

Du har en poäng där - men det är en annan diskussion - ehuru intressant.

Tänk om man kunde välja bort det man i inte gillar av statens fasoner: avlyssning av advokater, yrkesförbud av poliktiska skäl, myndighetsutövning stödd på politiska åsikter, dolt ministerstyre, kameraövervakning, etc. etc. Nejvisst, det går ju inte - då kommer Janne "Rättskaffens" Josefsson galopperande, anförandes ett drev av debila kretiner på jakt efter något att hugga tänderna i.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-20 07:17

Och inte bara AT&T! ALLA operatörer på marknaden sparar information om ALLA dina samtal. Vissa säger att det har att göra med faktureringen, men jag tror på en mer övergripande kontroll-konspiration som en del av Echelon!

Exakt - välkommen in i verkligheten Adrian.

Echelon är i grunden precis lika bedrövligt som NSA i USA. Förre justitieministern Thomas Bodström vill att även innehåller skulle sparas, om det matchade vissa "farliga" ord, men fick ge sig. Förslaget om att spara alla internet- och mail-trafik som passeras Rikets gräns kommer att förverkligas - gissa om det kommer att bli marknad för talförvrängning och PGP?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-20 08:53

Adrians B nyhet är väl ingen chock, klart som korvspad att alla operatörer sparar information om samtal etc, kan ju bara vara AT&T som gör det, vad jag trodde så gjorde varenda operatör det...

  • Medlem
  • 2007-11-20 09:44

Haha.. man ska inte tro saker man läser på internet

Vill för övrigt påpeka att det inte var Adrians "nyhet", det var jag som var skyldig till att sprida desinformationen!

Nu verkar det ju som det här inte var sant.. men alla verkar ju tycka sådant här är okej! Är det på samma sätt grönt om era Mac-datorer skickade sitt serienummer och IP till Apple varje gång man startade dem? Fan heller säger jag.. men det verkar jag vara ensam om?

Ursprungligen av arez:

Haha.. man ska inte tro saker man läser på internet

Vill för övrigt påpeka att det inte var Adrians "nyhet", det var jag som var skyldig till att sprida desinformationen!

Nu verkar det ju som det här inte var sant.. men alla verkar ju tycka sådant här är okej! Är det på samma sätt grönt om era Mac-datorer skickade sitt serienummer och IP till Apple varje gång man startade dem? Fan heller säger jag.. men det verkar jag vara ensam om?

Fast det var ju en rätt stor nyhet, du bara rapporterade den ju
Vem vet, kanske är det sant trots allt, gizmodos källor kanske är apple undercovers

Nej men visst, det är inte kul om ens information sprids såddär men jag antar att apple hade behövt den till nåt om den nu verkligen skickats.
Fast jag hade antagligen inte använt de där programmen i ren paranoia

Ursprungligen av arez:

...
Nu verkar det ju som det här inte var sant.. men alla verkar ju tycka sådant här är okej! Är det på samma sätt grönt om era Mac-datorer skickade sitt serienummer och IP till Apple varje gång man startade dem? Fan heller säger jag.. men det verkar jag vara ensam om?

Stopp - håll nu an ett tag. "Alla" tycker inte att det är OK. Det är inte "bara Du" som invänder.

Du har tvingats till en ofrivillig pudel, bara för att Du tog fasta på IMEI-ryktet, men rör nu inte ihop något på egen hand som bevisligen inte håller, ens för en ytlig betraktelse. Läs trådens senaste tio poster - ordentligt, så kanske Du inser var Du har mig och bollman i denna fråga - vilket totalt falsifierar Ditt påstående "... alla verkar ju tycka sådant här är okej!"

  • Oregistrerad
  • 2007-11-20 10:28
Ursprungligen av arez:

Haha.. man ska inte tro saker man läser på internet
Nu verkar det ju som det här inte var sant.. men alla verkar ju tycka sådant här är okej! Är det på samma sätt grönt om era Mac-datorer skickade sitt serienummer och IP till Apple varje gång man startade dem? Fan heller säger jag.. men det verkar jag vara ensam om?

Självklart, alla mac användare är helt fria från åsiker om ett övervakningssamhälle. Alla som har mac jobbar faktiskt på justitiedepartementet eller FRA och anser i största allmänhet att Steve jobbs får göra precis vad han vill bara vissa apple prylar kommer i pianolack och med en mus med max 1 knapp.
.....

Saken i sig är ju inte speciellt allvarlig, men det finns tänkbara allvarliga konsekvenser; men mac människor är ju per definition otroligt lojala, ja förutom när steve ändrar färgen på menyraden i OSX...

Känns som att vi får låta det ligga och jäsa ett tag först innan vi vet ordentligt antar jag.
Vore fint med mer info från gizmodos källor (eller från annat håll).

Jag var ironisk, vet inte om alla greppade det

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-20 16:19
Ursprungligen av Adrian B:

Jag var ironisk, vet inte om alla greppade det

Jag missade det :">

Ursprungligen av Adrian B:

Jag var ironisk, vet inte om alla greppade det

Jo då Adrian, jag greppade din ironi direkt. Sedan fick jag ett gott skratt när folk INTE greppade den. Alltid lika kul när ironi inte går fram hos folk.

Den tidigare sansade konsulten men numer-lite-väl-nära-åtminstone-nästan-rättshaverist-integritetsombudsmannen Pär Ström bevakar dessa frågor med en örns öga och en åsnas envishet på sin sida stoppa storebror.

http://stoppa-storebror.se/

Intressant läsning för både paranoida och förföljare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-20 21:23

Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.

Adrian:
Jag har märkt att det nu har kommit en ny generation efter den så kallade ironiska (till vilken vi båda hör skulle jag tro). Denna nya generation har den underliga egenskapen att de inte nödvändigtvis konstant uttrycker sig genom svidande ironi och sarkasm, utan faktiskt är uppriktiga och ärliga i sina uttalanden. Det är oerhört frustrerande. Jag vet inte hur man kommunicerar med dem.
(Nu kan ni ju fundera på hur stor del av ovanstående som var ironi)

Ursprungligen av genell:

Adrian:
Jag har märkt att det nu har kommit en ny generation efter den så kallade ironiska (till vilken vi båda hör skulle jag tro). Denna nya generation har den underliga egenskapen att de inte nödvändigtvis konstant uttrycker sig genom svidande ironi och sarkasm, utan faktiskt är uppriktiga och ärliga i sina uttalanden. Det är oerhört frustrerande. Jag vet inte hur man kommunicerar med dem.
(Nu kan ni ju fundera på hur stor del av ovanstående som var ironi)

Tänker man sådär kan man slå knut på sig, men I mitt fall behövde man dock inte leta efter långsökta metaförklaringar, min i samma inlägg angav min ironi (or so I thought).

Är man ironisk på ett nätforum så är det väl numera standard att man lägger till en (blink-med-ögat)-smiley om det inte är superduperuppenbart att man är ironisk.
Jag uppfattade Adrian B's inlägg korrekt tack vare smileyn.

»Det är bara ironi om det vissa går förbi« sa alltid min gamla skolfröken. Så det blir inga blinkande smilisar i mina ironiska inlägg minsann.

1
Bevaka tråden