Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bäst konfigurera mitt nätverk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag har precis fått indraget Stadsnät (fiber). Till detta planerar jag ansluta mitt befintliga Airportnätverk, ett (nytt) Ethernetnätverk och en server samt kanske framöver en NAS.
Frågan är hur ska jag bäst koppla detta? Servern ska användas som back-up samt som källa för musik, filmer och foton. I framtiden vill jag också kunna synka servern med motsvarande i sommarstugan (ADSL-uppkoppling). Alla datorer som kopplas till näten har minst OSX Tiger, men jag vill förstås även att gäster med PC ska kunna ansluta sig ;-). Jag kommer även att ha en eller två Playstation3 kopplade till nätverket.
Min tanke var att till "kundnoden" som stadsnätet installerat koppla en switch eller liknande och till denna koppla dels Ethernetnätverket, dels min Airport Extreme (802.11n).
Frågor som då uppstår:
1. Kan datorer på Ethernetnätet och Airportnätet se varandra utan problem?
2. Finns det en säkerhetsrisk med att ha switchen kopplad direkt till kundnoden? Behöver jag ha någon särskild brandväggslösning.
Tacksam för alla synpunkter!

Om du bara har blivit tilldelad en ip-adress eller har dynamisk ip med dhcp bör du sätta en router med dhcp mellan internet och ditt lokala nätverk.

Sen kan du sätta din airport station i bryggläge, och använda din router som dhcp-server för airport klienter.

Mitt förslag är alltså att du skaffar en router/switch och ansluter den till ditt internetuttag samt konfigurera den att dela ut ip-adresser. Till denna ansluter du server och eventuell NAS med ethernet kabel. Airporten ansluter du också och konfigurerar den till bryggläge så att inga problem uppstår med att ansluta till server, eller server till airport klienter(t.ex. vid backup).

1. Kan datorer på Ethernetnätet och Airportnätet se varandra utan problem?

Om du justerar airporten till bryggläge borde det inte bli några problem. Alternativet är att öppna upp portar med portkoppling men då kan inte samma port användas på olika datorer.

2. Finns det en säkerhetsrisk med att ha switchen kopplad direkt till kundnoden? Behöver jag ha någon särskild brandväggslösning.

Risken ligger i att om du har serverprogram igång som lyssnar på anrop på näterket också lyssnar på anrop från internet. Detta gör att om buggar finns i programvaran kan "hackare" utnyttja dessa luckor och kan komma åt dina filer och din dator.

Ursprungligen av sebastian_r:

Om du bara har blivit tilldelad en ip-adress eller har dynamisk ip med dhcp bör du sätta en router med dhcp mellan internet och ditt lokala nätverk.

Kan inte Airporten fungera som router? Iofs är tanken från min sida att jag vill ha Airporten någonstans mitt i huset; stadsnätet kommer in i källaren och där tänkte jag ha server och NAS.

Ursprungligen av sebastian_r:

Sen kan du sätta din airport station i bryggläge, och använda din router som dhcp-server för airport klienter.

Mitt förslag är alltså att du skaffar en router/switch och ansluter den till ditt internetuttag samt konfigurera den att dela ut ip-adresser. Till denna ansluter du server och eventuell NAS med ethernet kabel. Airporten ansluter du också och konfigurerar den till bryggläge så att inga problem uppstår med att ansluta till server, eller server till airport klienter(t.ex. vid backup).

1. Kan datorer på Ethernetnätet och Airportnätet se varandra utan problem?

Om du justerar airporten till bryggläge borde det inte bli några problem. Alternativet är att öppna upp portar med portkoppling men då kan inte samma port användas på olika datorer.

2. Finns det en säkerhetsrisk med att ha switchen kopplad direkt till kundnoden? Behöver jag ha någon särskild brandväggslösning.

Risken ligger i att om du har serverprogram igång som lyssnar på anrop på näterket också lyssnar på anrop från internet. Detta gör att om buggar finns i programvaran kan "hackare" utnyttja dessa luckor och kan komma åt dina filer och din dator.

Jag tänkte använda OSX server som programvara. Problem?

Ursprungligen av Zooigor:

Kan inte Airporten fungera som router? Iofs är tanken från min sida att jag vill ha Airporten någonstans mitt i huset; stadsnätet kommer in i källaren och där tänkte jag ha server och NAS.

Airporten kan fungera som router för de enheter som är trådlösa. Anledning till att jag tyckte att du skulle ha switch bakom en annan router var så att du kan koppla hårdisken och servern på tråd i samma nät, blir långt mycket bättre prestanda då mellan dessa. Kopplar man sen in airporten i samma switch och också använder den som router blir det krångligt för servern att komma åt enheterna på de trådlösa nätet.

Ursprungligen av Zooigor:

Jag tänkte använda OSX server som programvara. Problem?

Ska inte vara något problem, snarare tvärtom du får en del administrationsverktyg och andra program som kan underlätta och "centralisera" dina data som kalendrar, mail, film, bilder o.sv.

Tänkte mig något sånt här

Konfigurerar du det så här kan du lägga alla enheter på samma subnät och dessutom om airporten är i bryggläge kan du kommunicera mellan alla enheter bakom första routern fritt...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-20 20:03

Det är inga problem att köra Airporten längst fram mot kundnoden. Det är den lösning jag skulle rekommendera. Airport Extreme har 3 Gigabit LAN-portar och en Gigabit WAN-port ska det inte vara något problem att köra NAS, Server och en till ethernet-baserad applikation. (se spec)

Då får du inga problem att kommunicera mellan det trådlösa och trådade nätverket. Du får dessutom ett skydd i och med brandväggsfunktionaliteten i Airporten. Om du vill att utomstående på Internet skall komma åt din server kan du ställa in portforwarding eller ha den som "förvald server". Se apples sida om säkerheten på Airport Extreme här.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-20 20:36

Hur mycket fixar Airport Extreme i througput?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-11-20 21:59

Enligt Macintouch peakar det trådlösa nätverket på 86MB/s och kör konstant på 10MB/s för kommunikation till LAN-WiFi och runt 4 för WAN-WiFi.

LAN-WAN verkar maxa ut på 34Mbit/s om man kör NAT.

En annan recension på macpro finns här

Tack allihop för värdefulla synpunkter. Eftersom jag redan har Airport extreme lockar det att ha den som router. Behöver iofs placera den rätt långt från "kundnoden" för god mottagning i hela huset men det löser sig väl med en lång Ethernetsladd. Önskar dock ha server, NAS m m i källaren så får väl bli ett par kablar till ner dit igen?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-21 21:32
Ursprungligen av Arvid:

Enligt Macintouch peakar det trådlösa nätverket på 86MB/s och kör konstant på 10MB/s för kommunikation till LAN-WiFi och runt 4 för WAN-WiFi.

LAN-WAN verkar maxa ut på 34Mbit/s om man kör NAT.

En annan recension på macpro finns här

Det var inte mycket att hurra för. Får blir en annan låda

Oj sorry såg inte att du hade en extreme, självklart kör du med den då! Fick för mig att det var en express...

1
Bevaka tråden