Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekommenderad DHCP lease time?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, vad skulle ni rekommendera är bra DHCP lease time? Finns det nån mening med att ha 1 h som är default? Är inte det onödigt kort? Jag tror BBB har 8 h, tex...?

Ju kortare lease du har destå jobbigare blir det ju för klienter som råkar få nya ip'n. Många nätverkstjänster tycker ju inte om att byta ip mitt i alltihopa. Det bästa är väl att ha static maps till klienternas MAC-adress, men det beror väl lite på vad du vill åstadkomma.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-20 12:54

Jag kör med statiskt. Vi får ju inte ha dynamiskt här på univ och jag tycker det är bra mycket bekvämare när man vet vilken dator som är vilken, det underlättar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 14:18

har man mer än 2 noder i nätverket är det DHCP som gäller, så enkelt är det med den saken

Sen gällande tiden, det beror på hur stor adresspool som du har samt hur många klienter som skall använda dessa..

Har du lite adresser och väldigt lång tid så får du en väldigt stor del av dina adresser alokerade som använda även om det inte är några klienter som använder dem egentligen (DHCP servern väntar bara på att leaset skall gå ut).

Men om du har nog många (fler än klienter + eventuella besökare) så kan du sätta lease tiden till en längre tid, dock är det ju en fråga om hur många då DHCP Servern annars kan stöta på minnesproblem eller annat om det handlar om tiotusentals..

Men för "hemma nätet" så brukar jag sätta dem till en vecka, du får fördelarna med statiska adresser utan några av problemen.

Tror väldigt få DHCP-servrar delar ut nya IP:n när man förnyar leasen. Har man ett sedan tidigare behåller man det. Har man kopplat ur sig ur nätet och startat om datorn spelar det oftast väldigt liten roll vad datorn har för IP när man startar upp igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 01:15
Ursprungligen av Hendrix:

Tror väldigt få DHCP-servrar delar ut nya IP:n när man förnyar leasen. Har man ett sedan tidigare behåller man det. Har man kopplat ur sig ur nätet och startat om datorn spelar det oftast väldigt liten roll vad datorn har för IP när man startar upp igen.

Nja, DHCP servern bestämmer väldigt lite, om den har ett lease för en viss adress så delar den ut till klienten, men annars är det klienten som frågar om den kan få samma adress igen om leaset har gått ut och finns den ledig så ger DHCP servern ut denna.

Anledningen till att man kan få en ny address utav DHCP under drift så att säga, är vanligtvis att DHCP servern har tappat alla lease för att den startade om eller att det finns mer än en på nätverket som inte är synkade.

Senast redigerat 2007-11-22 01:37
1
Bevaka tråden