Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook, dålig på spel?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-22 11:59

Satt och försökte köra Command & Conquer generals demot.
Det funkade rikgtigt dåligt.
Kraven är :
1ghz
256 RAM
32 MB grafikkort.

jag har en macbook med
2ghz.
1gb ram
"64" MB grafikkort.

...
C&C Tiberian Wars 3 funkar fan bättre. (Dock inte bra)
Samma med Doom 3 och lite andra spel, det funkar inte vidare bra på macbooken.

Jag fattar inte varför?
Wow funkar väll ok, men nästan allt annat är åt helvete.
Sen när man kollar när folk lirar spel på macbook på youtube så funkar de bra?

Skulle spel fungera bättre med bootcamp? Är det OSX som är kasst när det kommer till att köra spel?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-10-22 18:20

För det första är macbooken verkligen inte gjord för att spela på och ja XP är ett mycket bättre OS att spela på än OSX.

  • Medlem
  • 2007-11-25 19:09
Ursprungligen av Novice:

För det första är macbooken verkligen inte gjord för att spela på och ja XP är ett mycket bättre OS att spela på än OSX.

sent inlägg, men nädå...det stämmer inte alls.

Faktum är att med OSX tjänar man in 3-5 FPS mot windows.

  • Medlem
  • 2007-10-22 19:20

Jag har inte sett någon smart jämförelse mellan OpenGL och DirectX, så jag vet inte vilket som är bäst, men spel gjorda i DirectX och sedan portade till OS X är oftast inte bra. Macbook har ju integrerad Intel-grafik, som med ett ord är "dålig". Den ligger väl ungefär i nivå med fem år gamla "normala" grafikkort.

  • Medlem
  • 2007-11-25 19:13
Ursprungligen av stfm:

Jag har inte sett någon smart jämförelse mellan OpenGL och DirectX, så jag vet inte vilket som är bäst, men spel gjorda i DirectX och sedan portade till OS X är oftast inte bra. Macbook har ju integrerad Intel-grafik, som med ett ord är "dålig". Den ligger väl ungefär i nivå med fem år gamla "normala" grafikkort.

Aj, aj...mac använder *INTE* intelgrafik....alla deras modeller kör med antigen nVidia eller ATI.

OpenGL är förresten inte alls dåligt i jämförelse med DX. Förstår inte hur du kom fram till att OpenGL ligger fem år efter DX? Bara så du vet så tillkommer nya pixelshading-kommandon hela tiden i OpenGL.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-25 19:55
Ursprungligen av Rodde:

Aj, aj...mac använder *INTE* intelgrafik....alla deras modeller kör med antigen nVidia eller ATI.

OpenGL är förresten inte alls dåligt i jämförelse med DX. Förstår inte hur du kom fram till att OpenGL ligger fem år efter DX? Bara så du vet så tillkommer nya pixelshading-kommandon hela tiden i OpenGL.

Läs föregående inlägg en gång till: Macbook har intelgrafikkort. Macbook, inte macbook pro. Det inbyggda intelgrafikkortet är väl i kast med 5 år gamla vanliga grafikkort ja, att opengl skulle vara det står det inget om.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-22 19:26

Installera windows för de tillfällen då du vill lira spel så är problemet löst.

Mac OS X är inte, har aldrig varit, och kommer förmodligen aldrig vara ett särskilt bra alternativ när det gäller spel. Personligen föredrar jag Xbox de få tillfällen spelsuget sätter in.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-10-22 19:29

vilket är lite tråkigt med tycker jag. Det är det ända XP är bättre på tycker jag, så får OSX samma spel support så kommer det krossa XP tror jag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-22 19:35
Ursprungligen av Novice:

vilket är lite tråkigt med tycker jag. Det är det ända XP är bättre på tycker jag, så får OSX samma spel support så kommer det krossa XP tror jag.

Det går tyvärr inte. Anledningen att Windows är överlägset allt annat på spel är helt enkelt för att 95% av alla användare använder det, och därför är det just till Windows som de flesta spel görs. Hur tekniskt fördelaktigt operativsystemet är för spelutveckling är inte ens särskilt viktigt; det är den stora marknadsandelen som avgör i slutändan.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-22 23:14

Då blire Bootcampa å hotta upp ramen lite när det kommer till spel. Skulle vägra köra 100% wintendo på macen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-23 00:40
Ursprungligen av beccu:

Då blire Bootcampa å hotta upp ramen lite när det kommer till spel. Skulle vägra köra 100% wintendo på macen.

Vilken demoversion spelar du med? Om du bara laddar ner demot är det version 1.0.1 och det är en PPC-version. Du måste uppdatera till 1.0.4 som är UB. Det kan bero på det. Samma sak med Doom 3. Demot är bara en PPC-version. Det finns ingen Intel-uppdatering till demot. Det kan också bero på din MacBooks grafikkrets, speciellt när det gäller Doom 3 och andra nyare grafikintensiva spel. Du kan se några testresultat här och här.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-23 10:10

Oh tackar. Ska kika.
Jag laddade ner hela spelen (Både generals och Doom) för några dagar sen.
I forskningssyfte för att se hur sunkig den var i fulla verisionerna eftersom jag vet
att även demon till PC kan fungera märkligt. Men det var lika dåligt.

Men jag ska ta en titt på testresultaten, har inte tänkt på att det kan vara ett verisionsproblem.

Spel på IntelMac fungerar väldigt bra.
Vissa spel som optimerats hårt på PPC funkar också bra.
Den svagaste länken just nu för spel på mac är taskigt optimerade grafikrutiner. Apple har alltid satt stabilitet och lättja före prestanda.

Den senaste tiden har det åtminstone hintats om att de börjar se över detta. De ligger på bra med OpenAL där de deltar mycket aktivt och satsar på prestanda och funktioner.
Hoppas de ger OpenGL och drivers för korten samma uppmärksamhet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 21:46

Största problemet med spel på Mac lär väl ändå vara, och förbli, det ringa antalet, jämfört med Windows?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 22:24

Jao, men man kan ju se det som att alla "högkvalité" spel kommer till mac.
Alla kanske inte gillar dem, men det är ju lite som SVT, eller P4.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 22:46
Ursprungligen av beccu:

Jao, men man kan ju se det som att alla "högkvalité" spel kommer till mac.
Alla kanske inte gillar dem, men det är ju lite som SVT, eller P4.

Jag menar att om det kommer en miljon spel till Windows, och bara fyrtiotvå st till Mac, så är ju chansen inte så superstor att just det spelet som kommer falla dig i smaken kommer till Mac (eller det som alla dina polare spelar onlajn). Det är problemet, om man sedan innan är spel-intresserad och van vid det breda utbudet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 23:42

Planen för att spela på min fina macbook är att boosta RAM till 2 eller 3 gb, köpa leopard och köra lir på bootcampet!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-25 10:32

Minimum kraven for ett spel innebar val att man maste ha de 'varsta' grafiskainstallningarna for ett spel ocksa. Skruvade du ner allting till botten da du testade?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 23:31

Ajjamen, man har väll gamer-skillz. . fattar inte vad det är som är knepet med spelen. Tur är väll att WoW funkar friktionsfritt. Det och Warcraft III . Men såhär ska Quake 4 funka : http://www.youtube.com/watch?v=wcCtomi_Fa8 (Han har lika macbook som mig). Men det är total skillnad på min.

Jag spelade mycket C&C Generals på min gamla iBook G4 1,42 GHz med 1 Gb ram, och det flöt helt utan problem, så det borde ju funka bra på MacBooken? Har du hunnit testa hela versionen än?

Ursprungligen av Gustav.E:

Jag spelade mycket C&C Generals på min gamla iBook G4 1,42 GHz med 1 Gb ram, och det flöt helt utan problem, så det borde ju funka bra på MacBooken? Har du hunnit testa hela versionen än?

Är inte C&C Generals en Universal Binary så kommer det att gå segt som sirap.

MacBooken är inte gjord för att spela på, ej heller Mac mini. Den gamla devisen att alla datorer med "inbyggd grafikkrets" och andra tekniska eufemismer är dåliga att spela på stämmer än.

  • Medlem
  • 2007-11-25 23:08

ja, det har du alldeles rätt i.

1
Bevaka tråden