Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Mediacenterprogram

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För närvarande tittar jag på eyetv-inspelningar i eyetv och på övrigt med vlc och det går väl iofs bra men jag skulle gärna vilja komma åt allt från ett enda gui som sedan utnyttjar respektive formats spelare för att visa materialet.

Jag har testat Xhub men det programmet har nackdelen att man bara kan använda den primära skärmen. Jag har också testat Mediacentral men det programmet är trögt som 17 plus att det inte stöder eyetv. Vad jag har för mig så funkar Front Row bara med sådant material som ligger i iTunes och som är köpt på iTS så då lär väl inte det funka heller.

Allt hade iofs varit enklare om jag nöjt mig med att lämna mina inspelningar av tex Stargate i Eyetv men de tar så himla mycket utrymme (2.2GB för ett 40min-program) så därför har jag valt att av utrymmesskäl använda Toast för att konvertera dem till Divx som bara tar 1/4 så stort utrymme per fil.

Jag använder Salling clicker till mobilen för att styra respektive program men det är inte särskilt logiskt heller...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-19 16:02

Har inte testat själv, men mythtv är ju numera portad till osx, och jag har svårt att tänka mig något som är mer konfigurerbart. Inte helt användarvänligt dock...
Kolla på http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Myth_on_Mac_OS_X

/genell

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad jag har för mig så funkar Front Row bara med sådant material som ligger i iTunes och som är köpt på iTS så då lär väl inte det funka heller.

Front Row stöder allt som fungerar i QuickTime, både i Tiger och Leopard. Däremot är väl inte integreringen av eyeTV igång med "nya" Front Row, men de hade väl någon fusklösning i Tiger-versionen. Det verkar ju dock som om nya Front Row har pluginstöd, så man kan väl tänka sig att eyeTV kommer att dra nytta av det.

Ursprungligen av Capeman:

Front Row stöder allt som fungerar i QuickTime, både i Tiger och Leopard. Däremot är väl inte integreringen av eyeTV igång med "nya" Front Row, men de hade väl någon fusklösning i Tiger-versionen. Det verkar ju dock som om nya Front Row har pluginstöd, så man kan väl tänka sig att eyeTV kommer att dra nytta av det.

Låter iofs bra men jag har som sagt konverterat många eyetv-inspelningar till Divx för att spara plats och vad jag vet så kan quicktime inte öppna sådana filer och ibland inte ens avi.

Verkligen wow: Gick in på Apple.com för att se om det kunde finnas en manual om Front Row som lite tydligare beskrev vilka format som stöds. Hittade en manual för Leopard i vilken det finns fyra (4) små sidor med bilder som visar Front Row's gui. DET är inte vad jag kallar manual.

Edit: Hittade kanske något på Apple downloads: Sofacontrol

Senast redigerat 2007-11-19 22:20
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-11-19 22:51

Installera Perian så kan Front Row spela upp i princip allt (inklusive subtitles) och dina problem är lösta.

www.perian.org

EyeTV fungerar för övrigt utmärkt ihop med Front Row i både Tiger och Leopard.

Cogito, att du har missat Perian låter ju otroligt! Som akesson säger, installerar du Perian och Flip4Mac kan du spela upp i princip alla viktiga videoformat som finns.

AVI är bara en container, och QuickTime har "alltid" klarat AVI. Däremot är det ju många codecs som QuickTime inte klarar rakt av.

Ursprungligen av Capeman:

Cogito, att du har missat Perian låter ju otroligt! Som akesson säger, installerar du Perian och Flip4Mac kan du spela upp i princip alla viktiga videoformat som finns.

AVI är bara en container, och QuickTime har "alltid" klarat AVI. Däremot är det ju många codecs som QuickTime inte klarar rakt av.

Jodå jag har Perian och Flip4Mac men vad jag också gärna är ute efter, snarare än en spelare som klarar allt, är ett gränssnitt genom vilket jag kan nå allt. Har testat Sofacontrol lite och det verkar lovande och om inte annat så är det billigare än Xhub och Mediacentral. Att Eyetv funkar bra med Frontrow låter ju bra men om man inte vill skaffa sig en Terabyte-stor disk för lagring av sina serier så gör man nog som jag och konverterar till ett format som tar mindre utrymme på disken, i mitt fall DivX och vad jag kunnat se så funkar DivX(VLC) inte med FrontRow.

Ganska lustigt egentligen. Jag startar en tråd om mediacenter och hittar sedan själv genom egen sökning ett program jag inte testat tidigare och som faktiskt verkar lovande. Sofacontrol är uppbyggt kring Applescript och det är fritt att själv pilla med befintliga script såväl som skriva egna...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-11-19 23:41

Eftersom det nu framgår att du söker program för att använda fjärrkontrollen effektivare kan jag annars rekommendera Remote Buddy, som fungerar på ungefär samma sätt som Sofacontrol.

Använder det själv med min Mac Mini som är kopplad till TV:n. Fungerar alldeles utmärkt. Filmerna spelar man ju dock fortfarande upp genom Front Row, precis som med Sofacontrol.

Nya EyeTV har väll stöd för FrontRow?

Ursprungligen av MagnusB:

Nya EyeTV har väll stöd för FrontRow?

Läs innan du svarar tack så slipper jag upprepa mig.

Ni som tipsar får gärna länka också. Kollade just en rescension av Sofa control och fick genom responsen tips på ytterligare två program: Mira och Remote Buddy som nu även akesson tipsat om. Ska kolla upp dem båda.

Remote buddy har flera funktioner som liknar de du söker

Alltså, jag har inga problem med DivX i Front Row. Är det någon specialvariant du konverterar filmerna till då?

Ursprungligen av Capeman:

Alltså, jag har inga problem med DivX i Front Row. Är det någon specialvariant du konverterar filmerna till då?

Nä, inga specialvarianter vad jag vet. Har ju försökt hitta info om vilka format FR stöder och den förra listningen jag hittade hos Apple sa inget om DivX så jag antog att det inte funkade. Har inte FR installerat än, sker inte förrän jag uppgraderar till Leopard. Kanske skulle jag ha berättat vad det är för dator jag sitter med nu och fjärrkontroll jag använder idag, är van vid att i ett annat forum ha nästan all sådan information i en signatur så det föll sig inte naturligt för mig att skriva om det men här följer väl lite info då:

PMG5: DC2.3Ghz/4GB/570GB/NVidia6600/Tiger

Som fjärrkontroll använder jag antingen min mobil via BT mha Sallingclicker eller en ATI Remote Wonder som funkar via någon typ av radiolänk. Ati'ns fördelar är att det ganska enkelt går att mappa tangentbordskommandon till kontrollens knappar och när det gäller Remote Buddy tex så skulle det funka utmärkt om jag bara kunde komma på vad "Menu" avser för tangentkombination... Jag har alltså ingen IR-fjärr.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Nä, inga specialvarianter vad jag vet. Har ju försökt hitta info om vilka format FR stöder och den förra listningen jag hittade hos Apple sa inget om DivX så jag antog att det inte funkade.

Som rijo skriver; allt som QuickTime kan spela, kan även Front Row spela. Så har du Perian och Flip4Mac installerat, kan Front Row spela "nästan" allt, inklusive DivX. Eftersom det inte är Apple som står bakom Perian lär inte Apple skriva något om det på sin hemsida.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-11-20 14:28

Mitt frontrow med Perian spelar nästan allt jag har hemma, det är bara några riktigt gamla .avi filer som jag inte kan se på (har inte kollat upp hur dom är codade). Se bara till att dina divX'er ligger i din Film folder eller att du har en alias till dom så ska det fungera. Allt Quicktime kan spela ska du kunna spela i Frontrow bara dom finns i film foldern.
Rekomenderar också RemoteBuddy och apple fjärkan.
http://www.iospirit.com/index.php?mode=view&obj_type=infogroup&obj_id=24&o_infogroup_objcode=infogroup-23&sid=4697316G1b20e724576e8bec
Lycka till.

1
Bevaka tråden