Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyssna på musik över nätverk - synkroniserat

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 22:29

Hej,
Har två PCar med Windows (!) i ett hemmanätverk. Jag vill kunna spela synkroniserad musik i två rum samtidigt, dvs den musik jag spelat i vardagsrummet vill jag streama över till en annan PC i nätverket och lyssna på samtidigt i ett annat rum (begripligt?)

Jag har iTunes installerat på båda PCarna och Windows XP som OS.

Hur kan jag lyssna på musiken som jag spelar i vardagsrummet i min andra PC i ett annat rum (samma musik synkroniserat alltså).

Jag vill inte köpa någor Musicbride-likande, inte heller AirPort. Musiken som jag spelar i vardagsrummet skall streamas ut i nätverket och "fångas upp" av den andra PCn så musiken spelas upp i denna samtidigt.

Tips?:'(

Hmmm.... Tror inte det är speciellt lätt att åstadkomma - även om det finns en magisk applikation som fixar att föra över musiken så blir det svårt att få ordning på synken mellan de två datorerna så att den spelas exakt samtidigt i bägge rummen.

Airport är nog faktiskt den bästa lösningen (använder det själv) - är det av kostnadsskäl du backar för det?

/CX

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 22:58

Nej, inte av kostnadsskäl

Jag vill kunna plocka ut ljudet via ljudkortet direkt in i en separat musikanlägging, det borde ju för sjutton få att fungera!

PerO

OK, förstår. Hade tyvärr inte så mycket annat att erbjuda.

/CX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-20 02:11

Det där har jag också funderat på, men mer eller mindre gett upp hoppet för. Visst vore det sjysst att ha samma musik i köket och vardagsrummet!
Så vitt jag har förstått (men jag är ingalunda expert) så är problemet att alla musikspelare cachar musikströmmen så att musiken inte får avbrott om överföringshastigheten varierar. Dessutom så blir det ju en massa fördröjningar mm av datapaketen genom nätverket, så båda datorerna kanske inte nås av musikströmmen samtidigt. Testa bara att starta två strömmar från t.ex. P3, så märker du att inte ens en och samma dator klara detta. Svårt att synka alltså. Kolla t.ex. http://nas.codebrilliance.com/nas/nas-ml/msg00723.html för inlägg på forum (för linux iof men idén är densamma) om detta.
Jag har funderat så långt att jag tänkte att det borde gå att ordna genom att cacha strömmen på varje uppspelardator och sedan spela upp med en spelare synkad till systemklockan på respektive uppspelardator enligt information som antingen finns med i strömmen eller hämtas från musikservern via en annan port (t.ex. vanlig http), nåt i stil med 'nästa låt (eller nästa 'keyframe' eller vad för del av låt man nu kan tänka sig) skall börja spelas när systemklockan är precis xx.xx.xx.xxxx'. Sedan kan man finjustera fördröjningen så att man int hör nån skillnad mellan datorerna. Så vitt jag vet finns inget färdigt system, och jag är ingen programmerare, så tills det finns nåt, om du inte vill utveckla det själv, så kan jag snarast rekommendera en dator med ett ljudkort och en fm-sändare och sedan mottagare som plockar upp det där du vill ha det. Analogt och low-tech, jag vet

Ledsen att ordbajsa såhär utan att egentligen hjälpa till alls...

Mvh
/genell

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-20 18:12

Hej, Jag har hållit på och ordna mitt hemmanätverk en hel del, just för musikens skull...det är ett helvete. har inte kommit till en tillfredsställande lösning än.
om man inte gillar airport så är det lättaste sättet just en FM-sändare.
det finns två olika varianter, dels den som agerar högtalare, problemet då är, att ljudet försvinner från den datorn som sänder.
den andra sortens FM-sändare sänder från line-out, dvs att du blir illa tvungen att skaffa en splitter om du inte har datorn kopplad till en bra reciever eller om du har två line-out så löser det sig också.(om du vill spela musiken samtidigt på båda datorerna)

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-20 18:24

värt att kolla upp kan ju vara om du kan köra ngt remotekontroll liknande program där du kan få med ljudet från den andra datorn utan eftersläpningar. då kan du starta itunes eller kanske något annat mindre resurskrävande mp3program (winamp) genom remoteprogrammet och få ljud i båda datorerna. värt ett försök om du har tiden
berätta gärna om det gick.

själv har jag gjort det när jag på somrarna varit i lund och inte orkat ta med min hdd utan lämnat kvar den i min stationära hemma i umeå. då har jag streamat musiken genom ett remoteprogram, dock vet jag inte om musik "faktisk" spelades upp på "värd-datorn" hade kunnat pröva o berätta om det inte var så att den pc'n som jag streamade från gått vidare

skriv o berätta hur du lyckas

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-20 18:25

annars är en jäkligt lång tele-rca sladd aldrig att underskatta

Inget som räddar trådskaparen som kör Win XP, men för er andra med Mac:
http://www.rogueamoeba.com/nicecast/
Streamar iTunes till Mac, Win och Linux. Inte gratis dock...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-21 21:47

Det finns bara en stor sanning om internet: Du är aldrig först.
Efter mitt förra inlägg hittade jag denna:
http://snarfed.org/space/synchronizing+mp3+playback
Verkar inte funka så bra med iTunes, men väl med Winamp.

mvh
/genell

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-22 07:27

Har bara skummat tråden men jag antar att du redan provat göra en egen audiocast och därmed lyssna på "radio" från flera rummen?

Edit: Läste lite mer på länken du postade senast och insåg att det brukade ge problem med skillnad i sync :/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-22 10:45

Kan inte så mkt om Itunes (ÄN). dock är det inget problem att starta en "internet radio" som du kan surfa till med winamp eller något annat program.. där får du samma musik till alla datorer utan probbs. även dina grannar och kompisar runt om i världen kan lyssna på samma musiken.

1
Bevaka tråden