Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfigurera hemmanätverk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Macbook, en skrivare, högtalare, Airport Express, en IP-telefoni-gateway, en extern hårddisk, och har precis köpt, men inte fått än, en gammal iMac G3.

Just nu har jag nätverkskabeln kopplad in i IP-telefoni-gatewayen, sedan kopplad från gatewayen till Airport Expressen som delar ut internet trådlöst. Skrivaren och högtalarna är kopplade till AE:n. Hårddisken kör jag med FireWire direkt till datorn.

Med min server har jag tänkt att ha FTP-server, hemsida, eventuellt mailserver, samt koppla hårddisken till den. Min fråga är, vad ska jag köpa för pryl för att dela min internetuppkoppling? Jag vill ju ha varsitt IP-nummer till servern och IP-telefoni-gatewayen. Är det en switch, router eller en hubb jag behöver? Jag har försökt läsa lite på wikipedia, men inte kommit nån vart.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-19 06:57

Det första du ska kolla är om du kan få två externa IP från din leverantör.

Ursprungligen av Erik_J:

Det första du ska kolla är om du kan få två externa IP från din leverantör.

Det har jag redan gjort. Det kan jag.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-19 18:04
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det har jag redan gjort. Det kan jag.

Då är det en switch du ska välja, och då finns det väl två alternativ en billig av valfritt lågprismärke och hoppas den håller även efter garantitiden eller en lite dyrare HP Procurve 408 som har livstids garanti och förhoppningsvis bättre livslängd.

Ja jag är har ett visst hat mot en del märken med billiga hemmaprylar efter jag jobbade två år som näverksnisse på en skola där det bara var D(öd)link när jag började, men det blev en rätt snabb övergång till HP som visat sig fungera ypperligt.

En fråga till, min Macbook och servern kommer att hitta varandra fint va? Även om de har två olika externa IP-adresser?

  • Medlem
  • 2007-11-19 23:55

Ja..

Gott! Tack!

Hmm, jag har efterforskat lite till och undrar om det inte är en router jag ska ha i alla fall, och sätta expressen i bryggläge. För om jag förstått saken rätt så blir det två olika interna nät om jag sätter in en switch, eller? För om det blir det så vill jag ju ha en router. Tanken är ju att jag ska komma åt hårddiskar anslutna till iMacen via det interna nätverket och inte via Internet, för det finns det väl ingen funktionalitet till heller å andra sidan. Sedan har jag väl kommit fram till att det blir klurigt att konfigurera routern med kopplingar hit och dit, men det kan jag ta. Det blir antagligen en D-link och det internetgränssnittet vet jag hur man handskas med? Vad är det för fördelar med en switch gentemot en router?

Eller har jag förstått saken fel? Har en switch samma funktionalitet som jag är ute efter? Ursäkta om jag ställer samma fråga igen, men jag har hittat olika svar från olika källor så jag är lite förbryllad.

1
Bevaka tråden