Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är följande lösning möjlig

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en bredbandsuppkoppling in i en AirportExtreme router. I mitt nätverk finns flera trådlösa och flera ethernet kopplade Maccar. Jag vill VNC:a dem allihopa externt ( alltså ifrån WAN porten ). Burkarna använder Leopard.

Så här har jag tänkt:
1. Aktivera inbyggda VNC funktionen i Leopard på var och en av Maccarna.

På Airportextremen:
2. Portforwarda 590x till intern-ip för Kalles Mac.
3. Portforwarda 590y till intern-ip för Lisas Mac.
4. Portforwarda 590z till intern-ip för Nisses Mac.

I VNC viewern ( PC från jobbet ) så skriver man då:

5. IPtillminAirportextreme:590x för att vnc på Kalles Mac.
6. IPtillminAirportextreme:590y för att vnc på Lisas Mac.
7. IPtillminAirportextreme:590z för att vnc på Nisses Mac.

Tänker jag rätt?

Tacksam för svar. / Midmus

ps. Har alltid använt Vine Server som funkat skitbra men som inte har en fungerande version till Leopard än. ds

Borde fungera bra, har de inte framför mig nu men jag är nästan säker på att man kan ha olika portar på inkommande och forward i APE.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 14:41

Skall funka bra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 14:43

Nu skrev jag innan jag hann tänka klart...

Du kommer att försöka ansluta till port 590x till Kalles mac, då måste remote desktop vara inställt på den datorn till 590x såvida du inte i AEBS kan ställa att 590x -> 5900 på ip 192.168.0.kalle

AEBS kan ställa 590x => 192.168.0.kalle => 5900 precis som du säger.

Jag har nu testat o det "Funkar". Apples VNC server verkar dock bara funka i högsta upplösnings läge. Det medför väldigt segt vnc:ande..... Men funkar gör det.

Nån som har en lösning på att ställa Apple vnc server så att den inte kräver högsta upplösningen? / Midmus

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-11-19 17:06

Antal färger antar jag att du redan minskat för det gör en hel del på datamängden med.

1
Bevaka tråden